ماهان شبکه ایرانیان

روز گذشته در بورس‌کالا رقم خورد؛

رقابت شدید در خرید محصولات پتروشیمی/ کاتد و مفتول «فملی» بیش از ۳ درصد رشد قیمتی تجربه کردند

روز گذشته ارزش کل معاملات بورس کالا حدود ۲۵۲ میلیارد تومان بود؛ در این میان بیشترین ارزش معاملات به مس کاتد «فملی» در حدود ۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافت. قیمت این محصول نسبت به معامله قبلی خود ۳.۱ درصد رشد داشت.

رقابت شدید در خرید محصولات پتروشیمی/ کاتد و مفتول «فملی» بیش از 3 درصد رشد قیمتی تجربه کردند

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ روز گذشته یکشنبه هفتم مرداد، تالارهای مختلف بورس کالای ایران در مجموع ارزشی حدود 252 میلیارد تومان داشتند. این معاملات در 346 قرارداد منعقد شدند؛ از این میزان حدود 249 میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق گرفت. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود 101 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا طی این روز به «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان حدودی 60 میلیارد تومان تعلق داشت. مس کاتد با رقابت 10 درصدی نسبت به قیمت پایه نقدی معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود با رشد 3.1 درصدی قیمت مواجه بود.

تالار پتروشیمی

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران هم طی این روز شاهد معامله  چهار هزار و 297 تن مواد پلیمری، 650 تن گوگرد، 10 هزار تن لوب کات، 29 هزار تن وکیوم باتوم و 15 هزار و 813 تن مواد شیمیایی بود. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز معامله یک هزار و 960 تن قیر را تجربه کرد.

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی این روز به «وکیوم باتوم» شرکت «پالایش نفت بندر عباس» به میزان حدودی 23.6 میلیارد تومان تعلق گرفت. این محصول به قیمت کیلویی یک هزار و 573 تومان حدود 10 درصد رقابت، توسط کارگزاری «بانک پاسارگاد» در حجم 15 هزار تن نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (سوم مرداد) تغییر قیمتی نداشت.

همچنین طی روز گذشته «وکیوم باتوم» پالایش نفت تهران (تندگویان) هم حدود 15 میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول هم با قیمت کیلویی یک هزار و 498 تومان با 10 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم 10 هزار تن فروخته شد. این معامله هم به طور نقدی توسط کارگزاری «بورس بهگزین» فروخته شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در تاریخ دوم مرداد، بدون تغییر باقی ماند.

دیگر محصول پر معامله این تالار به «لوب کات سنگین» پالایش نفت تندگویان (تهران) اختصاص داشت. این محصول نیز با قیمت پایه دو هزار و 105 تومان به ازای هر کیلو بدون رقابت در حجم هشت هزار تن فروخته شد. ارزش این معامله حدود 17میلیارد تومان بود که به طور نقدی توسط کارگزاری «بورس بهگزین» داد و ستد شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در دوم مرداد ثابت ماند.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «اوره پریل» پتروشیمی شیراز به میزان حدود 33.7 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول هم به قیمت پایه کیلویی یک هزار و 126 تومان و حجم 30 تن به طور نقدی توسط کارگزاری «بانک تجارت» فروخته شد.

تالار صنعتی

تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز طی روز گذشته، معامله یک هزار و 145 تن مس مفتول، دو هزار تن مس کاتد، 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها و سه هزار تن مس کم عیار را تجربه کرد.

بیشترین ارزش معاملات تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی دیروز به «مس کاتد» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) به میزان حدودی 60 میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول به قیمت کیلویی 29 هزار و 931 تومان با رقابت 10 درصدی نسبت به قیمت پایه توسط کارگزاری «ارگ هومن» در حجم 2000 هزار تن به طور نقدی معامله شده بود. این محصول نسبت به قیمت معامله قبلی خود در تاریخ 31 تیر با 3.1 درصد افزایش قیمت رو به رو بود.

همچنین، مس مفتول همان شرکت دیروز ارزشی به میزان حدود 31 میلیارد تومان داشت. این محصول با قیمت کیلویی 39 هزار و 909 تومان با 10 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم 36 هزار و 300 تن فروخته شد. معامله حاضر به طور سلف توسط کارگزاری «مبین سرمایه» داد و ستد شد. قیمت این محصول نیز نسبت به معامله قبلی خود در تاریخ 31 تیرماه، رشد 3.02 درصدی داشت.

کم ارزشترین محصول این تالار هم به «مس کم عیار» شرکت ملی صنایع مس ایران به میزان حدود 24 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول هم به قیمت پایه کیلویی 47 تومان و حجم 500 هزار تن به طور نقدی (مچینگ) توسط کارگزاری «سی ولکس» فروخته شد.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران طی این روز معامله یک تن و 235 کیلو گرم زعفران را تجربه کرد. همچنین در تالار مذکور چهار هزار و 800 تن گندم، 800 تن روغن خام و پنج هزار و 600 تن شکر به فروش رسید.

بیشترین ارزش معاملات روز گذشته تالار کشاورزی هم به زعفران رشته‌ای بریده ممتاز (نگین) خراسان رضوی به میزان 4.7 میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول با قیمت پایه گرمی شش هزار و 41 تومان در حجم 0.79 تن و به طور نقدی (مچینگ) توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» معامله شد و عرضه‌کننده آن «سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران» بود.

دیروز، روغن خام سویا «آرژانتین» نیز از پر‌معامله ترین محصولات این تالار بود که حدود سه میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول هم با قیمت کیلویی سه هزار و 783 تومان و 3.27 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه در حجم 800 تن توسط کارگزاری «فارابی» معامله شد. عرضه‌کننده این محصول، شرکت «مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «زعفران رشته ای بریده ممتاز سرگل» خراسان رضوی به میزان حدود 57 میلیون تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم 0.01 تن توسط کارگزاری «توسعه کشاورزی» فروخته شد و قیمت آن به ازای هر گرم پنج هزار و 718 تومان بود که توسط «سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران عرضه شده بود.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان