خانه پدری فروغ فرخزاد تخریب می‌شود؟

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران قصد دارد تا ارزش نگهداری و ثبت خانه پدری فروغ فرخزاد را بررسی کند.

خانه پدری فروغ فرخزاد تخریب می‌شود؟

به گزارش خبرنگار مهر، فروغ فرخزاد 13 سالی را در خانه پدری خود زندگی کرده است خانه ای که پس از خانواده فرخزاد به یک مالک دیگر به نام نوروزی فروخته شد و پس از آن نیز اکنون یکی از این افراد خانواده ورثه خانه ای است که زمانی فروغ در آن زندگی می کرده است.

این خانه با قدمتی حدود 80 تا 90 ساله یکی از خانه های قدیمی شهر تهران است که برخی از علاقه مندان به شعرهای او هر از چندگاهی در این خانه را می زندند تا اتاق فروغ را که شکل و شمایلش دست نخورده باقی مانده را ببینند و مالک هم این اجازه را به آنها می داد.

حالا با گذشته چند سال مالک دوم خانه قصد کرده است که این ساختمان را تخریب کرده و به جای آن آپارتمان بسازد آنطور که حتی وسایل داخل اتاق فروغ در طبقه سوم خانه را هم جمع آوری کرده و قصد دارد اتاق های دیگر را نیز خالی کند.

اکنون برخی از فعالان میراث فرهنگی دست روی این خانه گذاشته اند که چون فروغ چند سالی در آن زندگی کرده نباید تخریب شود بلکه باید از آن نگهداری کنیم. استدلال آنها نیز این است که در کشورهای دیگر هر کجا نویسنده ای شاعری و یا بازیگری یک خاطره ای ولو ثابت نشده به جای گذاشته را به یک جاذبه گردشگری و فرهنگی و تاریخی تبدیل کرده و به ارزش های شهری شان افزوده اند حالا ما که از این نوع خانه ها و بناهای ارزشمند داریم چرا باید اجازه تخریب این بنا را بدهیم؟ و چرا نباید این خانه را به عنوان خانه ای که روزی یکی از شاعران مشهور ایرانی در آن زندگی می کرده را نگه داریم؟

 

در این باره افراد مختلفی اظهار نظر کرده اند. از جمله شهرام نوروزی یکی از ورثه این خانه که گفته است این خانه میراثی نیست. اگر بود که دستور نقشه برای آن صادر نمی‌شد. با این حال اگر بخواهند این بنا که خانه پدری ما نیز است، حفظ شود، مشکلی نداریم. برای دریافت مجوزها هزینه کرده‌ایم و آماده تخریب بنا هستیم. اگر نهادی یا فردی قصد حفظ این بنا را داشته باشد، آماده واگذاری بنا به آنها هستیم.

موسسه مردم نهاد سرزمین سبز هم در نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی تهران خواستار ثبت خانه فروغ فرخزاد شده‌بود. در بخشی از این نامه آمده استت: خانه فروغ فرخزاد، طبق تصمیم مالکین فعلی، ظرف چند روز آینده تخریب خواهد شد و پروانه ساخت آن نیز توسط شهرداری منطقه 11 ناحیه 4 صادر شده‌ است. به‌رغم پیگیری‌های فراوان دوستداران ادب و فرهنگ ایران در سال‌های گذشته، متاسفانه تاکنون این خانه، ثبت ملی نشده است. خواهشمند است با توجه به فرصت بسیار کوتاه چند روزه‌ای که در پیش است، به صورت اضطراری، دستور ثبت این خانه را جهت جلوگیری از تخریب و اقدامات لازم آتی صادر فرمایید.

 

 محمد شهر آبادی معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 11 تهران هم در واکنش به اخباری درباره صدور جواز ساخت و تخریب خانه پدری فروغ فرخزاد گفت که هیچ گونه پروانه تخریب و نوسازی برای این خانه صادر نشده است. منتظر اظهار نظر قطعی سازمان میراث فرهنگی در خصوص ارزش تاریخی و فرهنگی ملک هستیم و صرفا برای این درخواست مالک در شهرسازی منطقه تشکیل پرونده انجام شده است.

 

در این میان اما اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که مسئولیت ثبت این خانه را به عنوان اثر ملی بر عهده دارد و باید بتواند تصمیم بگیرد که این خانه چقدر ارزش نگهداری دارد، ورود کرده و در حال بررسی آن هستند. در این باره، دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی تهران به خبرنگار مهر گفت: از وقتی به ما درباره خانه پدری فروغ اطلاعاتی داده اند ما یک تیم را برای بررسی ارزش ثبت این خانه مامور کرده ایم چون به اطلاعات جزئی تری نیاز داریم. اینکه آیا اینجا خانه ای بوده که در آن فروغ زندگی کرده باشد یا خیر چون بلاخره می دانیم که فرخزاد جزو شاعران ممتاز ما بوده است. و البته این مهم است که بدانیم این اثر چقدر واجد ارزش تاریخی، فرهنگی است. ما همه حرف ها را شنیده ایم اما زمانی می توان نظر کارشناسی داد که تمام اطلاعات مربوط به این خانه و زندگی فروغ در آن بررسی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان