عربستان به آمریکا از پشت خنجر زد؟

نخستین گزینه ترامپ بعد از خروج آمریکا از برجام برای حذف نفت ایران از بازارهای جهانی، عربستان بود. ترامپ از عربستان خواست تولید خود را دو میلیون بشکه افزایش دهد تا کمبودهای احتمالی جبران شود.

نخستین گزینه ترامپ بعد از خروج آمریکا از برجام برای حذف نفت ایران از بازارهای جهانی، عربستان بود. ترامپ از عربستان خواست تولید خود را دو میلیون بشکه افزایش دهد تا کمبودهای احتمالی جبران شود. عربستان نیز در ظاهر به درخواست آمریکا چراغ سبز نشان داد اما خواسته خود را چراغ خاموش پیش برد.

کم‌تر از یک ماه بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد و درحالی که کم‌تر از دو هفته به اجلاس 174 اوپک مانده بود دولت آمریکا به طور غیررسمی از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک درخواست کرده تولیدشان را افزایش دهند. آمریکا برای این درخواست هدف معینی داشت و آن هدف چیزی نبود جز حذف ایران از بازارهای جهانی نفت. زیرا اندکی بعد ترامپ مشتریان ایران را تهدید کرد و از آن‌ها خواست واردات نفت ایران را متوقف کنند و برای اینکه از توقف واردات نفت توسط این کشورها مطمئن بود و پیش بینی می‌کرد تولید نفت ایران که سومین تولید کننده اوپک است کاهش یابد از عربستان و متحدانش خواست تا تولید خود را افزایش دهند.

آمریکا به این نکته واقف بود که کاهش تولید نفت ایران باعث می‌شود روند عرضه و تقاضا در بازار با خلل مواجه شود و قیمت‌ها از کنترل خارج شده و افزایش یابد و با همین بهانه درخواست خود را توجیه می‌کرد و اعلام کرد به دلیل آشفتگی و اختلالات در ایران و ونزوئلا، از عربستان سعودی خواسته تولید نفت خود را احتمالا دو میلیون بشکه در روز افزایش داده و کمبود عرضه را جبران کنند؛ زیرا قیمت‌ها بسیار بالاست.

یک قدم فاصله از موافقت تا مخالفت عربستان با افزایش تولید

کم‌تر از یک ماه بعد از پیشنهاد آمریکا به عربستان رییس جمهور آمریکا در توییتی اعلام کرد پادشاه عربستان سعودی با درخواست وی برای افزایش تولید حداکثر به میزان دو میلیون بشکه در روز به منظور ملایم کردن رشد قیمت‌ها موافقت کرده است .در همان زمان بسیاری از کارشناسان اعلام کردند عربستان توان افزایش تولید دو میلیون بشکه‌ای را ندارد و هرچند همواره ادعای این موضوع را کرده اما هیچ‌گاه آن را به مرحله اجرا نرسانده است.
با این‌حال عربستان در ابتدا طبق خواسته آمریکا پیش رفت و اخرین گزارش اوپک حاکی از آن بود که عربستان بیشترین میزان تولید خود در ماه‌های گذشته و نسبت به سال‌های 2016 و 2017 را داشته است و تولید خود را به 10 میلیون و 420 هزار بشکه رساند .اما حدود یک هفته بعد از انتشار این آمار عربستان اعلام کرد قصد ندارد بازار نفت را با عرضه بیش از حد نفت اشباع کند و اعلام کرد این کشور در ماه آینده میلادی، صادرات نفت خود را کاهش می‌دهد.
عربستان که تحت فشار دولت آمریکا، در ماه گذشته میلادی تولید خود را به بالاترین حد در سه سال اخیر، یعنی 10 میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسانده بود اعلام کرد صادرات نفت آن در ماه ژوئیه امسال حدوداً برابر با ماه ژوئن خواهد بود و در ماه اوت، 100 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

وزارت انرژی عربستان به نقل از ادیب الاعمی، نماینده عربستان در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت )اوپک)، اعلام کرد: عربستان تنها نفتی را تولید می‌کند که با درخواست خرید تأیید شده مصرف‌کنندگان نهایی همخوانی دارد و تلاش می‌کند نفت را فراتر از نیاز مشتریان در بازار عرضه نکند.با توجه به تقاضای بالا و رشد فصلی مصرف نفت، در نیمه دوم سال جاری میلادی، ذخیره‌سازی نفت در جهان کاهش خواهد یافت.

آمریکا روی عربستان حساب اشتباه باز کرد

بر این اساس به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا، با توقع از عربستان و دیگر تولیدکنندگان نفت برای جبران افت تولید ناشی از تحریم‌های ضدایرانی، دچار اشتباه شده است. درواقع ترامپ قربانی عربستان و چند تولیدکننده دیگر نفت شده است که ادعا کردند می‌توانند صادرات روزانه 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت ایران را جایگزین کنند و او را تشویق کردند که ضد ایران اقدام کند.

کارشناسان بر این باورند که با وجود تلاش ترامپ برای قانع کردن اوپک به افزایش تولید با هدف کاهش قیمت نفت، اگر آمریکا به خریداران نفت ایران معافیت ندهد، دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود.

در این شرایط دوباره توپ به زمین آمریکا بازگشته است و حال که عربستان به خواسته آمریکا جامه عمل نپوشانده، اگر آمریکا از مواضع خود کوتاه نیاید و به مشتریان نفت ایران معافیت ندهد بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد و تعادل بازار از بین می‌رود. در نتیجه قیمت‌ها افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و تجربه ثابت کرده است که قیمت‌های بالای نفت به نفع هیچکس از جمله آمریکا نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان