فرود ۵ فروند هواپیمای جدید یک روز قبل از بازگشت تحریم

می‌گفتند با خروج امریکا از برجام، دیگر هیچ هواپیمای جدیدی تحویل ایران داده نخواهد شد و تمام قراردادها ملغی شده است، اما امروز ۵ فروند هواپیما ای تی آر که هر کدام ظرفیت جابه‌جایی ۷۰ مسافر را دارد، در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند.

فرود 5 فروند هواپیمای جدید یک روز قبل از بازگشت تحریم

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، نخستین بخش تحریم های امریکا از 15 مرداد ماه آغاز خواهد شد. هواپیماهایی که تاریخ   26 ساله ایران نشان داده جزو بی‌مشکل‌ها است و در مسیر کوتاه برد گزینه مناسبی برای 64 فرودگاه ایران است. از طرفی این هواپیماها می‌تواند میانگین عمر ناوگان هوایی کشور که 23 است را کاهش دهد.

طبق قراردادی که بعد از برجام بین شرکت ایران ایر و شرکت ای تی آر امضا شد، این مجموعه ایتالیایی - فرانسوی برای تحویل 20 فروند هواپیما تعهد داد. بدین جهت قبل از آنکه امریکا از برجام خارج شود، شرکت ای تی آر، 8 فروند از هواپیماهای سفارش داده شده را تحویل ایران داد. بعد از آن کسی به ادامه تحویل هواپیماها امیدی نداشت ولی این شرکت با مذاکراتی که صورت گرفت و البته با توجه به سفارشاتی که از قبل از ایران گرفته بود، 5 فروند دیگر را تحویل داد. طبق شنیده‌ها قرار است تا پایان سال میلادی 7 فروند هواپیمای ای تی آر هم وارد خاک ایران شود. هواپیمای ATR (ای تی آر) برای سفرهای منطقه‌ای و کوتاه مدت قابل استفاده است و برای سفرهایی با مسافت‌های بسیار زیاد به کار نمی‌رود. ای تی آر یک تولید کننده هواپیمای فرانسوی ایتالیایی است که پایگاه اصلی آن در فرودگاه بین‌المللی تولوز-بلانیاک در شهر بلنیک کشور فرانسه قرار دارد. این کمپانی هواپیماسازی در سال 1981 با دست به دست هم دادن دو کمپانی ایتالیایی و فرانسوی شکل گرفت و از آن زمان تا به حال هواپیماهای 42 ATR و 72 ATR را می‌سازد. این شرکت تا به حال بیش از 1500 هواپیما فروخته و بیش از 200 اپراتور در بیش از 100 کشور دنیا دارد.

فعالیت 37 ساله این مجموعه نشان می‌دهد که شرکت هواپیمایی ای تی آر مانند بوئینگ و ایرباس از کارنامه خوبی برخوردار است و برخلاف این‌که گفته می‌شود این هواپیماها برای آب و هوای ایران مناسب نیست اما به اعتقاد کارشناسان داخلی و خارجی هواپیماهای کوتاه برد برای شرایط ایران بسیار مناسب و ایمن است. بخصوص این‌که در برخی از فرودگاه‌های ایران، امکان فرود آمدن هواپیماهای بزرگ وجود ندارد.

شاید با شنیدن اسم هواپیمای ای تی آر سقوط هواپیمای یاسوج در ذهنتان تداعی شود، اما بازخوانی جعبه سیاه نشان داد که نوع هواپیما دلیل سقوط نبوده است. روز گذشته حسن رضایی فر مدیرکل دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی، زنجیره‌ای از عوامل را دلیل بروز سانحه پرواز تهران-یاسوج عنوان کرد و گفت: خطای خلبان در صدر این عوامل بود و گزارش دفتر بررسی سانحه هوایی فرانسه نیز نظر کمیته بررسی سانحه ایران را تأیید می‌کند. هواپیماهای ای تی آر جزو هواپیماهای بسیار قوی در دنیا می‌باشد که تعداد سوانح رخ داده برای آن بسیار کم بوده است و از آنجا که این هواپیما به ملخی هم معروف است در صورت از کار افتادن یک موتور با موتور دوم خود می‌تواند به پرواز ادامه دهد.

5 فروند با اجازه پرواز به زمین می نشیند

روز گذشته شرکت هما، اعلام کرد: طبق توافقات به عمل آمده، 5 فروند هوپیمای نو و مدرن ATR، امروز ساعت 9صبح در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشینند و به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌پیوندند. چند روز پیش سازمان هواپیمایی کشوری هم از صدور گواهی نامه ثبت و اجازه پرواز 5 فروند ATR خبر داده بود. اصغر فخریه کاشان مذاکره کننده اصلی برای خرید هواپیماها که توانسته باب جدیدی از خرید هواپیماهای نو را در کشور باز کند، می‌گوید:ما چندین سال است که در تحریم به سر می‌بریم به همین جهت این امر نباید نگرانی بین مردم ایجاد کند. تمام تلاش خودمان را برای نوسازی و تأمین قطعه ناوگان هوایی خواهیم کرد.  مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین‌المللی 24 اردیبهشت سال‌جاری هم در گفت‌و‌گویی اظهار داشته بود، شرکت ای‌تی‌آر برای تحویل هواپیما به ایران پیش از آغاز مجدد تحریم‌ها خبر داده است. ای تی آر گفته می‌تواند تا ماه آگوست تعدادی هواپیما به ما تحویل دهد.

احتمال تحویل هواپیماهای بیشتر

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم می‌گوید: هواپیماهایی که امروز تحویل داده می‌شود، مربوط به مذاکرات بعد از برجام است و احتمال دارد در ماه‌های آینده سایر هواپیماهای سفارش داده شده به ایران تحویل داده شود. شرکت‌های هواپیمایی قطعاً برای نوسازی ناوگان خود برنامه دارند و مذاکرات خود را برای خرید هواپیما انجام می‌دهند ما هم بر اساس وظایف حاکمیتی هواپیماها را بررسی می‌کنیم و در صورت تأیید به آنها گواهی نامه ثبت و اجازه پرواز می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ورود 5 فروند هواپیما ای تی آر به نوسازی ناوگان هوایی کشور کمک خواهد کرد، اظهار داشت: هواپیماهای ای تی آر از هواپیماهای موفق دنیا است و این شرکت به خوبی توانسته در بازارهای بین‌المللی فروش داشته باشد. لذا خرید این هواپیماها کار درستی است و برای کشوری مانند ایران بسیار مناسب است چرا که می‌تواند نیاز کشور در مسیرهای کوتاه برد و فرودگاه‌های کوچک را به خوبی پاسخ دهد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سؤال که برخی‌ها از ورود هواپیماهای ای تی آر به کشور انتقاد می‌کنند، گفت: بررسی کارشناسان داخلی و خارجی نشان می‌دهد که این نوع هواپیماها مناسب است. تجربه 26 ساله کشور هم نشان می‌دهد که در این زمینه هیچ مشکلی وجود نداشته است. واقعاً انتقادها در مورد خرید این نوع هواپیما جای تعجب دارد.حتی هواپیماهای قدیمی این شرکت هم به روز است. اما سیستم ناوبری ما به جهت تکنیکی هنوز پیشرفت نکرده است تا بتوانیم از امکاناتی که برای هواپیماهای ای تی آر قدیمی و حتی جدید نصب شده است، استفاده کنیم. اگر محدودیت‌ها رفع شود می‌توان از تمام امکانات این نوع هواپیما بهره برد.

وی ادامه داد:صنعت حمل و نقل هوایی در مسیر توسعه است و قطعاً محدودیت‌ها نمی‌تواند مانع شود. از طرفی همیشه ایران با تحریم روبه‌رو بوده است. تمام شرکت‌های هواپیمایی آزادانه می‌توانند مذاکرات خود را با شرکت‌های هواپیمایی برای خرید هواپیما انجام دهند و هیچ منعی برای آنها وجود ندارد.

تحویل هواپیماهای جدید در آستانه تحریم

مقصود اسعد سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم  می‌گوید: بعد از برجام تردیدهایی وجود داشت که ایران نتواند هواپیماهای سفارش داده شده به شرکت ای تی آر را تحویل بگیرد و تعداد هواپیماها در 8 فروند تحویل داده شده بماند. اما با مذاکرات صورت گرفته و ساخت سفارش داده شده، 5 فروند آماده تحویل شد.

وی با انتقادها از تحریم‌ها اظهار داشت:از چند روز دیگر تحریم قطعات هواپیما آغاز خواهد شد، این امر مخالف با کنوانسیون‌های بین‌المللی است و امیدواریم سایر مراجع این تخلف را بررسی کنند تا ایمنی پروازها به مخاطره نیفتد. تأمین قطعه هواپیماهای غیرنظامی یک الزام جهانی است.

وی با بیان اینکه با ورود هواپیماهای جدید از سن 23 سال ناوگان هوایی عدد کمی کم می‌شود، افزود: امیدواریم شرکت‌ها برای خرید هواپیما مذاکرات خود را ادامه دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان