نینیسایت: ایموجی، همین شکلکهایی که هر روز بارها و بارها برای بیان احساساتتان در گوشیهای موبایل و چت های خودمانی و غیرخودمانی از آنها استفاده میکنید و به طرف مقابلتان میفهمانید که در حال حاضر چقدر خوشحال، عصبانی، ناراحت یا بیتفاوت هستید، برای خودش داستانی دارد.
در واقع زبان Emoji، یکی از زبانهای رایج است که بدون آن چت کردن در فضای مجازی چندان لطفی ندارد. حتی گاهی پیش میآید استفاده نکردن به جا از این ایموجیها باعث سوتفاهم هم شده باشد.
خوب است در مورد ایموجیها بدانید که این شکلکها در عصر حاضر به یک زبان بین المللی برای بیان احساسات تبدیل شدهاند. این زبان شکلکی در ابتدا در دهه 90 میلادی در گوشیهای موبایل ژاپنیها دیده شد و به دلیل جذابیتش در همه جای دنیا پخش شد.
ایموجی ها به دلیل محبوبیتی که پیدا کردند، متناسب با فرهنگهای مختلف، زمان و نیاز مخاطبانشان در سراسر دنیا زیاد شدند؛ به طوری که در حال حاضر چیزی در حدود هزار ایموجی وجود دارد که تنوع آن از شکلکهای مختلف صورت تا تسبیح و پول و ساعت اپل متفاوت است. در واقع اکثر تصویرهایی که به آنها نیاز دارید، بین ایموجی ها پیدا میشود. خوب است بدانید در آینده هرچه دنیا به سمت دیجیتالی شدن پیش برود، نقش ایموجی ها به عنوان یک زبان بینالمللی برای رساندن مفاهیمی که در تمامی زبانها قابل فهم باشند، بیشتر خواهد شد.
اولین ایموجی ها
اولین سری از ایموجیها تنها اشکال سادهای بود. در دهه 90 ایموجیهای مورد استفاده در چتهای اینترنتی با استفاده از دو نقطه و پرانتز :-) منظور را میرساندند. اولین بار ایموجی ها برای بیان سادهتر مفاهیم توسط یک فرد ژاپنی به نام «کوریتا» ساخته شدند. هدف از ساخت ایموجی این بود که برای مثال به جای بیان اینکه هوا ابری است از شکلک ابر استفاده شود تا راحتتر و جذابتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.
نتیجه کار کوریتا حدود 176 شکلک بود که ایموجی نام گرفت. کلمه Emoji ازدو کلمه ژاپنی متشکل از e به معنای تصویر و moji به معنای نوشته (خط) گرفته شده است. به مرور زمان ایموجی ها گسترش پیدا کردند و شرکتهای بزرگی چون اپل در گسترش آنها و یکسان سازیشان برای زبانهای متفاوت دنیا نقش زیادی ایفا کردند.
شاید در ابتدا انتقال این شکلک ها برای همه یکسان نبود و بعضیها نمیتوانستند آن را دریافت کنند. اما در حال حاضر ایموجیها در همه گوشیهای موبایل شکلکهایی با پیامهایی یکسان هستند. جالب اینجاست که با گذشت زمان و نیاز مردم کشورهای مختلف، ایموجیها تکمیل شدند و به طور مثال غذای فرهنگهای مختلف یا پرچم بیشتر کشورها به فهرستشان اضافه شد. ضمن اینکه جنسیت هم به شکلک ها اضافه شد و انواع رنگ پوستها برای جلوگیری از تبعیض نژادی به ایموجیها اضافه شدند.
اشتباهات رایج درباره ایموجیها
یکی از مشکلاتی که ممکن است در دنیای ایموجیها ایجاد شود، تفاوت برداشتهاست. هنوز هم ایموجیهایی هستند که برای هر کس معنی متفاوتی دارند. برای اینکه ریسک سو برداشت را تا حد ممکن پایین بیاورید، میتوانید دو کار انجام دهید. یکی اینکه به جای استفاده از یک ایموجی، چند تا که معنای همجهت دارند را کنار هم بگذارید. راه حل دوم به کار بردن ایموجی در بستری از کلمات است که نزدیکترین وضعیت را نسبت به معنایی که در ذهن دارید، منتقل میکند. بعضی از شکلک های ایموجی که در ادامه آمده در معنای ذهنی ما یک معنی دارند ولی در واقعیت معنای آنها چیز دیگری است. در واقع ما بعضی از این شکلک ها را اشتباه به کار میبریم:
ایموجی Kissing Face یکی از ایموجیهایی است که گاهی به جای بوسه، به عنوان سوت زدن مورد استفاده قرار میگیرد.
ایموجی Slightly Smiling Face بیشتر از اینکه نشان دهنده خنده کمرنگ باشد، به عنوان ایموجی با حالت ناراحت و ناراضی به کار میرود.
صورت خنثی یا Neutral Face برای نشان دادن همین حالت طراحی شده؛ اما گاهی در زمینه طنز به عنوان «من دیگر حرفی ندارم» مورد استفاده قرار میگیرد.
یکی از ایموجیهای چند معنایی Sad but relieved face است، یعنی احساس ناراحتی که بعدش به آرامش رسیده؛ اما از این ایموجی بیشتر به معنی استرس استفاده میشود.
ایموجی Hushed Face برای نشان دادن حالت دعوت به سکوت طراحی شده اما خیلی وقتها به معنی ابراز احساس تعجب و نگرانی به کار میرود.
خیلی وقتها برای نشان دادن حالت اندوه و حسرت از ایموجی Sleepy Face استفاده میکنیم؛ در حالی که این ایموجی به معنی احساس خوابآلودگی است.
Confused Face یکی از ایموجیهای طراحی شده برای احساس سردرگمی و گیجی است؛ اما بیشتر به عنوان ناراحتی و دلخوری به کار میرود.
ایموجی، تولد یک زبان جدید
تقریبا 92 درصد از مردمی که از فضاهای مجازی استفاده میکنند از شکلکهای ایموجی نیز استفاده میکنند. در اینستاگرام تقریبا نیمی از پستها ایموجی دارند. ایموجیها به قدری محبوب هستند که جز جدا نشدنی چتهای اینترنتی شدهاند. جالب است بدانید بیشترین کاراکتری که استفاده میشود کاراکتر خنده است.
ایموجیها به اندازه کلمات واقعی حرف دارند
زیادتر شدن تعداد شکلکها از حیوانات گرفته تا گیاهان و لوازم خانه نشان دهنده این است که با هر یک از این کاراکترها، ارتباطات دیجیتالی منحصر به فردتر، زیباتر و مهمتر میشود. تنوعی که در لغتنامه ایموجیها وجود دارد تنها این نیست که بین این تعداد ایموجی شکلی را که شبیه خودتان است، پیدا کنید. حضور و یا عدم وجود شکلک ها کمک میکند فاصله فرهنگی را نیز از کمتر کنید.
یک بازی جالب با ایموجیها
در روز جهانی ایموجی با شکلکها بازی کنید. یک روش خوب برای جشن گرفتن روز جهانی ایموجی این است که میتوانید در گروههای دوستانهای که عضو هستید با ایموجیها ضربالمثل یا اصطلاح بسازید و مسابقه برگزار کنید. سایر اعضای گروه باید حدس بزنند شما با این شکلکها سعی دارید چه جملهای را برسانید. برای برنده هم میتوانید هدیهای مثل کلاه با طرح ایموجی یا جاسوئیچی تهیه کنید. تعداد زیاد ایموجیها میتواند به شما کمک کند تا این بازی را به خوبی انجام دهید. امتحان کنید و سرگرم باشید!
تفاوت خانم ها و آقایان در استفاده از ایموجی ها