یک کُرد ایرانی برنده معتبرترین جایزه ریاضی جهان

کوچر بیرکار، ریاضیدان ایرانی‌ کردتبار که در دانشگاه کمبریج تدریس می‌کند، به عنوان یکی از چهار برنده بزرگترین جایزه ریاضی جهان موسوم به «فیلدز» برگزیده شد.

کوچر بیرکار، ریاضیدان ایرانی‌ کردتبار که در دانشگاه کمبریج تدریس می‌کند، به عنوان یکی از چهار برنده بزرگترین جایزه ریاضی جهان موسوم به «فیلدز» برگزیده شد.

کوچر بیرکار

 

 کوچر بیرکار متولد سال ۱۳۶۶ در شهر مریوان کردستان است و سال‌ها پیش به بریتانیا پناهنده شد.
 
برندگان این جایزه ارزشمند که به عنوان نوبل ریاضی شناخته می‌شود روز چهارشنبه ۱۰ مرداد طی مراسمی در شهر ریودوژانیرو برزیل اعلام شدند. ریودوژانیرو نیز نخستین شهر در آمریکای لاتین لقب گرفت که مراسم اعلام برندگان جایزه فیلدز در آن برگزار می‌شود.
 
آقای بیرکار پس از دریافت این جایزه گفت: امیدوارم این خبر لبخند به چهره ۴۰ میلیون مردم کرد بیاورد.
 
کوچر بیرکار متولد سال ۱۳۶۶ در شهر مریوان کردستان است و سال‌ها پیش به بریتانیا پناهنده شد. وی به مجله کوانتا گفته، زمانی که دانشجوی دوره کارشناسی در دانشگاه تهران بود به بریتانیا سفر کرد و آنجا درخواست پناهندگی داد.
 
آقای بیرکار در این مصاحبه خاطره‌ای از تهران و انجمن ریاضی در این شهر شرح داده که تصاویر برندگان مدال فیلدز به دیوار آن آویزان بود. وی گفته است: «من به آنها نگاه می‌کردم و با خودم می‌گفتم که آیا روزی می‌رسد با آنها دیداری داشته باشم؟ آن زمان فکر نمی‌کردم که یک روز می‌توانم به غرب بروم».
 
جایزه فیلدز هر چهار سال یک بار به ریاضیدانان برجسته زیر چهل سال داده می‌شود. دوره قبل نیز مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی- آمریکایی و استاد دانشگاه استفورد به دریافت این جایزه نائل آمد تا برای اولین بار یک زن چنین افتخاری کسب کند. خانم میرزاخانی ۲۴ تیرماه پارسال بر اثر بیماری سرطان درگذشت.
 
این دوره علاوه بر آقای بیرکار از دانشگاه کمبریج بریتانیا، سه نفر دیگر به نام‌های پیتر شولتز، استاد دانشگاه بن آلمان، آلسیو فیگالی، ریاضیدان ایتالیایی، و آکشای وِنکاتش، استاد استرالیایی در دانشگاه استنفورد برنده مدال فیلدز شده‌اند. جایزه هر کدام از برندگان ۱۵ هزار دلار کانادا به صورت نقد است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان