ماهان شبکه ایرانیان

دستاوردهای انقلاب در حوزه رسانه- ۱؛/نظام الدین موسوی:

رسانه‌ها بعد ازانقلاب ازانحصار دولت‌ها و جریانات خاص خارج شدند

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رسانه‌ها از انحصار یک جریان یا طیف خاص و حتی دولت‌ها خارج شدند.

رسانه‌ها بعد ازانقلاب ازانحصار دولت‌ها و جریانات خاص خارج شدند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای «شنبه‌های انقلاب» با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه مطبوعات صبح امروز (شنبه 13 مردادماه) در پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی مجموعه فرهنگی سرچشمه در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از ارائه مقدمه‌ای از سوی محمد عبدی مدیر پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی درباره وضعیت رسانه‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا مقطع کنونی، سید نظام‌الدین موسوی دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در سخنانی با اشاره به گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه رسانه‌ها به ویژه از نگاه بنیانگذار انقلاب (امام راحل) گفت: امام (ره) نه به حذف مطلق و نه به هضم مطلق رسانه‌ها باور نداشتند، بلکه رسانه‌ها را ابزارهایی می‌دانستند مصنوع دست بشر که ما هم می‌توانیم با جهت‌گیری‌های خودمان، از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان فرازهای مختلفی از سخنان امام (ره) در این خصوص افزود: بر این اساس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نوع مواجهه‌ی ما با رسانه‌ها، مواجهه‌ای مثبت بوده است. امام (ره) در رویکردشان به رسانه، اولاً دنبال شکست انحصار رسانه‌ای جریان امپریالیسم و استکبار بودند و دوماً به دنبال هویت‌بخشی به رسانه‌ها مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی.

موسوی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در عینِ اینکه شاهد شکل‌گیری یک جریان گسترده رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم، جمهوری اسلامی ایران نیز توانست جریانی را علیه این سلطه استکباری شکل دهد و بارقه‌های امید را در میان مظلومان جهان به وجود آورد.

به گفته دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، در داخل کشور هم همین نگاه به مقوله رسانه‌ها وجود داشته که آنها را در خدمت مردم قلمداد کند و در این زمینه شاهد رشد خوبی در رسانه‌ها بودیم و رسانه‌ها از انحصار یک جریان یا طیف خاص و یا حتی دولت، درآمده است.

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس تصریح کرد: بر اساس این گفتمان، تا جایی که رسانه‌ها تبدیل به پایگاه دشمن نشوند،  اصول و باورهای مردم را مخدوش نکنند و امنیت ملی را به خطر نیاندازند، آنها آزادانه می‌توانند فعالیت کنند. خاطرم هست در سال‌های 88 و 89 و در اوج فتنه و زمانی که آقای میرحسین موسوی مرتب بیانیه می‌داد و بر اساس بیانیه‌های او، عده‌ای به کف خیابان می‌آمدند و دست به آشوب می‌زدند، بنده به عنوان مدیر مسئول وقت روزنامه جوان، با شکایت آقای موسوی دادگاهی شدم و وقتی در دادگاه حاضر شدم، این جمله را به قاضی گفتم که: من افتخار می‌کنم به نظام جمهوری اسلامی که فردی با این وضعیت که مردم را به کف خیابان می‌آورد، می‌تواند آزادانه از منِ مدافع نظام شکایت کند؛ این بیانگر وجود آگاهی در جمهوری اسلامی است.

وی اظهار داشت: آزادی در نظام جمهوری اسلامی هم مثل همه جای دنیا محدود است و نباید لجام‌گسیخته باشد و باید باورهای دینی مردم ما هم مورد توجه رسانه‌ها باشد. ما در شرایطی هستیم که جنگ روانی گسترده‌ای از سوی دشمنان این آب و خاک علیه مردم و جمهوری اسلامی شکل گرفته و این شرایط ایجاب می‌کند که رسانه‌ها به این موضوع توجه ویژه‌تری داشته باشند.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تأکید کرد: نگاه انقلاب به رسانه‌ها لزوماً همان نگاهی نیست که در سایر کشورها و در گفتمان‌های دیگر مثل لیبرالیسم و سوسیالیسم وجود دارد بلکه این، یک نظام جدید است و به طور طبیعی قیودی دارد که با بقیه نظام‌ها متفاوت است. ما در جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقولات اجتماعی، یک نوع نگاه ویژه داریم؛ شما ببینید در کشورهای اروپایی نسبت به پرداختن رسانه‌ای به موضوع هولوکاست، چه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی وجود دارد و چه روزنامه‌نگارانی که ماهها به همین خاطر حبس کشیده‌اند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان