وزیر بهداشت: امریکا دروغ می‌گوید که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست

ایمنی در برابر تحریم‌ها با خودکفایی ۹۸ درصدی تولید دارو

این نخستین‌بار نیست که کشورمان بابت خواسته‌های مشروع و ایستادگی در برابر زورگویی دولت‌هایی همچون امریکا تحت فشار تحریم قرار می‌گیرد و بدون شک آخرین‌بار هم نخواهد بود. تحریم‌های امریکا مردم ایران را هدف قرار داده آن‌هم نه مردم عادی، بلکه بیمارانی که دارو برایشان از نان شب هم واجب‌تر است.

ایمنی در برابر تحریم‌ها با خودکفایی 98 درصدی تولید دارو

این نخستین‌بار نیست که کشورمان بابت خواسته‌های مشروع و ایستادگی در برابر زورگویی دولت‌هایی همچون امریکا تحت فشار تحریم قرار می‌گیرد و بدون شک آخرین‌بار هم نخواهد بود. تحریم‌های امریکا مردم ایران را هدف قرار داده آن‌هم نه مردم عادی، بلکه بیمارانی که دارو برایشان از نان شب هم واجب‌تر است.

به گزارش به نقل از جوان، این نخستین‌بار نیست که کشورمان بابت خواسته‌های مشروع و ایستادگی در برابر زورگویی دولت‌هایی همچون امریکا تحت فشار تحریم قرار می‌گیرد و بدون شک آخرین‌بار هم نخواهد بود. تحریم‌های امریکا مردم ایران را هدف قرار داده آن‌هم نه مردم عادی، بلکه بیمارانی که دارو برایشان از نان شب هم واجب‌تر است.
فشار تحریم بر مردم ایران، در حالی اتفاق می‌افتد که مطابق قوانین بین‌المللی تحریم دارو و تجهیزات پزشکی ممنوع است. در این میان امریکایی‌ها هم مدعی هستند دارو و تجهیزات پزشکی را در فهرست سیاه تحریم ایران قرار نداده‌اند، اما واقعیت این است که وقتی ما توانایی مبادلات ارزی با شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی را نداریم،
تحریم این اقلام حیاتی برای بیماران نیز اتفاق خواهد افتاد و به قول وزیر بهداشت امریکا دروغ می‌گوید که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست. با تمام اینها، پشتوانه قدرت و توان تولید 98 درصدی دارو‌های موردنیاز کشور به دست متخصصان ایرانی تحریم‌های امریکا علیه مردم و بیماران کشورمان را بی‌اثر می‌کند.

مردم و بیماران کشورمان در نوک پیکان تحریم قرار دارند. با تمام این‌ها امریکایی‌ها مدعی عمل به قوانین بین‌المللی هستند؛ اینکه دارو و تجهیزات پزشکی در فهرست تحریم‌های آن‌ها جا نمی‌گیرد، اما دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان‌و‌آموزش پزشکی اینگونه توضیح می‌دهد: وقتی تحریم‌های بانکی رخ دهد، ادعا‌های امریکا و برخی کشور‌های همراه آن، که کالا‌های اساسی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی، مشمول تحریم نمی‌شود دروغ و بی‌اساس است.
وی تأکید کرد: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که آسیبی به مردم در حوزه سلامت وارد شود و دستگاه دیپلماسی نیز می‌تواند چهره کریه مدعیان حقوق بشر و دفاع از مردم را به جهانیان معرفی کند؛ چون در شرایط تحریم، مردم دچار آسیب می‌شوند.

توان تولید 98 درصدی داخلی
آنطور که سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: اکثر دارو‌ها و تجهیزات پزشکی در لیست سفید تحریم‌ها هستند. ایرج حریرچی، در عین حال خاطر نشان می‌کند: در صورت بروز مشکل در زمینه تبادل مالی، روش‌های جایگزین از طریق شرکت‌های آلترناتیو در نظر گرفته شده و در صورت لزوم از آن طریق اقدام خواهد شد.

حریرچی با بیان اینکه 98درصد عددی دارو‌های مصرفی تولید داخل هستند، می‌گوید: مواد اولیه برخی دارو‌های تولیدی باید از خارج وارد شود که خوشبختانه دولت از لحاظ ارزی سهمیه مناسبی از گروه اول برای کالا‌های ضروری به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است. همچنین اعتبارات مناسبی برای تقویت بخش تولید داخل در مورد افزایش سقف وام بانکی تا دو برابر و ایجاد تسهیلات گمرکی در نظر گرفته شده است. تمهیدات متعددی نیز با اولویت‌های اول و دوم پیش‌بینی شده تا در حوزه تأمین دارو و مواد اولیه مشکلی ایجاد نشود.

نمره 20 داروی ایرانی
ساز ناکوک شائبه درباره کیفیت دارو‌ها و تجهیزات پزشکی تولید داخل هم، موضوعی است که اغلب از سوی برخی پزشکان نواخته می‌شود؛ پزشکانی که برخی‌هایشان روابط مالی خاصی با شرکت‌های واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی دارند و همین روابط پنهانی هم موجب شده تا دارو و تجهیزات پزشکی خارجی را نسخه و توصیه کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح می‌کند: ما این تضمین را می‌دهیم دارو‌هایی که توسط دانشمندان ایرانی تولید شده کیفیت لازم را دارد و صدور دارو‌های تولید کشورمان به کشور روسیه و دیگر کشور‌های همسایه نشانگر کیفیت مناسب دارو‌های ایرانی است.
دکتر محمدرضا شانه‌ساز، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران هم با تأکید بر اینکه همه خانواده ما جز داروی ایرانی هیچ دارویی مصرف نمی‌کنند، می‌گوید: برای نمره‌دادن به دارو‌های ایرانی باید دو آیتم قیمت و کیفیت را در نظر گرفت و با توجه به قیمت دارو، من نمره 20را به دارو‌های ایرانی می‌دهم. از بابت تأثیر، داروی ایرانی و خارجی تفاوتی ندارد و بیش از 98درصد نیاز بیماران ما با داروی ایرانی تأمین شده و فشار خون، بیماری اعصاب و روان کنترل می‌شود.

آلمان و ایتالیا مشتری تجهیزات پزشکی ایران
رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت هم با تأکید بر اینکه توجه به صادرات را یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های اساسی وزارت بهداشت در راستای حمایت از تولیدات داخلی دانست، درباره توان و کیفیت کشور در حوزه تجهیزات پزشکی می‌گوید: در حال حاضر 105محصول تجهیزات پزشکی ایرانی که توسط 23شرکت ایرانی تولید می‌شود، به 55کشور جهان از جمله کشور‌های روسیه، آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند و کرواسی صادر می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان