معرفی و نقد Mission: Impossible — Fallout: بازهم تام کروز و صحنه‌های نفس‌گیر

تا‌به‌حال پنج قسمت از سری فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» ساخته شده که هرکدام با سلیقه و سبک خاص کارگردان متفاوتی شکل گرفته است. این بار «مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» از روال همیشگی که برای حفظ تازگی اثر کارگردان متفاوتی انتخاب می‌شد فاصله گرفته و کارگردان پنجمین قسمت یعنی «مأموریت غیرممکن: ملت یاغی» Rogue Nation دوباره بر سر کار آمد. شاید این بار کریستوفر مک‌کوری Christopher McQuarrie قصد داشت نشان دهد که تام کروز تهیه‌کننده و ستاره اثر آمادگی حضور در فیلم بدون آسیب دیدن را دارد.
مک‌کوری علاقه‌ای به تکرار داستان‌سرایی موزون و لحظات تعلیقی پیچیده که در «ملت یاغی» به کار برده بود ندارد. همان‌طور که از عنوان فیلم برمی‌آید، روایت داستان از بلفاست به برلین، به پاریس، به لندن و به کشمیر به صورتی پراکنده، خشن و پر هرج‌ومرج کشیده می‌شود.
موضوع اصلی فیلم درباره قهرمان قصه ایتن هانت Ethan Hunt با بازی تام کروز و گروه IMF است که 72 ساعت برای پیدا کردن 3 بمب هسته‌ای  زمان دارند. هانت و هم‌گروهی‌های مورد اعتمادش لوثر Luther (وینگ ریمز Ving Rhames) و بنجی Benji (سایمون پگ Simon Pegg که این بار شلیک با مسلسل، غواصی و کارهای بیشتری را تجربه می‌کند) عملیات را با عواقب وحشتناکی سرهم‌بندی می‌کنند: بمب‌های اتمی در رم، اورشلیم و مکه منفجر می‌شوند؛ بنابراین هانت دوباره وارد عمل می‌شود. این بار واکر Walker (با بازی هنری کویل Henry Cavill) مأمور سیا نیز به‌عنوان مراقب با او همکاری می‌کند.اولین مأموریت هانت این است که با وایت ویدو White Widow قاچاقچی اسلحه (ونسا کربی Vanessa Kirby) رابطه‌ای دوستانه برقرار کند و بعد… بهتر است بقیه داستان پیچیده و سایر نقش‌ها با بازی شان هریس Sean Harris، ربکا فرگوسن Rebecca Ferguson، الک بالدوین Alec Baldwin و چهره جدید آنجلا باست Angela Basset را خودتان ببینید. چندین داستان متقاطع در فیلم وجود دارد. هر وقت هانت زیر لب می‌گوید «راهش رو پیدا می‌کنم»، به چندین مورد شاهکارهای مخاطره‌آمیز در فیلم‌هایش که به‌خوبی از عهده آن‌ها برآمده اشاره می‌کند؛ اما مخاطبان دوست دارند تکیه‌کلام جالب او را به یک داستان هوشمندانه هیجان‌انگیز مرتبط سازند.
راجع به صحنه‌های شاهکار صحبت کردیم؛ چیزی که همیشه در سری فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» به خطرناک‌ترین حالت‌ها دیده‌ایم: صحنه تعقیب و برخورد هلیکوپتر در تونل در فیلم اول، آویزان شدن از صخره در فیلم دوم، مبارزه روی پل در فیلم سوم، بالا رفتن از برج خلیفه در فیلم چهارم و آویزان شدن از هواپیمای درحال برخاستن در قسمت پنجم توقعات و استانداردهای سینمای اکشن را بالا برده است. در قسمت ششم هم کروز که یکی از بهترین قهرمان‌های دو سرعت در فیلم‌ها است را در صحنه‌های نفس‌گیر می‌بینیم. مرد اول هالیوود تمام این صحنه‌ها را خودش بازی می‌کند و آن‌قدر غرق در کار می‌شود که در یکی از قسمت‌ها مچ پایش آسیب می‌بیند.به داستان فیلم مقدار قابل قبولی طنز و ابراز احساسات هانت را نیز اضافه کنید تا یکی از بهترین قسمت‌های سری فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» را تابه اینجا دیده باشید.
این مطلب برگرفته از نوشته جیمی گراهام Jamie Graham در سایت Total Film است.
نظر سایر منتقدین درباره این فیلم چیست؟
دیوید ارلیش David Ehrlich ؛ ایندی‌وایر IndieWire
«فال‌اوت» فوق‌العاده‌ای است و رضایت تماشاچی از وعده‌ای که ستاره فیلم یعنی کروز برای بازگشت جنجالی‌اش داده بود را تا حد زیادی جلب می‌کند. این وعده‌ای بود که کروز را به آخرین ستاره فیلم در نوع خودش تبدیل کرده است.
کونور اودونل Conor O’Donnell ؛ فیلم استیج The Film Stageمک‌کوری خود را به‌عنوان یک فیلم‌ساز مشتاق و موفق در مقیاس بزرگ سینمایی ثابت کرده که نه تنها «فال‌اوت» را به‌عنوان سنگ محک مجموعه فیلم‌ها متبلور کرده، بلکه مانیفستی واقعی و اکشن را عرضه کرده است.
هلن اوهرا Helen O’Hara ؛ امپایر Empire
ترکیب شاهکارهای مهیج، شجاعت بی‌باکانه و وجود فیلم‌نامه‌ای ذکاوتمند این فیلم را به یک اثر منحصربه‌فرد سینمایی در ژانر اکشن تبدیل کرده است. پیش از تماشای فیلم مراقب تپش قلبتان و صحنه‌های هیجان‌انگیز باشید.
تیم روبی Tim Robey ؛ تلگراف The Telegraph
شاید مک‌کوری ظرافت یک فیلم‌ساز برنده نخل طلا، دیوانگی جان وو John Woo (تهیه‌کننده و کارگردان چینی) یا مزاح شیطنت‌بار بِرَد بِرد Brad Bird را نداشته باشد، اما شاهکار آخر او به‌راحتی شایسته فروش فوق‌العاده‌‌ای در تابستان خواهد بود.
کنت توران Kenneth Turan ؛ لس‌آنجلس تایمز Los Angeles Times«مأموریت غیرممکن: فال‌اوت» فیلمی است که حقیقتاً می‌خواهد مخاطب در لحظه زندگی کند و از تماشای فیلم لذت ببرد. وقتی در سینما هستید نیازی نیست نگران اتفاقات داستان یا گیج‌کنندگی آن‌ها باشید؛ «زمان» نتیجه فوق‌العاده‌ی حوادث و اتفاقات اجتناب‌ناپذیر را ثابت خواهد کرد.
روبرت آبل Robert Abele ؛ درپ TheWrap
دو ساعت و نیم زمان فیلم برای این طراحی شده که صبوری شما در مهم‌ترین مسائلی که در سری فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» مهم است را بسنجد؛ مبارزه خشن، فریبکاری، دوستی‌های شوخ‌وشنگ و اکشن و هیجان بسیار زیاد. همه این‌ها هدفی سیال را در دنباله جدید با خود دارد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان