شانزده سال بعد از قهرمانی با برانکو

از پکن تا جاکارتا؛ کرانچار در نقش پروین

تیم ملی امید به عنوان نماینده ایران در رقابت های فوتبال بازی های آسیایی سال ۲۰۱۸ جاکارتا حضور خواهد یافت و می تواند پنجمین قهرمانی را برای کشورمان در فوتبال المپیک آسیایی به دست بیاورد.

به گزارش" ورزش سه" تیم ملی امید ایران بعد از انجام اردوی آماده سازی در کشور عراق حالا برای سفر به چین و انجام یک بازی تدارکاتی قبل از رقابت های آسیایی اندونزی آماده می شود.

تیم امید ایران در این دوره از رقابت ها با تیم زیر بیست و یک ساله هایش به المپیک آسیایی می رود تا بتواند از این مسابقات برای ساختن تیمی که به المپیک صعود کند بهره بگیرد. تیم امید ایران البته که در رقابت های المپیک آسیایی سال 2018 در اندونزی کار سخت و مسئولیت مهمی برروی دوشش دارد چرا که تیم ایران پیش از این در چهار دوره به مقام قهرمانی رسیده و همواره یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در رقابت های بازی های آسیایی بوده است. این باعث شده تا بعد از شانزده سال فوتبال ایران در انتظار کسب یک نتیجه خوب و مدال طلای فوتبال المپیک آسیایی باشد کاری که با حضور تیم های مطرح فوتبال آسیا دشوار به نظر می رسید.


پکن و حالا جاکارتا


تاریخ انگار درحال تکرار شدن است. در سال 1990 پکن تیم ملی فوتبال ایران بعد از سال ها دوری از جام در آسیا با هدف کسب عنوان قهرمانی پا به رقابت های بازی های آسیایی گذاشت. در آن مقطع علی پروین تمام پتانسیل فوتبال ایران را برای موفقیت در این بازی ها برد و با اتخاذ یک روش نسبتا تدافعی توانست با شکست میزبان در فینال به مقام قهرمانی برسد. اهمیت قهرمانی ایران در پکن 90 از این جهات بود که شانزده سال از آخرین قهرمانی ایران در رقابت های مهم فوتبالی در سطح ملی آسیا می گذشت. تیم ایران قبل از آن در رقابت های آسیایی 1974 تهران به مقام قهرمانی رسیده بود و بعد از شانزده سال توانست در پکن باردیگر قهرمان شود.


تیم ملی ایران بعد از این در سال 1998 و در بانکوک نیز توانست عنوان قهرمانی رقابت های المپیک آسیایی را با درخشش بازیکنانی چون علی کریمی، علی دایی ، کریم باقری، علی موسوی و وحید هاشمیان به دست بیاورد. چهار سال بعد و در سال 2002 در حالیکه قوانین شرکت در مسابقات فوتبال المپیک آسیایی تغییر کرده بود تیم ملی ایران با برانکوایوانکوویچ و بازیکنان جوانش به مقام قهرمانی برسد. از این دوره بود که تیم های ملی زیر 23 سال حق حضور در رقابت های المپیک آسیایی را یافتند و تنها اجازه داشتند سه بازیکن بزرگسال را همراه ببرند ک. علی دایی ، یحیی گل محمدی و سیدمهدی رحمتی سه بازیکن بزرگسال ایران در این رقابت ها بودند اما علی دایی به خاطر درگذشت پدرش در این بازی ها حضور نیافت و در نهایت تیم ایران تنها با دوبزرگسال به مقام قهرمانی رسید.


اکنون اما شانزده سال از آخرین قهرمانی ایران در رقابت های بازی های آسیایی گذشته است و کرانچار بعد از برانکوایوانکوویچ می تواند به عنوان دومین کروات تیم ملی ایران را به قهرمانی در المپیک آسیایی برساند. زلاتکو کرانچار البته که تیمی بسیار جوان را به این رقابت ها برده است چرا که به این بازی های به چشم مسابقاتی برای آماده سازی تیم امید برای موفقیت در انتخابی المپیک توکیو است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان