با مقصران مافیای زباله برخورد شود

مشکلات زیست‌محیطی تهران تمامی ندارند، از موضوع بازیافت زباله تا معضل آلودگی‌ها همیشه راه‌حل‌های امتحان‌ نشده‌ای یافت می‌شود، راه‌حل‌هایی که همواره دلایلی برای اجرا نشدن آنها وجود داشته و دارد.

با مقصران مافیای زباله برخورد شود

مشکلات زیست‌محیطی تهران تمامی ندارند، از موضوع بازیافت زباله تا معضل آلودگی‌ها همیشه راه‌حل‌های امتحان‌ نشده‌ای یافت می‌شود، راه‌حل‌هایی که همواره دلایلی برای اجرا نشدن آنها وجود داشته و دارد.

به گزارش به نقل از آرمان ،زمانی بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی شهری ناشی از بی‌توجهی مدیران شهری به مساله محیط‌زیست و امروز نیز این توجه نسبتا از سوی آنها وجود دارد دیگر بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌ها موجود نیست. داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 و نماینده تهران می‌گوید: « شهرداری باید به موضوع مافیای زباله ورود کند و مدارک و اسناد دریافتی و کسب‌شده را در اختیار قوه‌قضائیه قرار دهد، نیروی‌انتظامی و سازمان بهزیستی باید در امر جمع‌آوری کودکان زباله‌گرد همکاری داشته باشند.

تهران کلانشهر است و برای اداره آن باید از روش‌های مشابه و درخور در مدیریت سایر کلانشهرها بهره برد. مجلس و دولت همگام شهرداری و شورا برای رفع مشکلات شهر هستند، اما شهرداری زودتر راهی برای درآمدزایی پایدار پیدا کند، یکی از بهترین راه‌ها ساماندهی و مدیریت بازیافت زباله‌های شهری است. »

چگونه می‌توان اقتصاد و محیط‌زیست را در موضوع مدیریت پسماند پایتخت به یکدیگر پیوند داد؟

امروز دنیا در حوزه مدیریت‌پسماند خوب اقدام کرده است، به عنوان‌مثال کشورهای پیشرفته نه‌تنها دیگر مشکل مدیریت‌ پسماند زباله‌های خود را ندارند، بلکه از کشورهای دیگر نیز زباله خریداری می‌کنند. این تجارت به دلیل درآمدزایی از زباله‌هاست. مسئولان و مردم باید در راستای ایجاد محیط‌زیست سالم گام بردارشته و زباله‌های شهری باید به‌موقع و با دقت جمع‌آوری شوند.

اگر بنا به تبدیل این زباله‌ها به کمپوست است، باید این کار را انجام داد. همچنین زباله‌های بیمارستانی معدوم شوند. راه‌حل‌ها باید برگرفته از برنامه‌های کشورهایی موفق در زمینه بازیافت زباله باشد. شهرداری تهران باید به سرعت مساله بازیافت زباله‌ها را مدیریت و حل کند، زیرا این از وظایف شهرداری است.

پیاده سازی و اجرای برخی از روش‌ها و تکنیک‌های امتحان شده در سراسر دنیا زمان‌بر است، اما باید در این زمینه حرکت‌های لازم انجام شود. البته اقدامات گذشته در مورد بازیافت را نباید زیرسوال برد، اما در عین‌حال شهرداری باید در برنامه مدیریت پسماند به منظور رفع اشکالات بازنگری کند. در هر‌ صورت ساماندهی بازیافت علاوه برایجاد درآمد پایدار شهری برای بسیاری از افراد ایجاد شغل می‌کند، اما شرط لازم پیدا کردن روش‌های درست بازیافت و ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز است. امروز شهرداری برخی برنامه‌ها را در دستور کار دارد و مورد مطالعه قرار داده است. نمایندگان تهران نیز خواستار سرعت عمل بیشتر شهرداری در این زمینه است و در جلسات و کمیته‌های مشترک نمایندگان تهران و اعضای شورای‌شهر براین موضوع تاکید داشته‌اند.

اقدامات در راستای از بین‌بردن مافیای تایید‌نشده زباله در پایتخت چه بوده است؟

در این راستا باید برنامه‌ریزی کرد، همچنین مدیران شهری باید با قدرت و جسارت در راستای اجرای برنامه‌های خود گام بردارند. قوه‌قضائیه مرجع رسیدگی تخلفات احتمالی است. بنابراین اگر مافیای زباله برای مدیران شهری موضوعی اثبات‌شده است باید به‌منظور شناسایی و دستگیری این افراد مدارک و اسناد بدست‌آمده را در اختیار قوه‌قضائیه قرار دهند. حل مسائل شهری و معضلات پایتخت صرفا با مشارکت نهادهای مختلف امکان‌پذیر است. نیروی انتظامی باید به از بین‌بردن مافیای زباله کمک کند و خواهد کرد.

نهادهای موثر نیز در مورد تخلفات و مافیاهای مختلف باید با کمک قوه‌قضائیه وارد عمل شوند. لازمه این اقدامات شجاعت، دقت، مراقبت مدیران شهری مسئول است که با این مسائل برخورد کرده و آنها را نادیده نگیرند، زیرا اگر مافیای زباله وجود داشته باشد ضعف مدیریت‌ها سبب تشدید آن می‌شود و متخلفان قدرت یافته و کار خود را پیش می‌برند. اگر مساله مافیا زباله به درستی مدیریت شود و اسناد لازم به دست بیاید؛ بی‌شک مافیای زباله حل‌شدنی کرد.

نیروی‌انتظامی به بحث معتادان متجاهر به‌سرعت ورود می‌کند، اما شاهد اقدامات چندانی از سوی آنها در راستای مبارزه با مافیای زباله نیستیم، علت چیست؟

اگر شب‌ها سری به خیابان‌ و معابرشهری بزنید، کودکان زباله‌گرد زیادی را می‌بینید. در این مورد در درجه اول شهرداری و سپس نیروی‌انتظامی مقصر هستند، زیرا این دو نهاد باید با یکدیگر همکاری و با قدرت و دقت کودکان زباله‌گرد را جمع‌آوری کنند. کودکان‌ زباله‌گرد علاوه بر برهم‌زدن چهره شهر از نظر اجتماعی نیز نگرانی‌های زیادی برای مردم ایجاد کرده‌اند. شهرداری باید مجدانه برای حل این معضل گام بردارد و در کنار خود نیروی‌انتظامی و سازمان بهزیستی نیز داشته باشد. این موضوع نگران‌کننده است و نمایندگان تهران نیز به این نگرانی واقف هستند و به شهرداری تذکر نیز داده‌اند.

چه اقداماتی تاکنون در زمینه مدیریت فاضلاب شهری تهران صورت گرفته است؟

موضوع ساماندهی فاضلاب‌شهری از سال‌های گذشته در تهران مطرح بوده و اقداماتی در این زمینه انجام شده است. اگر امروز سیستم یکسان‌سازی شبکه‌ فاضلاب در تمام نقاط تهران تکمیل نشده، باید به دنبال دلایل و رفع آن بود، زیرا باتوجه به معضلات زیست‌محیطی کنونی تهران و مساله خطر زلزله توجه به تکمیل سیستم فاضلاب‌شهری بسیار اهمیت دارد. بنابراین مسئولان شهری باید دقت و مراقبت‌ بیشتری را در تکمیل این شبکه از خود بروز دهند. شورای‌شهر نیز باید به‌دنبال رفع معضلات در این زمینه باشد.

تکمیل سیستم فاضلاب شهری نیازمند بودجه است، شهرداری از گذشته دچار کمبود بودجه بود و امروز نیز وضعیت به همین منوال است. امیدواریم وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود تا دولت در این زمینه بتواند کمک کند. دولت در صورت امکان از شهرداری حمایت‌های مالی می‌کند، اما شهرداری و شورای‌شهر نیز باید درآمد‌های پایدار جدیدی تعریف کنند.

مدیریت و مطالعه در برنامه‌های شهری شرط لازم است، اما کافی نیست و نیازمند تامین مالی نیز هستیم. بسیاری از مشکلات طرح‌ها در زمان اجرای آنها برای مسئولان شهری روشن می‌شود، این رویکرد اشتباه است و پیش از هرعملی باید درباره آن مطالعات علمی، کارشناسی و تکمیلی داشت. شهرهای بزرگ دنیا با مشکلات مشابه تهران مواجه بودند، اما آنها را حل کرده‌اند. راهکارهای آنها باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورت امکان اجرا شوند. نمایندگان تهران در کمیته‌های مختلف مسائل شهری روز را بررسی می‌کنند تا در وقت نیاز به موضوع ورود کرده و با شهرداری و دولت مشکلات حل شوند.

باتوجه به بودجه گسترش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور در برنامه‌ ششم توسعه، توجه به کمبود این ناوگان در تهران چه میزانی بوده است؟

در این زمینه اعتباراتی در نظر گرفته شده و راه‌حل‌هایی مدنظر بوده است، اما این موضوع پیچیدگی‌های خاصی پیدا کرد. در واقع باید برنامه‌ریزی دقیقی وجود می‌داشت تا وسایل نقلیه جدید را وارد سیستم حمل‌ونقل تهران می‌کردیم و نبود این برنامه‌ریزی مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است. تغییر سوخت خودروها و مدیریت سوخت وسایل‌نقلیه مساله مهمی است. همچنین باید راهکا‌ر‌هایی برای استفاده از وسایل‌ حمل‌ونقل عمومی وجود داشته باشد.

ناوگان مترو شهری باید توسعه یابد و موتور اتوبوس‌های‌فرسوده شهری تعمیر یا تعویض شود. علاوه‌ براین موارد باید راهکارهایی در سطح‌کلان برای معضل آلودگی‌هوای تهران یافت، زیرا مساحت تهران و تعداد وسایل نقلیه روز‌به روز افزایش می‌یابد. با تکنولوژی و فناوری‌های جدید میزان رفت‌وآمد‌های شهری را باید به حداقل رساند تا مردم از وسایل‌نقلیه به میزان کمتری استفاده کنند. طرح دولت‌الکترونیک سال‌هاست در دولت آغاز شده و استفاده از کاغذ به میزان زیادی کم کرده‌ است، مطالعه و برنامه‌ریزی در راستای توسعه دولت‌الکترونیک از میزان ترددهای شهری کم می‌کند. این کار یکی از اقدامات اولیه برای حل مشکل تهران است. نباید از یاد برد امروز اتوبوس‌های شهری آلودگی بیشتری از تاکسی‌های‌فرسوده ایجاد می‌کنند و تمام این موارد باید موردنظر برنامه‌ریزان حمل‌و‌نقل شهری باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر