وی تصریح کرد : در این صورت است که دانشجویان
با رویکردی علمی و محیطی دانشگاهی به ادامه تحصیل، تدریس و پژوهش میپردازند و میتوانند
از دستاورد نشستهای سیاسی، تجربهای برای آینده خود بدست آورند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رویکرد
استادان، دانشجویان و فعالان مجموعه دانشگاهی اصلاح و تقویت است و تجربه نشان میدهد
که در یک سال گذشته هیچ حرکتی در درون دانشگاهها برای ایجاد اشکال در سطح جامعه
اتفاق نیفتاده، در حالی نقد و صدای فعالان دانشجویی را میشنویم که ایجاب میکند بیش
از پیش به این روند کمک کرده و نگرانی بیش از حدی وجود نداشته باشد.
وزیر علوم درباره تاکید رهبر معظم انقلاب برای
گسترش کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها و سیاسی بودن دانشگاهها، نیز گفت:
مباحث سیاسی و اجتماعی درمحیطهای دانشگاهی جزو زمینههای فعالیت تشکلهای دانشجویی
بوده و هست، ولی اینکه سیاستزدگی اتفاق بیافتد و انتقال مباحث سیاسی و جناحی از بیرون
به دانشگاه صورت گیرد جزو آسیبهایی بود که در گذشته کم و بیش با نوساناتی رخ داد.
وی ادامه داد: از این رو تاکید رهبر معظم
انقلاب این است که دانشجویان باید سیاست را بفهمند و دانشجویی که سیاست را بفهمد،
مفید و مورد توجه است، اما باید جلوی سیاستزدگی گرفته شود.
غلامی با بیان اینکه در پنج سال گذشته تلاش این
بود که از ایجاد فرصت و فعالیت تشکلهای دانشجویی از نظر تنوع سلایق حمایت شود،
اظهار داشت: عموما در دانشگاهها این اتفاق افتاده است و براساس گزارشها فعالیتهای
بسیار خوبی نیز انجام شده است.
وزیرعلوم خاطر نشان کرد: اینکه بحرانهای ناشی
از فعالیتهای دانشجویی به بیرون منتقل نشده و نمیشود نقطه مثبتی است، ولی به این
معنا نیست که دانشجویان فعالیت سیاسی نکنند بلکه در واقع تمرین و ممارست در نقد و
بررسی صورت می گیرد و حتی ممکن است به این اظهارات من هم گروهی از تشکل های سیاسی
و فعالان نقد داشته باشند.
وی تصریح کرد: به طور مثال در هفته 16 آذر سال
گذشته بیش از یک هزار و 200 نشست دانشجویی اعم از سخنرانی، مناظره، کرسی، نقد و
بررسی در دانشگاه ها برگزار شد ولی با همه حجم بسیار فعالیتها، سطوح مباحث و
مطالب مطرح شده، تنش و تلاطمی به بیرون از دانشگاه ها منتقل نشد.
وی افزود اگر بتوانیم به حفظ جایگاه دانشگاه
کمک کنیم نه می توان گفت که باید دانشگاه سیاسی تر شود و نه این که باید سیاست زدگی
در دانشگاه ها اتفاق بیافتد.
باید روند ورود نخبگان تسهیل شود
وی درباره جلوگیری از مهاجرت نخبگان و ایجاد
فضای مناسب برای ورود ایرانیان خارج به داخل کشور گفت: وظیفه دانشگاه تربیت
دانشجو، نخبگان و تغییر مثبت جامعه است و اینکه چگونه این نخبگان را حفظ کنیم بحث
دیگری است که فقط یک بخش کوچک آن به دانشگاهها مرتبط می شود.
غلامی تاکید کرد: وزارت علوم فقط میتواند این
افراد را در دانشگاه به عنوان محقق و هیات علمی بکار گیرد البته شرایط حضور نخبگان
در شکل گیری شرکتهای دانش بنیان و بخشهای خدماتی، اقتصادی و فناوری داخل کشور ایجاد
شده و شاید تا اندازه ای بتوان به این موضوع پاسخ مناسب داد.
وی گفت: چرخش نخبگان در دنیا در شرایط عادی،
موضوع بدی نیست و تعداد زیادی از تحصیل کردگان ایرانی در خارج از کشور نیز
دستاوردهای علمی و تجربی خوبی دارند، اما به وطن خود بازگشتند و برخی دیگر هم بعد
از تحصیلات دکتری برای تحقیق و پژوهش رفته اند و آنها نیز به موطن خود مراجعت کرده
اند.
وزیر علوم تصریح کرد: در سال های گذشته ارتباط
خوبی برای آمد و رفت نخبگان ایرانی مستقر در خارج از کشور فراهم شده بود که اگر به
آمار توجه کنیم می بینیم، تعداد بسیار زیادی از ایرانیان در خارج از کشور، حضور
چشمگیری در سخنرانی های علمی، کارگاه ها و همکاری های تحقیقاتی دانشگاه ها و مراکز
علمی مهم دنیا داشته اند.
وی با بیان اینکه آمار قابل توجهی از رفت وآمد
دانشجویی و استادان برای استفاده از فرصتهای مطالعاتی در خارج از کشور از همین
راه اتفاق افتاده است، اظهار داشت: از این رفتوآمدها میتوانیم در شرایط خاص و
در مسیر پیشرفت کشور استفاده کنیم، البته گاهی در شرایط منفی داخلی و به دلیل
کمبود فضای اشتغال، مهاجرت ها افزایش می یابد.
غلامی تصریح کرد: همه مسوولان کشور باید هرچه بیشتر
تلاش کنند تا زمینه های بازگشت، استقرار و رفت و آمدهای نخبگان به داخل را فراهم
کنند و احیانا سفر قطعی را به عنوان سفر دایمی تلقی و تبلیغ نکنند اما از طرفی نیز
همه نهادها و دستگاه ها دیگر باید تلاش کنند تا زمینه ورود نخبگان به داخل کشور
فراهم شود، زیرا فقط وزارت علوم نمی تواند و نباید همه بار این مسئولیت را بردوش گیرند.
29215