«جمیله جمیل»؛ از تجاوز تا فتح قله هالیوود

جمیله جمیل، زاده ۲۵ فوریه ۱۹۸۶، مجری رادیو و تلویزیون و هنرپیشه اهل بریتانیا است. از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته می‌توان به «مکان خوب» اشاره کرد. در سن ۲۸ سالگی، او به سرطان سینه مبتلا شد. از این رو تصمیم گرفت که با وجود وقت کم، تمام تلاشش را برای رسیدن به آرزوهایش به کار گیرد.

برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: جمیله جمیل «Jameela Jamil»، زاده 25 فوریه 1986، مجری رادیو و تلویزیون و هنرپیشه اهل بریتانیا است. از فیلم ‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آنها نقش داشته می‌توان به «مکان خوب» (بهشت) اشاره کرد.

جمیله جمیل: «نمی خواهم جنس دوم باشم»

در سن 28 سالگی، او به سرطان سینه مبتلا شد. از این رو تصمیم گرفت که با وجود وقت کم، تمام تلاشش را برای رسیدن به آرزوهایش به کار گیرد. او در سال 2015 به لاس وگاس نقل مکان کرد به امید این که بتواند در حرفه فیلم نامه نویسی فعالیت کند. اما در آنجا از او خواستند که به جای فیلم نامه نویسی، در مقابل دوربین ظاهر شود. اگر چه او تا آن زمان تجربه بازی در مقابل دوربین را نداشت اما تصمیم گرفت که این کار را نیز امتحان کند.

زمانی که آرایشگر داشت صورت او را گریم می کرد و می خواست با سایه روشن به صورت اش فرم دهد و گونه هایش را برجسته کند، او در جواب گفت: «من دوست دارم که این کار را خودم انجام دهم، در واقع دوست ندارم که گریم شوم. من چهره طبیعی خودم را بیشتر ترجیح می دهم.»

جمیل ابتدا فعالیت خود را در اینستاگرام آغاز کرد. او صفحه ای با نام «وزن کردن» در مورد وزن بدن زنان و تغییرات آن به راه انداخت. زنان بسیاری عکس های خود را برای او می فرستادن و از تغییرات وزنی شان می گفتند. جمیل نیز سعی می کرد که اعتماد به نفس آنها را در مورد اندام شان تا حد ممکن بالا ببرد.

زمانی که او از کیم کارداشیان انتقاد کرد و او را «آب نبات چوبی پر اشتها» نامید، تیتر داغ اخبار شد. او در مورد کیم نوشت: «بهتر است که بس کنی. تو تنها اعتماد به نفس زنان را از آنها می گیری و با عمل های زیبایی خود روی آنها تاثیر منفی می گذاری.»

جمیله جمیل: «نمی خواهم جنس دوم باشم»

زمانی که او کار خود را در برنامه T4 آغاز کرد، انتقادهای زیادی به اندام لاغر او وارد شد. اما وقتی به دلیل بیماری آسم اش اضافه وزن پیدا کرد، انتقادات از اندام لاغر او به سمت اندام چاق اش کشیده شد. او در این باره می گوید: «زمانی که از در خانه ام خارج شدم، مجله ای را دیدم که جلو در انداخته بودند. عکسی که از من روی آن چاپ شده بود، واقعا بد بود. به نظر من این کار غیر قانونی ست! اما این اتفاق چشمهای من را به روی واقعیت باز کرد. زمانی که من لاغر بودم، عکس هایی از من گرفته می شد که واقعا اعتماد به نفسم را زیاد می کرد اما به محض این که اضافه وزن پیدا کردم، عکس هایی که از من می گرفتند تماما بد و غیر قابل دیدن بود. مثلا آنها از من زمانی که چشم هایم بسته بود یا دهانم باز بود عکس می گرفتند. در واقع هیچکسی برای گرفتن عکسی مناسب از من تلاش نمی کرد و همه آنها به فرم اندامم بستگی داشت. در واقع چیزی که برای آنها اولویت داشت نه شخصیت من، بلکه اندامم بود.»

او از گله هایش می گوید: «درسته که من چاقم اما ناراحتی من از این است که چرا آنها به جای اندام چاقم، روی دیگر توانایی هایم زوم نمی کنند؟ من موفقیت های حرفه ای زیادی داشتم، مثلا اولین زنی بودم که میزبان برنامه رادیو 1 شدم.»

با تمام ماجراهایی که برای او گذشت، او اکنون یک قانون برای خودش گذاشته، این که دیگر هیچ عکسی از خودش را ادیت نکند. او متعلق به نسلی از زنان است که مخالفت خود را از عکس های ستاره ها اعلام کرد. او از این که با فوتوشاپ موهایش را درست کنند یا بینی اش را کوچک تر نشان دهند، متنفر است: «من تا حالا زنی را ندیده ام که کاملا از ظاهرش راضی باشد. آنها همیشه به دنبال بهتر شدن هستند، در صورتی که اندام واقعی آنها بهترین چیزی ست که در اختیار دارند.»

جمیله جمیل: «نمی خواهم جنس دوم باشم»

او می گوید: «من اخیرا عکسی از کویین لطیفه را دیدم که او را به نهنگ ساحلی تشبیه کرده بودند. در کنار موفقیت هایی که او در این سالها داشته، واقعا تشبیه کردن او به یک حیوان، کار مسخره و پوچی ست. اینطور نیست؟!»

جالب اینجاست که بسیاری از این انتقادات منفی توسط زنان صورت گرفته است: «در اکثر مواقع مردان دوست ندارند که از نظر قدرت بالاتر از زنان باشند، در واقع دیدن یک زن مستقل برای آنها می تواند ترسناک باشد. آنها دوست دارند که ما مدام نگران ظاهرمان باشیم زیرا این کار از سرعت پیشرفت و همچنین سلطه ای که ما می توانیم روی آنها داشته باشیم، می کاهد. اما جدا از مردان، زنان خودشان نیز به این مشکل دامن می زنند.»

برای زن جذابی چون جمیله، نشان دادن چهره واقعی، بدون هیچ گونه آرایش و گریم، کار سختی نیست. چشم های بزرگ قهوه ای رنگ، موهای مشکی بلند او... واقعا زیباست. او در صفحه اینستاگرام خود سلفی های زیادی از خودش را به اشتراک گذاشته و از ظاهری که دارد کاملا راضی ست.

جمیله جمیل: «نمی خواهم جنس دوم باشم»

او در سن 17 سالگی، تصادف بدی را تجربه کرد، به طوری که ستون فقراتش آسیب دید. او مجبور شد که به مدت 1 سال تمام در رختخواب بماند. شاید اگر این اتفاق برای ما می افتاد، از ناامیدی آرزوی مرگ می کردیم اما زاویه دید جمیله با همه ما فرق دارد. او می گوید: «این که نتوانم یک سال تمام تکان بخورم به من این درس را داد که به بدن خودم احترام بگذارم. به نظر من آن تصادف زندگی مرا نجات داد.»

جمیله زندگی سختی را پشت سر گذاشت. خانواده او زمانی که او تنها یک کودک بود، از هم جدا شدند. علاوه بر آن، او 2 بار مورد حمله غریبه ها به هدف تجاوز قرار گرفت. اولین بار زمانی بود که تنها 12 سال داشت. او در حال  قدم زدن در یکی از خیابان های پاریس بود که ناگهان مردی از پشت او را گرفت اما در نهایت او توانست از دستش فرار کند. بار دوم هم مردی او را در ماشین اش گیر انداخت اما خوشخبتانه درگیری آن دو توسط مرد دیگری دیده شد و جمیله توانست از آن ماجرا نیز جان سالم به در ببرد. «از نظر من این اتفاقات عادی ست و ممکن است برای هر کسی بوجود آید. اگرچه واقعیت این است که نباید همچین مسایلی را در جامعه داشته باشی اما حتی اگر برایمان اتفاق افتاد، نباید از آن کوه بسازیم به طوری که باقی زندگی مان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.»

تعداد زنانی که مانند جمیل به حمایت از حقوق زنان می پردازند، کم نیست. جمیل می گوید: «برخی ها دوست ندارند که صدای ما را بشنوند، آنها همان آدم هایی هستند که دوست ندارند ما فکر کنیم. اما ما این کار را می کنیم و اجازه نمی دهیم که زنان نسل بعد از ما نیز چنین باشند. من بیش از این نمی توانم سکوت کنم حتی اگر به قیمت از دست دادن کار و همه زندگی ام باشد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان