ماهان شبکه ایرانیان

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین:

مناطق آزاد، حفره‌ای برای دور زدن قانون / سیاست‌های تعرفه‌ای قاچاق را به صرفه می‌کند

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات مناطق آزاد در ایران اظهار کرد: مناطق آزاد بحران‌های جدی متعددی دارد اما عمده‌ترین مشکل این است که این مناطق تبدیل به حفره‌ای برای دور زدن قانون شده‌اند.

مناطق آزاد، حفره‌ای برای دور زدن قانون / سیاست‌های تعرفه‌ای قاچاق را به صرفه می‌کند

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ هوشیار رستمی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که هدف از ایجاد مناطق آزاد تبدیل شدن آنها به محلی برای ثبت شرکت‎ها نبود، بیان کرد: تناقض سیاست‌گذاری در این مناطق زیاد شده و همچنین طی سال‌های اخیر شاهد افزایش شرکت‌های تجاری در این مناطق هستیم اما نکته جالب توجه این است که بسیاری از این شرکت‌ها تنها برای استفاده از معافیت‌های مالی و دور زدن سیاست‌های تعرفه‌ای، دفاتر مرکزی خود را به این مناطق منتقل کرده‌اند.

رستمی ادامه داد: با توجه به این که ما همیشه می‌خواهیم اقتصاد کشور را با تعرفه مدیریت کنیم، باید بدانیم سیاست‌های تعرفه‌ای مشکلات اساسی دارد از جمله این که هیچ جای دنیا جواب نداده و دوم این که قاچاق را به صرفه می‌کند.

او با بیان این که اصل ایجاد مناطق آزاد مشکلی ندارد، خاطرنشان کرد: ایجاد منطقه آزاد برای کشوری مانند چین که سیستم قانونی بدون تغییر دارد و باید تسهیل‌گر تجارت آن کشور باشد، مناسب است نه برای ایران که چنین مسیری را نداشته و مناطق آزاد به محلی برای دور زدن قانون تبدیل شده است.  

رستمی با تاکید بر این که بسته شدن مناطق آزاد کار نادرستی است، تصریح کرد: قاچاق در مناطق آزاد نباید منجر به بسته شدن این شهرها شود بلکه باید مانعی برای جلوگیری از گسترش آن ایجاد کرد، بنابراین با توجه به شرایط فعلی، یا باید مرز قاچاق برای تامین منابع درآمد مردم باز باشد و یا تبدیل به منطقه آزاد شود.

این کارشناس اقتصادی واردات قانونی در ایران را به صرفه ندانست و اضافه کرد: با لایحه جدید مجلس مبنی بر ایجاد مناطق آزاد جدید موافقم چراکه ما نمی‌توانیم قوانین را اصلاح کنیم بنابراین مجبور به ایجاد این مناطق هستیم.

وی در خصوص مسئله خروج ارز از کشور اظهار کرد: بنابر سیاست‌های ارزی جدید، خروج سرمایه از کشور قاچاق ارز تلقی می‌شود اما این کار قاچاق نیست زیرا با توجه به افزایش بیش از حد نرخ دلار تمایل مردم به این نوع سرمایه‌گذاری افزایش یافته اما مردم به جای نگه‌داری این سرمایه در ایران ترجیح می‌دهند آن را به سایر کشورها منتقل کنند زیرا از امنیت بیشتری نیز برخوردار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان