به گزارش خبرنگار مهر، نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در طرح سوال از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولید مشابه داخلی اظهار داشت: علیرغم حکم ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه، چرا واردات تجهیزات ریلی که در داخل تولید می شود، ادامه دارد؟
وی با بیان اینکه برای 10 سال آینده ریل بی کیفیت و کهنه از چین و ترکیه وارد کشور شده است، افزود: این در حالی است که در داخل از جمله در ذوب آهن اصفهان ریل تولید می شود اما با واردات بی رویه تولید داخلی فلج شده است.
عباس آخوندی در پاسخ به سوال این نماینده با بیان اینکه در چهار سال اخیر سه هزار کیلومتر ریل گذاری صورت گرفته است، اظهار داشت: این میزان شامل 1200 کیلومتر ریل جدید و حدود 1800 کیلومتر نوسازی خطوط ریل سازی بوده و این عدد معادل 360 هزار تن ریل گذاری بوده است که 40 درصد رشد را نشان می دهد.
وی با اشاره به جابجایی 13.5 میلیارد نفر کیلومتر مسافر در خطوط ریلی طی سال گذشته گفت: با این میزان جابجایی 2.7 میلیارد لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی به موضوع شرکت ذوب آهن اصفهان و ریل های تولیدی در آن نیز اشاره کرد و گفت: در ششم اردیبهشت سال 96 موفق به اخذ قرارداد با ذوب آهن اصفهان شدیم مشروط بر اینکه ریل با کیفیت را به ما تحویل دهند. قرار بود طی 4 ماه یعنی تا شهریور ماه 96 حدود 40 هزار تن ریل به ما تحویل دهند اما تا امروز فقط 500 تن تحویل داده اند که برای 4 کیلومتر خط ریلی کفایت می کند.
آخوندی تصریح کرد: آیا در این شرایط سخت می توان سرنوشت خطوط ریلی کشور را معطل یک شرکت گذاشت؟ ما تا امروز 170 میلیارد تومان از این شرکت مطالبه داریم و حتی حاضر شدیم 100 میلیارد تومان از مطالباتمان را هم بلوکه کنیم تا به این شرکت کمک شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان در رابطه با تولید واگن در داخل نیز خاطرنشان کرد: تا امروز قرارداد تولید 1300 دستگاه واگن باری را با تولید کنندگان داخلی بسته ایم که 900 واگن تحویل شده و مابقی نیز در دست ساخت است؛ قرارداد تولید 4200 واگن باری دیگر نیز منعقد شده و علاوه بر آن برای تولید لوکوموتیو نیز با تولید کنندگان داخلی قرارداد بسته شده است.
در نهایت مجلس از توضیحات آخوندی در پاسخ به سوال نماینده مردم ارومیه قانع شد.