ماهان شبکه ایرانیان

۱۲۵۰۰ ساختمان در تهران روی گسل‌ ساخته شده است

12500 ساختمان در تهران روی گسل‌ ساخته شده است

مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی: فقط 40 درصد سوله‌های بحران در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار دارد


به گزارش به نقل از پانا ،مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید بیش از 12 هزار و 500 ساختمان در تهران در حریم گسل‌های زلزله ساخته شده است و عمده این ساختمان‌ها در ضلع شمالی پایتخت هستند.

علی بیت‌اللهیدرباره ریسک افزایش زلزله در تهران با توجه به ساخت و ساز ساختمان‌ها و مقاومت این ساختمان‌ها در برابر زلزله گفت: در مجموع از نظر آماری که از ساخت و سازهای تهران وجود دارد، حدود یک میلیون و 100 هزار پلاک ساختمانی ثبت شده است که از این آمار حدود 200 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد و با همین آمار اولیه می‌توان متوجه شد که نزدیک به 20 درصد از ساختمان‌های موجود شهری در بافت فرسوده هستند.

65 درصد ساختمان‌ها در بافت فرسوده از نظر سازه‌ای ضعیف هستند

مدیر مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه از بین ساختمان‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند نزدیک به 60 تا 65 درصد آن از نظر سازه‌ای ضعیف هستند و حتی با زلزله‌های متوسط نیز پتانسیل آسیب‌دیدگی و تخریب دارند، گفت: در تعریف بافت فرسوده ممکن است ساختمانی نوساز باشد ولی به دلیل معابر تنگ، جزو بافت فرسوده تلقی شود به این معنی که ساختمان مشکلی ندارد اما چون کوچه‌ها تنگ هستند جزو بافت فرسوده تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین حدود 40 در صد ساختمان‌هایی که در بافت غیرفرسوده شهر تهران قرار دارند نیز از نظر کیفیت و مقاومت در برابر زلزله سطح قابل قبولی ندارند. یعنی ممکن است ساختمانی در یک بافت شهری قرار گرفته و بافت آن فرسوده نباشد اما خود ساختمان به دلیل ساخت و ساز ضعیف، در برابر زلزله مقاومت ندارد.

بیت‌اللهی در ادامه به ساختمان‌هایی که در حریم گسل‌های شهر تهران قرار دارد اشاره کرد و گفت: طبق آمار جدید ما که از روی شمارش میدانی به دست آمده است، بیش از 12 هزار و 500 ساختمان در حریم گسل‌ها ساخته شده است. این ساخت‌وسازها در حریم گسل شمال تهران و در مناطق یک، دو و مناطق ضلع شمالی شهر و همچنین در جنوب شهر تهران بر روی گسل‌های شمال ری و جنوب شهر ری ساخته شده است. در واقع این ساخت و سازها بر روی گسل لویزان، شهر ری و شمال تهران ساخته شده است.

256 ساختمان مهم و استراتژیک در پایتخت روی گسل قرار دارد

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر این است که روی حریم گسل‌های تهران هم حدود 256 ساختمان با اهمیت زیاد و استراتژیک از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آتش‌نشانی و ساختمان‌های مهم دیگر وجود دارد. در واقع می‌توان گفت ساختمان‌هایی که ضعیف تلقی نمی‌شوند اما بر روی خط گسل زلزله ساخته شدند و ساختمان‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند و فاقد کیفیت مهندسی قابل قبول هستند در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند.
[quote-leftبر روی حریم گسل‌های تهران حدود 256 ساختمان با اهمیت زیاد و استراتژیک از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آتش‌نشانی و ساختمان‌های مهم دیگر وجود دارد]

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان