چرا صدا و سیما دیگر از «دیرین دیرین» حمایت نکرد؟

کارگردان مجموعه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» اظهار کرد که ای کاش این سوال که چرا دیگر صداوسیما از «دیرین دیرین» حمایت نکرد را از مدیران این سازمان بپرسیم؛ اینکه چرا انیمیشن‌های خارجی را در تلویزیون می‌خرند، پخش می‌کنند، آنها را میان بچه‌ها محبوب می‌کنند، بازار محصولات جانبی این انیمیشن‌ها را در ایران به وجود می‌آورند و ارز از کشور خارج می‌شود اما از ...

چرا صدا و سیما دیگر از «دیرین دیرین» حمایت نکرد؟

علی درخشی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت انیمیشن ایران و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اظهار کرد: در تجربه شخصی‌ام مطلقا حمایتی ندیدیم و به طور کلی معتقدم انیمیشن بسیار مهجور است و متأسفانه در مقایسه با سینما به شدت به این صنعت ظلم شده و هیچ‌گاه آن طور که باید از انیمیشن حمایت نشده است.

او با اشاره به پروژه «درین دیرن»‌که مدتی است دیگر از صداوسیما پخش نمی‌شود و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ما در این پروژه کاملا مستقل کار می‌کنیم و عملا هیچ حمایتی نداریم. ای کاش این سوال که چرا دیگر صداوسیما از «دیرین دیرین» حمایت نکرد را از مدیران این سازمان بپرسیم؛ اینکه چرا انیمیشن‌های خارجی را در تلویزیون می‌خرند، پخش می‌کنند، آن‌ها را میان بچه‌ها محبوب می‌کنند، بازار محصولات جانبی این انیمیشن‌ها در ایران به وجود می‌آید و ارز از کشور خارج می‌شود اما از یک انیمیشن ایرانی حمایت نکردند.

این برنامه‌ساز در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از انیمیشن‌های داخلی در جذب مخاطب چندان موفق نیستند، خاطرنشان کرد: برخی از انیمیشن‌هایی که سفارشی هستند و از سمت نهاد یا سازمانی بودجه دریافت می‌کنند همانند انیمیشن‌هایی که در مرکز صبا تولید شده‌اند چون دغدغه مخاطب ندارند و برایشان مهم نیست که مخاطب چه می‌خواهد آثاری می‌سازند که از نظر خودشان درست است و تصور می‌کنند که مردم هم باید همانند آن‌ها فکر کنند. در واقع به جای مخاطب فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند در حالی که لزوما مخاطب همانند آن‌ها فکر نمی‌کند.

درخشی ادامه داد: در این میان، برنامه‌سازانی که به صورت مستقل کار می‌کنند باید اثری بسازند که مخاطب دوست داشته باشد وگرنه شکست می‌خورند. این رقابت واقعی و جدی که در میان برنامه‌سازان مستقل وجود دارد باعث می‌شود که برنامه‌سازان مخاطب‌شناسی بهتری داشته باشند و با رعایت خطوط قرمزی که زیاد هم هستند، مطابق سلیقه مخاطبان انیمیشن بسازند.

کارگردان مجموعه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» درباره حمایت سازمان‌ها و نهادها از تولیدکنندگان داخلی با بیان اینکه کار سفارشی دغدغه مخاطب ندارد، گفت: این آثار معمولا یا به آرشیو می‌روند یا پخش می‌شوند و مخاطبان کمی را به خود جذب می‌کنند؛ چرا که سلیقه و دغدغه‌های مردم بسیار متفاوت است از سلیقه متولیان فرهنگ کشور.

او با بیان اینکه انیمیشن یک صنعت و نیازمند آزمون و خطاست، یادآور شد: ما در بخش‌هایی همانند تولید محتوا ضعف‌هایی داریم که باید حتما روی آن کار کنیم؛ البته از نظر نیروی انسانی و حرفه‌ای در حوزه انیمیشن شرایط خوبی داریم اما باز هم به هر حال اگر قرار باشد حمایتی از این صنعت صورت بگیرد قطعا شرایط بدتر می‌شود چرا که کارها به سمت سفارشی‌ شدن پیش می‌رود. اگر قرار است انیمیشن خوبی در کشورمان داشته باشیم باید از دولت جدا شویم و کار مستقل انجام دهیم.

این کاریکاتوریست تأکید کرد: وقتی رقابت آزاد ایجاد شود به مرور امکانات نیز وارد می‌شود. اگر برنامه‌سازان به مخاطبان توجه کنند و کار باکیفیت تولید کنند ناخودآگاه پول وارد صنعت انیمیشن می‌شود و سرمایه‌گذاران نیز جذب می‌شوند. اما باز هم می‌گویم مشکل اصلی ما این است که کارها سفارشی شده‌اند و به خواست مردم توجهی نشان داده نمی‌شود و برای همین‌ها محصولات فرهنگی ما مورد توجه چندانی از سوی مخاطبان قرار نمی‌گیرد.

کارگردان مجموعه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» در پاسخ به این پرسش که آیا به واسطه عدم همکاری با صداوسیما و کمتر شدن خط قرمزها، این پروژه انیمیشن با استقبال بیشتری از سوی مخاطبان همراه شده است، توضیح داد: خط قرمزهای ما نسبت به زمانی که در صداوسیما بودیم تفاوت چندانی نکرده است به هر حال تلویزیون مخاطبان گسترده‌ای دارد و ما در شرایط فعلی با تغییرات سرعت اینترنت به مشکل برمی‌خوریم به همین دلیل هم نمی‌توان به راحتی رسانه‌ای مثل تلویزیون را حذف کرد و گفت از زمانی که محدودیت‌ها کمتر شده بهتر دیده می‌شویم اما این را می‌توانم بگویم که مخاطب ایرانی روز به روز از تلویزیون بیشتر فاصله می‌گیرد.

او در پایان سخنان خود یادآور شد: نمی‌خواهم تمام اقدامات تلویزیون را زیر سوال ببرم. به هر حال افراد زیادی با نیت خیر در این سازمان کار می‌کنند اما معتقدم به طور کلی کار سفارشی منجر به پیشرفت صنعت انیمیشن نمی‌شود. در واقع این سیاست‌هاست که باید عوض شود و من به شخصه مشکلی با افراد ندارم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان