از همایون تا سیروان؛ همه کنسرت‌های خیابانی خوانندگان

نهاد‌های بی‌تفاوتِ دیروز، در روز‌های سختی و تنگنا از پیشنهاد دوباره کنسرت خیابانی همایون شجریان استقبال می‌کنند. نهادهای بی‌تفاوتِ دیروز، در روزهای سختی و تنگنا از پیشنهاد دوباره کنسرت خیابانی همایون شجریان استقبال می کنند.

روزنامه همدلی - مهدی فیضی صفت: نهادهای بی‌تفاوتِ دیروز، در روزهای سختی و تنگنا از پیشنهاد دوباره کنسرت خیابانی همایون شجریان استقبال می کنند. خیابان انگار تنها مسیری است که باقی مانده، راهی به مقصدِ فراموشی، جایی برای دیدارِ بی واسطه، بی دیوار و بی فیلتر. هنرمندانِ عادت کرده به سن های رنگین و صحنه های پولساز هم فهمیده اند تنها در خیابان به مردم پیوند می خورند، همایون شجریان، خواننده محبوب و البته گران قیمت موسیقی ایرانی در صفحه اینستاگرامش اعلام آمادگی کرد، برای برگزاری کنسرت خیابانی، بی هیچ انتفاعی، در ایام گذر از آتش چون سیاوش پیش قدم شد تا شاید دل های بی قرار، آرام بگیرند.

شورشِ همایونی

مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اولین واکنش را نشان داد، دلگرم کرد فرزندِ خسرو آواز را. اعلام کرد مدیریت شهری آمادگی برگزاری کنسرت خیابانی همایون شجریان را دارد. استقبال کرد و از تلاش برای کاهش دغدغه های مردم گفت.

همصداییِ پاپ و سنتی

سیروان خسروی هم یک ماه پیش تصمیمی گرفت در اعتراض به مشکلات معیشتی مردمش، آهنگساز و خواننده شناخته شده و پر طرفدار موسیقی پاپ قرار بود روی صحنه برود، 12 سانس کنسرت داشت، حداقل 20 هزار نفر پای صدایش می نشستند، درآمد خوبی هم نصیبش می شد اما لغوش کرد، 150 میلیون تومان هم خسارت داد از جیبش، در اینستاگرامش نوشت: «شرفم را به منافع شخصى خودم نمی فروشم.» چندی بعد همایون شجریان، دوستدارانش را غافلگیر کرد، کنسرت - نمایش «سی»، سال قبل بیش از صد هزار نفر را به کاخ سعدآباد کشاند و سود سرشاری نصیب همایون شجریان و همراهانش کرد، بنا داشتند بار دیگر برگزارش کنند، خواننده نامدار موسیقی ایرانی اما لغوش کرد، در اعتراضی مشابه به سبک سیروان خسروی، هر چند عده ای پا پس کشیدنِ اسپانسرهای متمول خارجی را دلیل اصلی اش دانستند اما بسیاری هم مهر تاییدی زدند بر چشم پوشی همایون شجریان از منافع مالی به احترام مردمِ گرفتار در بحران اقتصادی.

شورشِ همایونی

متولیان همراه شدند

حالا می خواهد آواز را به رایگان، سُر بدهد در حنجره تا شاید مردم برای ساعاتی فراموش کنند غمِ نان را. بعد از شورای شهر، دیگر نهادهای متولی هنر هم همراه شدند، مدیرعامل خانه موسیقی از آمادگی برای تعامل با وزارت ارشاد و شهرداری گفت تا فرزندِ استادش، رویایش را محقق کند. البته حمیدرضا نوربخش تاکید کرد در زمینه صدور مجوز نمی تواند کمکی کند، هر چند سوالی در این میان مطرح می شود؛ وقتی نمی توانند برای دریافت مجوز، قدمی بردارند، چه کمکی می توانند انجام دهند؟! اما همراهی شفاهی و دلگرمیِ تنها نهادی که عنوان صنفی موسیقی را یدک می کشد هم می تواند اتفاق مثبتی باشد. نگاه ها به دفتر موسیقی بود، همراه موجِ خروشان می شود یا سنگی می اندازد بر سرِ راه.

بیانیه ای داد و برای صدور مجوز کنسرت‌های رایگان در حمایت از جامعه و مردم اعلام آمادگی کرد: «... به منظور امیدافزایی و نشاط‌بخشی به قشرهای مختلف جامعه، دفتر موسیقی نیز همگام با این حرکت مثبت، برای صدور مجوز این نوع کنسرت‌ها اعلام آمادگی می‌کند.» از شهرداری و نیروی انتظامی هم کمک خواست اما بیانیه اش، پیامی مهمی در خود داشت؛ امیدافزایی و نشاط‌بخشی. انگار مدیرانِ کاخ نشین هم درک کرده‌اند رنج و درد مردمِ کوخ نشین را؛ مردمی که سفره شان کوچک شده، دلشان می خواهد اما بسیارشان نمی توانند بپردازند پول بلیت کنسرت‌ها را. هنر امروز از مسئولان اجرایی پیشی گرفته، دغدغه های مردم جدی‌اند و واقعی، از سویی هنرمندان، دغدغه های شان را گره زده اند به مردم و از سوی دیگر حتی مسئولان و متولیان هم حاضر شده اند بگذرند از درآمدهای سرشار تا شاید مردم، لختی آرام بگیرند؛ آرزویی که تحققش چند سال قبل آسان نبود.

نه اولین، نه آخرین

همایون شجریان اولین شان نیست، احتمالا آخرین شان هم نخواهد بود، چه «شو» باشد و چه برخاسته از قلبش، قابل احترام است و ستودنی، خواننده ای که دستمزدش اختلافی فاحش دارد با هم قطارانش، حاضر شده بیاید به کفِ خیابان، کنار مردم و رایگان بخواند برای شان. چندی پیش مجید خراطها، خواننده پاپ رفت به اصفهان، روی سی و سه پل، گیتار به دست، خواند در همدردی با قربانیان اسیدپاشی. کاوه آفاق که شده محبوبِ علاقمندان به موسیقی راک، یک سال قبل در مرکز خریدِ شلوغ تهران، مردم را ترغیب کرد، برای کمک به سیل زدگان آذربایجان. زنان هرمزگانی هم چندی پیش، آسمانِ خیابان را سقفی دیدند برای اجرای موسیقی خیابانی.

شورشِ همایونی

همایون شجریان چند سال پیش هم تصمیم به اجرای کنسرت خیابانی داشت، نشد، هیچ مسئولی توجهی نکرد، حالا دوباره پا پیش گذاشته، از عزم جدی اش گفته به شرط صدور مجوز. زمانه تغییر کرده، شاید بالا نشینان کوتاه آمده اند، مدیرانی که تابلوی ورودِ ساز ممنوع می کوبیدند سردرِ پارک ها، حالا حمایت می کنند از برگزاری کنسرت خیابانی، دفتر موسیقی اعلام آمادگی می کند؛ دفتری که باید دستور از بالا بگیرد برای پذیرفتن مسئولیت چنین رویدادی. همه همراه شده اند، آمده اند به میدان، شاید باور کرده اند کاردِ تیزی که رسیده به استخوان و می خواهند کاری کنند برای التیام زخمِ مردم. حالا مسیرِ آرامش از خیابانِ هنر می‌گذرد و چه کسی بهتر از همایون شجریان، فرزندِ خسرو آواز ایران و خواننده ای توانا که نسل جوان دوستش دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان