در بازاری که موفقیت در آن تنها با سهم شرکت از فروش کلی آن بازار تعیین می شود، حتی کاهش جزئی نرخ رشد نیز خبری بد به حساب می آید. این مسئله در خصوص شرکت هوآوی به عنوان یکی از سه موبایل ساز مطرح دنیا و تولید کننده ابزارها و تجهیزات مخابراتی نیز صدق می کند.
گزارشی که به تازگی توسط مدیر اجرایی این کمپانی منتشر شده نشان می دهد که هوآوی و به طور کل صنعت موبایل در سال 2016 با کندی حرکت و کاهش نرخ رشد مواجه بوده اند. این وضع سبب شده تا حاشیه سود کمپانی ها امسال نیز کاهش یابد، ضمن این که در چنین حالتی رقبای کوچکتر با قدرت بیشتری به آزار کمپانی های بزرگ می پردازند.
به نظر می رسد تمرکز زیاد هوآوی روی تولید موبایل های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی در سال 2016 به ضرر این شرکت تمام شده است، چرا که علی رغم هزینه های بسیار درآمد مورد انتظار آنها به دست نیامده. به همین دلیل است که «اریک ژو» (Eric Xu) به عنوان سکاندار این کمپانی چینی در جایی گفته است: «پس از این تمرکز ما روی ارتقای بهره وری کارهای خود خواهد بود و می خواهیم سرمایه گذاری روی کارهایی که سودی برایمان ندارد را کاهش دهیم.»
ژو و دیگر مقامات ارشد به صراحت اعلام نکرده اند که کسب و کار تولید تلفن های هوشمند این کمپانی نیز شامل این تغییرات خواهد شد، اما عرضه 139 میلیون دستگاه موبایل در سال گذشته می تواند انگیزه کافی برای مستثنا کردن این بخش از چنین سیاست هایی را ایجاد نماید.
علاوه بر این ها، مدتی است شایعاتی به گوش می رسد مبنی بر آن که هوآوی در تلاش برای توسعه بازار موبایل های هوشمند خود است. در این راستا شنیده شده که این غول چینی قصد دارد با عقد قرارداد همکاری با چند اپراتور بزرگ از جمله AT&T، حضور خود در بازار آمریکا را بیش از پیش پر رنگ کند.