چگونگی تاثیر گرانش روی شکل ماده در نزدیکی سیاهچاله

پژوهشگرانی از کشورهای ژاپن و سوئد با همکاری یکدیگر چگونگی تاثیر گرانش روی شکل یک ماده که در نزدیکی سیاهچاله در سیستم دودویی ماکیان ایکس یک (Cygnus X-۱) قرار دارد را توضیح دادند.

 

تاثیر گرانش روی شکل مادهپژوهشگرانی از کشورهای ژاپن و سوئد با همکاری یکدیگر چگونگی تاثیر گرانش روی شکل یک ماده که در نزدیکی سیاهچاله در سیستم دودویی ماکیان ایکس یک (Cygnus X-1) قرار دارد را توضیح دادند.

ماکیان ایکس یک یا دجاجه ایکس یک منبعی مشهور از پرتو ایکس در فضا است که در صورت فلکی ماکیان قرار دارد. ماکیان ایکس یک در سال ۱۹۶۴ و در خلال پرواز یک تلسکوپ فضایی مدار پایین کشف شد و یکی از بزرگترین منابع پرتو ایکس در آسمان است.

ماکیان ایکس یکی از بزرگترین احتمالات برای سیاهچاله است، این جسم حدود ۷ یا ۸ برابر جرم خورشید، جرم دارد. ماکیان ایکس یک دوتایی پرتو ایکس پرجرم است و حدود ۶۰۰۰ سال نوری از خورشید فاصله دارد. این یافته‌ها ممکن است به دانشمندان کمک کند تا فیزیک گرانش قوی و تکامل سیاهچاله‌ها و کهکشان‌ها را درک کنند.

در نزدیکی مرکز صورت فلکی ماکیان (Cygnus) یک ستاره در حال چرخش است که آن نخستین سیاهچاله کشف شده در جهان است و آنها با هم، یک سیستم دودویی به نام ماکیان ایکس یک را تشکیل می‌دهند. این سیاه چاله همچنین یکی از روشن‌ترین منابع اشعه ایکس در آسمان است. با این حال، تاکنون هندسه ماده‌ای که باعث ایجاد نور آن می‌شد، نامشخص بود. اکنون محققان با استفاده از یک روش به نام قطبش شناسی اشعه ایکس (X-ray polarimetry) موفق به درک منبع این روشنایی شدند.

ثبت یک تصویر از یک سیاهچاله آسان نیست زیرا نور قابل عبور از آن نیست و دانشمندان برای رصد سیاهچاله، می‌توانند نور را از یک ماده نزدیک به سیاهچاله مشاهده کنند. در مورد ماکیان ایکس یک، این ماده از ستاره‌ای که به دور سیاهچاله در حال چرخش است، به دست می‌آید.

سیاهچاله

بیشتر نورهایی که ما می‌بینیم، مانند خورشید، در بسیاری جهات می‌توانند منتشر شوند و به همین دلیل است که اسکی بازان با استفاده از لنزهای پلاریزه و با عینک‌های مخصوص، راحت‌تر می‌توانند در کوه‌ها حرکت کنند.

محققان برای کشف اینکه نور مذکور از کجا می‌آید و در کجا پراکنده می‌شود، یک قطب سنج نور پرتو ایکس را روی یک بالون به نام PoGO قرار داده و پرتاب کردند و پس از آزمایشات مکرر توانستند شکل آن ماده را شناسایی کنند. با این اطلاعات، محققان می‌توانند ویژگی‌های بیشتری در مورد سیاهچاله‌ها را پیدا کنند.

منبع

چگونگی تاثیر گرانش روی شکل ماده در نزدیکی سیاهچاله

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان