مخاطبی نوشته شرط ما باید این باشد که ترامپ به نقطه صفر بازگشته و دوباره برجام را بپذیرد

مردم درباره مذاکره با آمریکا چه می‌گویند؟

مذاکره بدون پیش شرط با آمریکا در میان مردم و سیاستمداران مخالفان و موافقانی دارد. برخی عهد‌شکنی‌های آمریکا را یادآوری می‌کنند و بالعکس برخی معتقدند برای برون رفت از مشکلات باید پای میز مذاکره نشست.

مردم درباره مذاکره با آمریکا چه می‌گویند؟

«مذاکره؛ آری یا نه؟» سوال غالب این روزهای فضای سیاسی کشور است که از فعالان سیاسی و مدیران و مسئولان تا مردم به آن پاسخ می‌دهند. درست از زمانی که دونالد ترامپ،‌رییس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا گفت که حاضر است «بدون پیش شرط» با ایران پای میز مذاکره بنشیند؛ گزاره «بدون پیش شرط» باعث شد تا تصویر مذاکرات احتمالی با آمریکا روی دیگری نیز داشته‌باشد.

به گزارش خبرآنلاین چهره های مختلف سیاسی،‌اجرایی،‌قضایی و ... در مورد مذاکره با آمریکا نظر دادند. گروهی از موافقت توام با احتیاط صحبت کردند و گروهی هم این پیشنهاد را بازی جدید ترامپ توصیف کردند. برای مثال علی‌اکبر ناطق‌نوری،‌عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که این پیشنهاد تامل برانگیز است اما نباید ذوق‌زده و دستپاچه شویم که ترامپ سواستفاده کند و نباید ابتدا به ساکن این پیشنهاد را رد کنیم بلکه باید چنین پیشنهادی در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد یا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد که نباید مذاکره با امریکا تابویی در روابط ایران با این کشور باشد چرا که ترامپ به خوبی می‌داندکه توان مدیریت جنگ نظامی با ایران را ندارد و از طرفی از درک توان و جذابیت‌های اقتصادی و تجاری ایران نیز عاجز است. همچنین مصطفی تاجزاده نیز گفت اگر جای روحانی بود اعلام می‌کرد به رغم همه بی‌اعتمادی‌ها به ترامپ حاضر است برای نیل به صلح پایدار درباره همه مسائل به ویژه لزوم تغییر بی‌ثبات‌ساز امریکا در خاورمیانه و مداخلات گذشته‌اش در ایران در حاشیه اجلاس سازمان ملل با او صریح و شفاف گفت‌و‌گو کند.(اینجا بخوانید)

گرچه موافقان این پیشنهاد کمتر از مخالفانی بودند که بی‌اعتمادی و بی‌تعهدی این کشور را یادآوری می‌کردند اما همین «مذاکره بدون پیش شرط» آن هم در شرایط کنونی باعث باز شدن باب بحث و بررسی ماهیت این اتفاق شد و حالا در فضای سیاسی کشور شاهد صحبت از «مذاکره با امریکا» هستیم. گزاره‌ای که در میان مردم  به عنوان تصمیم‌گیرندگان و صاحبان اصلی کشور موافق و مخالفانی دارد. نظرات مردم در مورد مذاکره با امریکا هم بازنمایی از نظرات مقامات و سیاستمداران است. عده‌ای مخالف و نگران از عهد شکنی دوباره آمریکا و عده ای موافق با مذاکره‌ای که الزاما نباید با چشم تسلیم به آن نگاه کرد.

یکی از مخاطبان خبرآنلاین پیشنهاد داده که این سوال از مردم پرسیده شود و به طبع راهکار قانونی پرسش از مردم هم برگزاری رفراندوم است. همچنین یکی از مخاطبان هم تاکید کرده که نفس مذاکره هیچ عیب و ایرادی ندارد حتی با بزرگترین دشمن...... و عاقلانه ترین کار ممکن برای رفع خصومت‌هاست. « بهتره مخالف ها یک روز خودشون رو جای مردم عادی بگذارند و بدبختی های مردم رو لمس کنن اونوقت ازشون نظر پرسید » هم نظر مخاطب دیگر خبرآنلاین است.

همچنین یکی از مخاطبان در مورد سیاست مقاومت در مقابل آمریکا که از سوی عباس کعبی،‌عضو مجلس خبرگان رهبری به عنوان راهکار مطرح شده نیز نوشته‌است: « این دیپلماسی مقاومت که میفرمایید فقط مردم رو شامل میشه. فقط مردم باید فشار رو تحمل کنند و مسئولین محرتم فقط شعار بدهند. کدام انضباط مالی؟ کدوم اصلاح نظام پولی؟ کی قراره با اینهمه فساد که فقط ماه های اخیر گزارش شده مبارزه کنه؟...همگی فقط شعار میدن. مردم ناراحتند.»

با این حال برخی دیگر نیز مذاکره را رد کرده اند. یکی از مخاطبان معتقد است که ایران در جایگاه برنده قرار دارد و از همین روی نیازی به مذاکره نیست . او ادله‌اش را این طور نوشته‌است: « به سه دلیل مشخص. ما در سوریه بردیم. در حوزه موشکی هم قدرتمند هستیم. تحریمها هم در درازمدت به نفع ماست. وقتی آدم برنده است، طبیعیه که مذاکره نکنه.»

کاهش توان دفاعی هم یکی دیگر از ادله مخالفان است. یکی از مخالفان به این نکته اشاره کرده و در پاسخ به یک موافق نوشته‌است:‌« اونا فقط مذاکره نمیخواند. اونا قدرت دفاعیتو میخواند اینو سعی کن بفهمی.»

یکی از مخاطبان موافق مذاکره با آمریکا معتقد است: « با عراق جنگیدیم عراقی ها هزاران جنایت از حمله شیمیایی تا جنگ شهرها ونفت کش ها براه انداختند ولی الان برادریم وآزادنه به کشور ما می آیند.آیا کسی اعتراض دارد.نه .باید پمبئو با ظریف دیدار کند و مذاکره کند .ظریف دیپلمات حرفه ای و کار کشته ای است.با یک مذاکره مشخص می شود عیار حریف چقدر است.او توانست برجام را به نحوی پیش ببرد که نتانیاهو را به تکاپوی دوباره انداخت.حالا از دوست ودشمن فهمیدند ظریف چه کار بزرگی در برجام انجام داده بود.حیف که بد خواهان داخلی کار بزرگ او را خراب کردند.راه دیگر جنگ و درگیری است.البته راه سومی هم هست.» البته مخاطب دیگری نیز پاسخ داده و موضوع عراق را متفاوت از آمریکا می‌داند. این مخاطب که مخالف مذاکره ایران و امریکا است در پاسخ نوشته‌:« تازه از خواب بیدار شدی؟ خیلی وقته صدام از عراق رفته و حکومت شیعه جای حکومت حزب بعث رو گرفته. نکنه خیال میکنی سیستم حکومتی آمریکا عوض شده. یعنی واقعا متوجه نیستی تو آمریکا رییس جمهور تصمیم گیرنده نیست که با عوض شدنش سیاست کلی و اهداف نهایی اون سیستم عوض بشه؟ آمریکا هنوز با ما دشمنه زیر توافقی که ما بهش پایبند بودیم هم زده حالا مذاکره دوباره چه معنی میده؟ معلومه دارند دبه در میارند میخواند دوباره امتیاز بیشتر بگیرند و دوباره مطمئن باشید تحریمها رو بر نمیدارند. این بازی رو اینقدر ادامه میدند تا ایران رو تجزیه کنند و خیالت راحت باشه این اوضاع به نفع هیچکدوم از مردم ایران نخواهد بود.»

برخی مخاطبان هم معتقدند گرچه آمریکا برای مذاکره با ایران پیش شرطی ندارد اما ایران باید برای به جریان افتادن این مذاکره پیش شرطی داشته‌باشد. همان طور که حسام‌الدین آشنا نیز در توییتی بیان کرده‌بود : «‌ به نظر می رسد@JZarif می‌گوید که عبور شما از برجام با ادعای مذاکرات بدون شرط منافات دارد. شما با اعلام بازگشت تحریم ها جنگی اقتصادی را علیه ما آغاز کردید،این جنگ را متوقف کنید،آنگاه درخواست مذاکره کنید."بدون پیش شرط" یعنی "بدون اعمال تحریم".»

مخاطبی که همنظر با آشنا و ظریف است نوشته :‌« به نظر من تنها شرط باید این باشد که ترامپ به نقطه صفر بازگشته و دوباره برجام را بپذیرد شاید که راه برای گفت و گو باز شود. جز این فیلم است از نوع فیلمی که با کره شمالی بازی کرد. نیتش هم به دست آوردن کرسی های مجلس و سنای همسو با خودش است. می خواهد که طرفدارانش را در صحنه نگاه دارد وگرنه قصد حل هیچ مشکلی را ندارد. البته فراموش نکنیم که تعداد آرای خانم کلینتون در انتخابات گذشته امریکا بیشتر بود و احتمالا مردم امریکا به دموکرات ها اقبال بیشتری دارند و برای نمایندگی مجلس ها رای الکترال هم نداریم که روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد. باید صبر کنیم و ببینیم چه می شود.»

مخاطب دیگری نیز معتقد است « به نظر من این شرط معقولی هست.اینکه امریکاییا مثلا 3 ماه تحریم ها را تعلیق کنن تا شرایط برای مذاکره آماده بشه.»

29215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان