سفر به ترکیه واقعا رایگان است؟!

«مفت و رایگان تمام شدن سفر ترکیه» تحت تاثیر گرانی ارز آزاد و مابه‌التفاوت آن با نرخ دولتی، نظر منطقی نیست، شاید از هر پروازی که به ترکیه می‌رود ۱۰ تا ۱۵ نفر تور سه چهار میلیون تومانی بخرند

او در شرایطی که شایعه‌های حذف ارز مسافرتی به خاطر رانت، شدت گرفته است، با تشریح وضعیت سفرهای ترکیه که برخی آن را به تاثیر از مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد، «رایگان و مفت» دانسته‌اند، گفت: پروازهای ترکیه درحال حاضر پُر است، اما این اتفاق غیرطبیعی نیست، هر سال همین موقع پروازهای ترکیه، مخصوصا مقصد آنتالیا پُر می‌شود؛ بنابراین اتفاق عجیبی در بازار کار ما نیافتاده و مسافر هم زیاد نشده است.

سفر رایگان به ترکیه

وی اضافه کرد: اگر در زمستان با این استقبال روبه‌رو می‌شدیم، قابل توجه بود و می‌توانستیم آن را متاثر از پرداخت ارز دولتی بدانیم، اما این اتفاق، نادر نیست و سه چهار سالی می‌شود که تابستان‌ها، بویژه ماه مرداد، مسیرهایی مثل آنتالیا تکمیل ظرفیت هستند؛ روالی که تا آخر شهریور ادامه دارد.

هرچند ذوقی، متذکر شد که پروازهای مسیر آنتالیا امسال ۵۰ درصد به نسبت سال گذشته کمتر شده است. در واقع نیمی از مسافران این مسیر، صندلی ندارند که بخواهند این سفر را بروند و چون پروازها پُر است، برخی گمان می‌برند استقبال از ترکیه زیاد شده است.

وی همچنین گرانی سایر مسیرهای خارجی را عامل دیگر استقبال از ترکیه دانست و افزود: بافت و شرایط اقلیمی ترکیه اجازه می‌دهد مسافر ایرانی این کشور را انتخاب کند.

این چارترکننده در عین حال گفت: هفته‌های قبل پروازهای ترک و ایرانی در این مسیر خیلی خالی بودند، به طوری که ۱۵۰۰ صندلی خالی ضرر دادیم، این اصلا طبیعی نبود. ۲۵ فرودین‌ماه هم که سیاست ارزی تغییر کرد، همین وضع را داشتیم.

وی درباره تغییر قیمت بلیت پروازهای ترکیه و همینطور تورهای این مقصد، اظهار کرد: از نظر ما قیمت پروازها تغییری نداشته، چرا که در فصل شلوغی سفر به ترکیه به سر می‌بریم، اما جریان افزایش نرخ تورها این است که ایرلاین‌ها هزینه بلیت را با ارز دولتی به نرخ روز محاسبه می‌کنند، اما هتل‌ها با ارز آزاد حساب می‌شوند. اوایل که سیاست‌های ارزی کشور تغییر کرد قرار بود به آژانس‌ها ارز دولتی بدهند که مذاکرات زیادی صورت گرفت، اما تایید نشد و در نهایت ما مجبور شدیم هتل‌ها را با ارز آزاد بخریم، برای همین قیمت سفر ترکیه بالا رفته است. آژانس ارز دولتی نمی‌گیرد که هزینه‌ها را تعدیل کند، بلکه این مسافر است از دولت ارز دریافت می‌کند، ‌اما آن را به پای کل صنعت گردشگری می‌گذارند.

او درباره میزان افزایش نرخ تورهای ترکیه تحت تاثیر گرانی ارز، گفت: از آن‌جا که اقامت در این تورها با ارز آزاد محاسبه می‌شود، طبیعتا قیمت‌ها هم نزدیک به ۲۵ درصد گران‌تر شده است.

تورهای یک هفته‌ای این آژانس برای آنتالیا با پرواز تُرک، از ۴ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند که با این حساب وی درباره مفت تمام شدن سفر به ترکیه با توجه به ارز دولتی که برای این مسیر تعیین شده و مابه تفاوت آن با نرخ ارز آزاد که از ۱۲ هزار تومان (برای هر یورو) عبور کرده است، بیان کرد: برای ما که در بطن ماجرا قرار داریم این حرف‌ها منطقی نیست، البته خیلی خوب است که مردم می‌توانند ارز مسافرتی بگیرند و مانع ورشکستگی این صنف شوند.

ذوقی اضافه کرد: مسافری که آنتالیا می‌رود همه هزینه سفرش را از قبل پرداخت می‌کند و پول اضافه‌ای خرج نمی‌کند، این‌که برخی معتقدند مردم ۵۰۰ یورو ارز دولتی می‌گیرند و وقتی به کشور برمی‌گردند در بازار به نرخ آزاد می‌فروشند منطقی نیست، چون شاید از هر پروازی که ما به ترکیه داریم ۱۰ تا ۱۵ نفر تور چهار میلیون تومانی بخرند و با هدف سود کردن از ارز، این سفر را بروند، وگرنه ۹۹ درصد مسافران ما تورهای ۶ تا ۸ میلیون تومانی می‌خرند و تاکید دارند در هتل‌های خیلی خوب و با رفاه بالا اقامت داشته باشند، برای این مسافر مابه تفاوت یکی دو میلیون تومان اصلا اهمیتی ندارد که به خاطر آن خودش را به دردسر بیاندازد. در این مسیر خیلی کم پیش می‌آید که مسافر فقط به انگیزه کسب سود از ارز، سفر برود.

او درباره برخی اظهارات مقامات  درباره‌ی سکه شدن بازار آژانس‌هایی که تور خروجی کار می‌کنند و جدی نگرفتن تعدیل نیرو در این صنف، اظهار کرد: ما خوشحالیم که بازار کارمان خوب شده، اما این دلیلی بر کسب سود و درآمد نیست، چرا که در یک ماه گذشته به خاطر ایرلاین ترک که آن را چارتر کرده‌ایم و درهفته ۵ پرواز در مسیر آنتالیا دارد، ۱۵۰۰ صندلی خالی و رقمی در حدود دو تا سه میلیارد تومان ضرر داده‌ایم که امیدواریم با روند موجود این خسارت‌ها را جبران کنیم و تابستان را بگذرانیم. واقعیت آن است که اصلا فکر نمی‌کردیم این حجم صندلی خالی بماند، اما به ضرردهی افتادیم و حدود ۲۵ نفر تعدیل نیرو داشتیم، چون سفرهای خارجی برای دو سه ماه با افت شدید روبرو شد.

این آژانس‌دار ادامه داد: وضعیت ایرلاین‌ها و آژانس‌های دیگری که در مسیر ترکیه کار می‌کنند نیز همین است. همه آن‌ها ضرر دادند و تعدیل نیرو داشتند، ‌ ضررهایی که همچنان ادامه دارد.

ذوقی همچنین در واکنش به خبرهای منتشر شده درباره سفر ۵ میلیون ایرانی به ترکیه که به مقامات آن کشور نسبت داده شده است، گفت: بعید است این خبر درست باشد. به عنوان آژانسی که در این بازار فعالیت مستقیم و متمرکز دارد، اطلاع دقیق دارم بیشتر هتل‌های آنتالیا در اختیار روس‌ها و آلمان‌ها است و آمار اعلام شده با توجه به تعداد پروازها و هتل‌هایی که در اختیار ایرانی‌ها قرار دارد، دور از واقعیت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان