به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، داستان دنبالهدار پیامکهای تبلیغاتی سالیان سال است مشترکان اپراتورهای تلفن همراه را گرفتار خود کرده و برخلاف اینکه راهکارهای مختلفی برای برخورد با پیامکهای انبوه و تبلیغاتی گسترده چاره شده اما دامنه این قبیل پیامکهای آزاردهنده که جدیدا وارد حوزه فریب هم شدهاند، به شمارههای شخصی تلفن همراه راه یافته است.
حاکمیت نیز با علم بر این موضوع سامانه 195 را با امکان شکایت از ارسال کنندگان تبلیغات با شمارههای شخصی راهاندازی کرده است تا مشترکان با استفاده از این سامانه بتوانند جویای قطع سرویس ارسال پیامک از این شمارهها شوند.
چندی پیش هم رگولاتور ارتباطی خبر از رفتارشناسی سیمکارتها داد و گفت که اگر به این نتیجه برسیم که شمارهای قصد تبلیغات دارد، حتی شمارههای شخصی را هم میبندیم و اگر مردم شکایت کنند، شمارهها را مسدود میکنیم.
در حالیکه اغلب مشترکان موبایل، اپراتورهای تلفن همراه را مقصر بروز و ظهور تخلفات در این حوزه میدانند و استدلالشان هم این است که اپراتورها پی سودجویی هستند اما اخیرا یکی از شرکتهای ارائهدهنده خدمات اپراتوری خطاب به شرکتهای زیرمجموعهاش هشدارهای لازم را در این زمینه داده است.
مسئول اداره سرویسهای ارزش افزوده همراه اول اخیرا ابلاغیهای را خطاب به شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده خود با موضوع «اخطار درباره قطع ارسال احتمالی پیامکهای با متون فریبنده از خطوط شخصی» داشته که به متن آن به شرح زیر است:
«بازگشت به نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره ارسال گسترده پیامکهای تبلیغاتی با متون فریبنده و جعلی از خطوط شخصی با مضمون فریب مشترکان برای ارسال پیامک حاوی کد فعالسازی و عضویت در سرویسهای ارزش افزوده، خواهشمند است با پایش و نظارت دقیق و منظم تمامی کمپینهای بازاریابی محصولات خود اطمینان حاصل کنید که از آن روش غیرقانونی استفاده نشود.
همچنین این اخطار صادر میشود که در صورت مشاهده این موارد، مطابق روال سابق تمامی مشترکان عضو شده از طریق این پیامکها از سرویس غیرفعال و تمام هزینههای ایشان بستانکار میشود و در صورتیکه اثبات شود هر یک از شرکتهای درگیر در ارائه سرویس با نمایندگان تبلیغاتی ایشان در این کمپینها نقش داشته است، مطابق شرایط و ضوابط برای شرکتهای درگیر جریمه اعمال و همکاری ایشان با همراه اول قطع میشود.»