بیستمین دفترخدمات قضایی در شیراز افتتاح شد

بیستمین دفتر خدمات قضایی استان فارس در شیراز با حضور رئیس کل دادگستری فارس و جمعی ازمعاونین و مسئولان قضایی دادگستری استان افتتاح و راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، در آئین افتتاح بیستمین دفتر خدمات قضایی در استان، رئیس کل دادگستری استان فارس هدف از راه اندازی این دفاتر را خدمت رسانی بهتر قضایی به مردم با سرعت بیشتر خواند.

علی القاصی با بیان این که مدیریت سیستم قضایی در حال تغییر از دادرسی سنتی به سمت دادرسی الکترونیک است، گفت: بخشی از دادرسی الکترونیک در حوزه دفاتر خدمات قضایی نمود پیدا می‌کند و این فرایند با توجه به ظرفیت‌هایی که در قانون آئین دادرسی کیفری پیش بینی شده است به سمت و سویی است که باید از روش‌های سنتی خارج شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به این که دولت هم دولت الکترونیک است و امروز روش‌های نوین فناوری اطلاعات در سراسر جهان در حال پیشرفت‌های دقیقی است، افزود: ناگزیری استفاده از روش‌های نوین در سیستم قضایی و نظام دادرسی بیش از پیش نمود پیدا می‌کند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با تأکید بر این که باید بستر و زمینه استفاده از روش‌های نوین در یک فرآیند جدید و با سرعت عمل بیشتری انجام شود و دسترسی مردم به امور قضایی در سیکل روش‌های خدمات نوین قرار گیرد، ادامه داد: دفاتر خدمات قضایی بخشی از این کار را پوشش خواهند داد.

القاصی با اشاره به این که در سال گذشته تعدادی از دفاتر خدمات قضایی در استان فارس راه اندازی شده است، یادآور شد: با توجه به حجم و گستردگی فعالیت‌های این دفاتر قطعاً به تعداد بیشتری از دفاتر خدمات قضایی در جهت رسیدگی به امورات و کار‌ها مردم در حوزه‌های قضایی فارس لازم بود که این اقدام در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در سال‌های گذشته چند دفتر خدمات قضایی به عنوان طرح پایلوت و به صورت آزمایشی در کل کشور راه اندازی شد و در سطح استان فارس و در شهرستان ها‌ی بزرگ 2 دفتر و در شهرستان‌های کوچک نیز یک دفتر خدمات قضایی پیش بینی شده است و در آینده نزدیک در مرکز استان تعداد مراکز خدمات قضایی افزایش می‌یابد.

رئیس کل دادگستری استان فارس ابراز امیدواری کرد: در روز‌های آتی تعداد دفاتر خدمات قضایی چه در شهر شیراز و چه در برخی از حوزه‌های قضایی استان راه اندازی شود تا شاهد این باشیم که تمام دعاوی حقوقی و دیگر دادخواست‌ها از طریق دفاتر خدمات حقوقی وارد چرخه نظام رسیدگی در محاکم حقوقی شوند و دیگر دادخواستی به صورت مستقیم تحویل مقام قضایی نخواهد شد.

القاصی در آئین افتتاح و راه اندازی یکی از دفاتر خدمات قضایی شیراز با اشاره به این که کار و فعالیت از سوی این دفاتر بایستی به صورت تخصصی انجام شود تصریح کرد: این دفاتر باید در ارشاد و آموزش لازم به مراجعین از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار باشند و این دفاتر آگاهی کاملی به مراجعین ارائه دهند.

رئیس شورای قضایی استان فارس گفت: انتظار می‌رود دفاتر خدمات قضایی علاوه بر آگاهی بخشی و هدایت مردم، تکریم ارباب رجوع و مراجعین را به نحو شایسته انجام دهند و زمینه اخلاق مداری را به درستی در جهت رضایتمندی مردم فراهم نماید.

القاصی به موضوع آموزش ضمن خدمت افرادی که در دفاتر خدمات قضایی فعالیت می‌کنند نیز اشاره کرد و گفت: مجموعه دستگاه قضایی آمادگی ارائه آموزش‌های لازم ضمن خدمت کارکنان دفاتر خدمات قضایی را در راستای آگاهی و آموزش‌های لازم این افراد دارد تا دادخواستی که تنظیم می‌شود و قرار است در فرایند رسیدگی قرار بگیرد کاملاً بدون عیب و نقص باشد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در پایان تأکید کرد: دفاتر خدمات قضایی باید حتماً از کسانی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند در سامانه "ثنا" ثبت نام نمایند تا کد ملی افراد ثبت شود چرا که اگر این کار انجام نشود باعث می‌گردد تا زمینه خدمات رسانی بعدی برای این افراد فراهم نشود بنابراین دفاتر خدمات قضایی لازم است بر روی سامانه ثنا و ثبت نامی که انجام می‌دهند دقت لازم را داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان