علی لاریجانی در نشست فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی، که با هدف بررسی پیامدها و راهکارهای مبارزه با فساد برگزار شد، اظهار داشت: باید مبارزه با فساد، همه جانبه باشد و به تمام بخش ها توجه شود.
وی گفت: از گزارش کامل و مناسب مرکز پژوهش های مجلس در خصوص راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی تشکر می کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مبارزه با فساد باید از رویکرد علمی استفاده شود. باید در این راستا اولویت بندی لحاظ شود، نباید بحث های مبارزه با فساد اقتصادی تبدیل به دستاویزهای سیاسی و تبلیغاتی شود بنابراین باید توجه کرد که جار زدن در این مسائل خاصیتی ندارد.
لاریجانی، گفت: نمایندگان باید به صحبت هایشان توجه داشته باشند و از اینکه مطالب سست به رسانه ها بگویند، پرهیز کنند تا مجبور به عذرخواهی نشوند، بنابراین مطالب باید متقن باشد چرا که وقتی درباره مبارزه با فساد اقتصادی حرف می زنیم باید به فلسفه موضوع توجه شود و در این راستا کارآمدی حکومت و جلوگیری از ظلم مدنظر باشد.
وی ادامه داد: فساد باعث فشار بیشتر به طبقه های پایین جامعه از لحاظ درآمدی مانند کارگران می شود، اما باید دقت کرد گاهی نوع برخورد با فساد کارآمدی حکومت را کاهش می دهد چرا که امکان دارد برخورد غیرعلمی و تبلیغاتی در حل مسئله موثر نباشد.
رئیس نهاد قانونگذاری با تاکید بر لزوم مبارزه همه جانبه با فساد، گفت: باید توجه کرد، فساد می تواند در بخش های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی باشد و نمی توان فساد اقتصادی را حل کرد در حالی که به سایر شئون توجه نشده است؛ بنابراین باید به تقویت زیرساخت های فرهنگی توجه شود تا بازده کار ارتقاء یابد.
لاریجانی، ادامه داد: ریشه یابی فساد بسیار مهم است، فساد سیاسی نیز کمتر از فساد اقتصادی نیست، اگر مسئولی اقدام به دروغگویی و تهمت زدن می کند نباید در حکومت حضور یابد، بنابراین باید با دروغگویی به صورت جدی برخورد شود چرا که موضوع ساده ای نیست، البته ممکن است یک شخص تلقی اشتباه کند؛ اما اینکه شخصی با صراحت دروغ بگوید فساد کوچکی را انجام نداده، بنابراین باید با فساد مبارزه همه جانبه شود چرا که غیر از این جواب نمی دهد.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: نمایندگان مجلس مقدار زیادی از وظایف خود را انجام دادند و چند قانون علیه مبارزه با فساد تصویب شده که باید اجرای قوانین پیگیری شود. قوانین مرتبط با شفاف سازی اقتصادی و مبارزه با فساد یکی از نمونه های قوانین مذکور است، همان طور که از همکاران نماینده مجلس مطرح کردند در حال حاضر نیز روی سایت حقوق و مزایای نمایندگان مجلس مشخص شده است و دیگر جنبه پنهانی وجود ندارد.
وی افزود: تهمت ها و تخریب های زیادی بیان می شود، به طور مثال گفته می شود یک شخص 40 میلیارد تومان پول دارد، بنده نمی شناسم و این موضوعات را باید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری کند؛ اما در این قضایا نباید افراط شود.
وی ادامه داد: حجیم بودن دولت مانع کارکرد صحیح شده به نحوی که یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری باید به طور مثال به 10 سازمان مراجعه کند در هر صورت لازم نیست که سرمایه گذار کفش آهنین به پا کند چرا که در حال حاضر قانون پنجره واحد تجارت وجود دارد؛ اما اینکه چرا اجرایی نمی شود باید پیگیری شود تا مانع فساد و بحث رشوه شود.
لاریجانی اضافه کرد: رفتار ساختار حکومتی در دولت قدری قدیمی است بنابراین باید آموزش های لازم ارائه شود و بحث دولت الکترونیک به سرانجام برسد چرا که می تواند حدود 50 درصد فسادها را از بین ببرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بخشنامه ها و دستورالعمل های زاید در انجام کار ممانعت ایجاد می کند در حوزه سرمایه گذاری پولی و بانکی باید کارها با اولویت انجام شود و اینکه قانونگذاری مستند به آئین نامه شود کار درستی نیست؛ بنابراین نکات مهم در قانون لحاظ شود.
وی افزود: در عالم خلاء زندگی نمی کنیم، بنابراین باید شرایط کشور مورد رسیدگی قرار بگیرد، مقداری از مشکلات مربوط به تصمیمات درونی است و مقداری دیگر از مسائل مربوط به کارشکنی های دشمنان است حتی برخی از سرویس های اطلاعاتی دشمنان لعاب کار را چیز دیگری قرار داده اند؛ اما در اصل مطلب روی تخریب فضای اقتصادی کار می کنند و به دلیل اینکه می دانند تلاطم در بازار ارز و طلا به اقتصاد کشور ضربه وارد می کند روی این بخش بیشتر تمرکز کرده اند.
رئیس مجلس افزود: براساس اطلاعاتی که به ما رسیده سرویس های اطلاعاتی دشمن با پوشش های دیگر به دنبال این هستند که به اقتصاد آسیب وارد کنند در هر صورت ساماندهی وضعیت بازار ارز بسیار مهم است.
وی ادامه داد: نباید در اداره کشور بین سیستم میکرو و ماکرو خلط کرد؛ بنابراین اداره یک روستا با یک کشور 80 نفری تفاوت دارد و باید از علم اقتصاد در این راستا استفاده کرد، لزوما با افزایش نظارت ها نمی توان مشکلات را حل کرد، بنابراین باید کارها روان تر انجام شود و ظرف روزهای آینده باید سیاست های جدید ارزی اعلام شود تا آن جا که اطلاع دارم کارها نهایی شده بنابراین باید ساختار اداره کشور براساس علم اقتصاد جلو برود نه اینکه سیاست های دستوری به کار گرفته شود.
لاریجانی تصریح کرد: به نظر بنده مجلس در قانون برنامه قیمت ارز را براساس سیاست شناور مدیریت شده مورد توجه قرار داده اینکه به خاطر شرایط اضطرار توقف بلاوجهی ایجاد شد، تصمیم نادرستی بود و باید اصلاح شود.
رئیس مجلس افزود: براساس تدابیر انجام شده، مایحتاج موردنیاز مردم کشور، اعم از دارو و نیازهای بخش بهداشت و درمان با ارز دولتی تامین می شود و مابقی نیازهای ارزی باید براساس ساز و روال های طبیعی اقتصاد سامان یابد. در شورای هماهنگی سه قوه نیز مسائل را پیگیری می کنم.
وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی همه راه ها را طی کرد تا فشار اقتصادی ناشی از توطئه های آمریکا به مردم وارد نشود حتی در خصوص مسئله هسته ای با آمریکایی ها مذاکره انجام شد؛ اما با توجه به تحولات آمریکا، این کشور از برجام خارج شد؛ البته آمریکایی ها هیچ تعهدی به توافقات بین المللی مانند توجه به توافقنامه آب و هوا ندارد.
وی ادامه داد: مذاکره با اروپایی ها در حال انجام است و این موضوع را رد نکردیم تا فشاری به مردم وارد نشود؛ اما اینکه چقدر موضوع پیش برود، نمی توانم در این زمینه دقیق چیزی بیان کنم.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه آمریکایی ها اصطلاحا زدند زیر میز توافقات انجام شده، ایران حق داشت که از حقوق خود استفاده کند؛ اما برای اینکه به مردم فشار وارد نشود مذاکره با اروپایی ها همچنان در حال انجام است.
وی ادامه داد: دشمنان درصدد هستند تا در فروش نفت و نقل و انتقالات بانکی ممانعت ایجاد کنند و در این راستا یک لشگر چریک کت و شلواری به راه انداختند تا فشار به ایران وارد کنند.
لاریجانی تصریح کرد: دوره فعلی باید سپری شود، ممکن است فشارهای بیرونی در سطح بین المللی توسط آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه افزایش یابد؛ اما باید این فشارها تبدیل به فرصت شود و ظرفیت های بالقوه بالفعل شوند در این شرایط حتی می توان صادرات را افزایش داد چرا که ایران با 15 کشور همسایه است اما نباید فراموش کرد سیاست های ارزی اشتباه می تواند حتی مانع صادرات شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: می توان با اقدامات مناسب نوعی نوسازی در اقتصاد کشور ایجاد کرد و اشتغال جوانان را ارتقاء داد؛ چرا که در حال حاضر برخی از اتباع خارجی مشغول در ایران با توجه به وضعیت ارزی کنونی، به کشور خودشان بازگشته اند. در هر صورت باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود؛ البته بنده نمیگویم ما از این شرایط استقبال می کنیم؛ اما باید تمامی راهها را رفت تا فشارها به فرصت تبدیل شود. انجام این مهم به ایران پایدارتر منتهی خواهد شد و در آینده کشور قویتر می شود.
لاریجانی، گفت: فکر میکنم تلخیهای موجود در مسیر اقتصادی با اکوی زیادی در داخل پخش شده، بنابراین رسانهها توجه کنند که اعتبار برای حکومت و ایجاد امیدواری میتواند شگردهای دشمنان را از بین ببرد، البته نمیگویم به صورت تصنعی کارها را پیگیری کنید، بنابراین باید به نقاط مثبتی که وجود دارد توجه شود هر چند که توجه نارساییها موجود اقتصاد هم مهم است.
وی ادامه داد: مردم اضطراب نداشته باشند، مجلس و دولت کار میکنند که شرایط متعادل شوند و در این راستا از طریق دولت نیز با کشورهای مختلف رایزنی خواهد شد و کارهای اقتصادی نیز پیگیری میشود، در هر صورت برای افزایش کارآمدی حکومت باید ظرفیت ذهنی جامعه بالا رود و دولت نیز با مردم حرف بزند، چرا که صحبت کردن باعث افزایش همفکری میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: نمایندگان مردم میتوانند شرایط را برای جامعه توضیح دهند و نباید فراموش کرد مجلس نابسامانیهایی را پیگیری کرده است. برای نمونه میتوان به رفع مشکل موسسات مالی اشاره داشت که تمامی نمایندگان این مسائل را پیگیری کردهاند.
وی ادامه داد: رسیدگی به ریشه مشکلات بسیار مهم است و باید سر فرصت مشکلات را ریشهای حل کرد، البته برخی روشها اشتباه بوده و نباید به وجود می آمد، حداقل در خصوص موسسات مالی و اعتباری نباید کار به این صورت رها میشد. در خصوص طرحهای عمرانی نیمه تمام نیز مجلس مسائل را پیگیری کرده، اما دولت چندان به این مهم توجه نکرده و در حال حاضر 500 الی 600 میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که اگر مزیت اقتصادی برای اجرای طرحها وجود داشته باشد با توجه به اینکه طرحهای نیمه تمام از جنس اصل 44 هستند بخش خصوصی می توانست این پروژه ها را به اتمام برساند.
لاریجانی افزود: مجلس این اختیار را به دولت داده که طرحهای نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند، اما به نحوی دستورالعملها نوشته شده که این مهم انجام نگرفت، در بودجه سال 97 و شورای عالی هماهنگی اقتصادی 3 قوه به این موضوعات توجه شده است البته برای تبدیل به قانون شدن باید موضوعات از طریق مجلس پیگیری شود تا زمینه سوق نقدینگی به تولید و آبادانی فراهم شود.
رئیس نهاد قانونگذاری افزود: قوه قضائیه موضوع برخورد جدی با مفسدان اقتصادی را دنبال کند و اگر طرحی در این رابطه دارد سریعتر به مجلس بفرستد. برخی افراد تلاش کردند تا تلاطم ارزی در کشور به وجود بیاید که باید پیگیری شود. در تحقیقات مشخص شد که برخی اخلالگران اقتصادی از طریق ارتباط با خارج مسائل را رو به جلو میبرند. در هر صورت قوه قضائیه باید قاطعانه و انقلابی با مشکلات برخورد کند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری خانه ملت، در این نشست کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشها گفت: در ادبیات علمی فساد به علف هرز تشبیه شده که مقاوم است و باید با این علف هرز به شکل صحیحی مبارزه شود چرا که امکان دارد در صورت مقابله ناصحیح با فساد دستاوردهایی از بین برود.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مبارزه با فساد باید به صورت همه جانبه، علمی و موثر باشد و در این راستا باید کارها را ریشهای پیش برد. گاهی در برخی مصاحبهها به اصل محصول آسیب وارد میشود که باید این نکات در مبارزه با فساد لحاظ شود؛ نکته دیگر اینکه باید توجه کرد به این اندازه نیز که گفته میشود مسئولان دچار فساد نشدهاند البته شاید در مدیران میاندستی این موضوع وجود داشته باشد.
جلالی افزود: شفافسازی با دولت الکترونیک انجام میشود اما نباید فراموش کرد در حال حاضر نهادها در دادن اطلاعات خساست دارند بنابراین باید به بحث یکپارچه سازی اطلاعات توجه شود؛ در خصوص حقوقهای نجومی که شوک به جامعه وارد کرد نیز باید برخوردهای لازم انجام شود اما بخش های دیگر نیز باید رصد شوند به طور مثال باید گمرکات و بخش مالیات مکانیزه شود.
همچنین در این جلسه نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه در مجلس، گفت: بعد نظارتی مجلس باید عملیاتی شود و باید در کارها اقدام انقلابی و جهادی داشت؛ نکته دیگر اینکه 5 قلم کالای خوراکی مانند قند و شکر، نان و روغن، برنج و گوشت باید با سهولت در اختیار مردم قرار گیرد.
محمدرضا تابش در این جلسه گفت: کار تئوریک در کشور زیاد انجام شده است، اما باید توجه کرد چه اثری در پیریزی تشکیلاتی دارد و باید خلاءهای قانونی مورد توجه قرار گیرد.
مصطفی کواکبیان در نشست فراکسیون شفاف سازی، گفت: واقعیت این است مردم حاضر به تحمل تحریمها و مشکلات هستند، اما نمیتوانند فساد و رانتخواری را تحمل کنند بنابراین باید به این مسائل رسیدگی شود و به بحث شفافسازی مطبوعات نیز توجه شود.
علی ساری نماینده اهواز و باوی در این جلسه افزود: تراکم سازمانهای نظارتی کار مبارزه با فساد را دچار مسئله کرده بنابراین باید از ظرفیتهای مردم و بعد فرهنگی در مبارزه با فساد نیز استفاده کرد و به مزایدهها و مناقصهها در وزارتخانهها توجه کرد.
بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر، بردسکن، خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: برخورد نامطلوب توسط نهادهای نظارتی با فساد قابل قبول نیست و نباید در این موضوع برخورد سیاسی انجام شود.
حمید گرمابی نماینده مردم نیشابورو فیروزه در این نشست گفت: وضعیت فعلی فساد اقتصادی در شأن جمهوری اسلامی نیست و باید از تجارب موفق جهانی در مبارزه با فساد استفاده شود.
محمد حسینی نماینده تفرش و آشتیان در این جلسه گفت: باید جایگاه نظارتی مجلس تقویت شود و همچنین هزینههای تخلف در کشور پایین بیاید، در مصاحبهها نیز باید به دلایل توجه شود.
احمد همتی نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در این جلسه با تأکید بر لزوم ارتقاء روند مبارزه با فساد گفت: باید ریشههای فساد در کشور خشکانده شود، نکته دیگر اینکه باید به اجرای صحیح قوانین توجه شود.
محمود بهمنی در این جلسه افزود: زمینه فساد در کشور باید جمع شود؛ چرا باید یک شخص هزاران سکه جمع کند، نکته دیگر اینکه باید به سیاستهای پولی و مالی توجه جدی شود.
شهابالدین بیمقدار نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: تصور فساد نیز خیلی بد است و باید مانع از پارتیبازی در سیستم اداری شد، بحث شفافیت اطلاعات نیز باید همواره مد نظر باشد و باید با مسببین ایجاد موسسات مالی و اعتباری برخورد جدی شود.
غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: نباید اعتماد عمومی مردم کاهش یابد و باید به مطالبات مردم رسیدگی شود.
پروانه مافی نیز در این جلسه بر لزوم رسیدگی به شرایط فعلی اقتصاد تأکید کرد و گفت: باید زمینه حذف دلار از مبادلات اقتصادی فراهم شود.
ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در این جلسه گفت: باید دولت برنامههای جامعی برای شرایط بعد از خروج آمریکا از برجام در نظر میگرفت تا وضعیت اقتصاد با مشکلات فعلی روبرو نمیشد.
رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد و کلات در نشست فراکسیون شفاف سازی مجلس گفت: مدل اداره کشور باید اصلاح شود، همچنین اعمال نظارتها باید به شکل صحیحی انجام شود تا از زمینه بروز فساد جلوگیری شود.
2929