ماهان شبکه ایرانیان

مروری بر پیام‌های ناظر امروز؛

۱۷ توقف، ۱۹ بازگشایی و ۲ تعلیق سهم امروز بورس و فرابورس از پیام‌های ناظران/ «اوان» از تلاش برای کسب درآمد ارزی گفت

ششمین روز مرداد ماه ۹۷، روز بازگشت پر تعداد نمادها از مجامع بود.

17 توقف، 19 بازگشایی و 2 تعلیق سهم امروز بورس و فرابورس از پیام‌های ناظران/ «اوان» از تلاش برای کسب درآمد ارزی گفت

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ امروز روزی پر رونق شاخص بورس تهران بود، بطوریکه رشد شاخص از روزهای قبل از خود پیشی گرفت و به رقم 3077 واحد رسید. در این روز 17 نماد متوقف، 19 نماد بازگشایی و دو نماد تعلیق شدند که بیشتر این توقف‌ها به منظور شفاف سازی و اغلب بازگشایی‌ها ناشی از بازگشت شرکت ها از مجمع عمومی صاحبان سهام بود.

مهمترین اتفاقات امروزدر پیام های ناظران بورس و فرابورس تعدیل های منفی نماد های «ثفارس» و «غمارگ» و همچنین تاثیراتی بود که افزایش قیمت شیر خام بر هزینه ها و فروش آتی شرکت‌های تولید لبنیات داشت. انچه که در ادامه می‌خوانید شرح مهم ترین این پیام هاست.

 

بورس:

فروش اندک زیر مجموعه «ورنا» را ناچار به تعدیل منفی کرد: سرمایه‌گذاری‌ رنا (ورنا) به تعدیل تعدیل منفی سود پیش بینی شده متوقف شد. این شرکت امروز از کاهش سود خود خبر داد و اعلام کرد که به دلیل کاهش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری‌ها ناشی از عدم تحقق فروش شرکت بازرگانی برنا، مجبور به تعدیل سود هر سهم شرکت اصلی از 74 ریال به 37 ریال و همچنین سود تلفیق از 154 به 117 ریال شده است.

«غمارگ» و سودی که زیان شد: مارگارین‌ (غمارگ) از تعدیل منفی در درآمد شرکت گفت؛ به این ترتیب سود پیش بینی شده شرکت از 10.5 میلیارد تومان به زیان 14.8 میلیارد تومانی تبدیل شده است. دلایل این تعدیل منفی به شرح زیر است:

1- برای نرخ فروش محصولات در شش ماهه دوم سال مالی 1397 افزایش در نظر گرفته نشده است. قابل ذکر است که افزایش نرخ فروش 9 درصد محصولات از اواخر اردیبهشت ماه اجرایی شده و در بودجه سالانه لحاظ شده است.

2- تخفیفات مورد نیاز فروش براساس شرایط بازار و کانال های پخش لحاظ شده و برنامه شرکت کاهش تخفیفات در شش ماهه دوم در نظر گرفته شده است.

3- تامین مواد اولیه روغن خام به جز روغن کلزا به طور کامل از محل واردات فرض شده است.

4- نرخ روغن خام براساس نرخ‌های جهانی در تیر ماه سال جاری در بودجه لحاظ شده است.

5- نرخ ارز خرید روغن براساس دلار 39،255 ریال و نرخ ارز خرید سایر مواد براساس یورو مبادله ای 50,566 ریال در نظر گرفته شده است.

6- هزینه های عملیاتی و اداری و فروش براساس اطلاعات واقعی شش ماهه اول به طور متوسط و با افزایش تورم سالانه در نظر گرفته شده است.

7- هزینه های مالی با فرض جایگزینی تسهیلات ارزان قیمت فرض شده و افزایشی بابت تسهیلات مالی در نظر گرفته نشده است.     

«ثفارس» و کاهش 90 تومانی سود هر سهم: عمران و توسعه فارس (ثفارس) نیز امروز جز توقفی ها بود. این شرکت در مورد کاهش 18 درصد سود پیش بینی شده نسبت به گزارش قبلی مربوط به دوره منتهی به 31 شهریورماه 1397 از مبلغ 500 ریال به 410 ریال برای هر سهم توضیحاتی داد. این شرکت کاهش سود پیش بینی شده خود را ناشی از عدم فروش متراژ پیش بینی شده از واحدهای تجاری پروژه های نیکان و دلگشا عنوان کرد که به دلیل عدم تحقق در عملکرد 9 ماهه واقعی اتفاق افتاده است.

«مرقام» قرارداد بست: ایران ارقام (مرقام) از انعقاد قرارداد مهم با موضوع سرویس و نگهداری 517 دستگاه خودپرداز مارک NCR با بانک رفاه خبر داد و اعلام کرد که تسویه حساب این قرارداد به صورت دوره ای پس از تایید کارفرما انجام خواهد شد. این قرارداد همچنین شامل تامین قطعات یدکی و تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز دستگاه های یاد شده است.

«غشاذر» و افزایش قیمت شیر خام: پگاه‌ آذربایجان ‌غربی‌ (غشاذر) اعلام کرد که با توجه به افزایش 17 درصدی قیمت شیر خام و افزایش هزینه های تولید محصول، بنا بر مصوبه انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران میانگین قیمت محصولات لبنی تولیدی این شرکت 15.6 درصد افزایش یافت.

 

فرابورس:

«سبزوا» و تبعات افزایش هزینه‌ها: سیمان لار سبزوار (سبزوا) از تعدیل منفی سود پیش بینی شده و تبدیل آن به زیان 10 میلیارد تومانی خبر داد. تعدیل سود پیش بینی شده قبلی به زیان پیش بینی فعلی ناشی از کاهش حجم فروش، کاهش نرخ فروش به دلیل افزایش بازار رقابتی، راه اندازی خط تولید جدید در خراسان، افزایش هزینه‌ای تولید ازجمله دو برابر شدن نرخ کیسه و افزایش دستمزد و گران شدن قطعات و لوازم مصرفی ازجمله نسوزها است.

«کفرآور» ملک می فروشد: فرآورده های سیمان شرق (کفرآور) در مورد برگزاری مزایده فروش ملک توضیح داد. گفتنی است ملک یاد شده مساحتی به مقدار 59 هزار متر مربع داشته و در ابراهیم آباد مشهد واقع شده است.

«اوان» در انتظار درآمد های ارزی: مبین وان کیش (اوان) از انعقاد قرارداد با شرکتی خارجی خبر داد. گفته شده است که این شرکت اقدام به انعقاد موافقت نامه خدمات مشترک با شریک بین المللی کرده است تا امکان گسترش دسترسی مبین وان کیش به اپراتورهای بین المللی فراهم آید و این شرکت نیز بتواند با ایجاد دسترسی به مشترکان اپراتورهای برون مرزی امکان صادرات و ایجاد درآمد ارزی را مهیا کند.

«زگلدشت» نرخ شیر را بالا برد: نماد معاملاتی شرکت کشت و دام گلدشت (زگلدشت)  به دلیل افزایش قیمت شیر خام از 1400 تومان به 1600 تومان براساس توافق انجام شده با مشتریان شرکت، امروز متوقف شد.  

افزایش قیمت شیر خام «غپاذر» را به افزایش قیمت محصولات وا داشت: نماد معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر) به دلیل ارائه توضیحات درخصوص افزایش نرخ لبنیات از جانب انجمن صنایع لبنی فرآورده های لبنی ایران متوقف شد. این توقف به دلیل افزایش 15 درصدی قیمت شیر خام و سایر هزینه های تولیدی و با توجه به ابلاغیه انجمن صنایع لبنی ایران صورت گرفته است. به موجب این افزایش قیمت میانگین قیمت محصولات تولیدی این شرکت 15.25 درصد افزایش یافته است.

خلاصه اتفاقات در سایر نمادهای بورسی و فرابورسی در جدول زیر آمده است:

13970506

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان