Tencent، کمپانی چینی مالک اپلیکیشن پیام رسان WeChat، اخیراً 5 درصد از سهام تسلا را خریداری کرده است. این کمپانی برای سهام مورد اشاره، 1.8 میلیارد دلار پرداخت نموده که حدوداً 8.2 میلیون سهم را شامل می شود.
چین بازار مهمی برای کمپانی تسلا به حساب می آید. در واقع ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا انتظار دارد که این کشور جزو بزرگ ترین بازارهای هدف شرکتش در آینده باشد. فروش تسلا در کشور چین از سال گذشته میلادی، بالغ بر 1 میلیارد دلار افزایش یافته و 15 درصد از درآمد 7 میلیارد دلاری تسلا را تشکیل می دهد.
گفتنی است که بعد از اسنپ، این دومین سرمایه گذاری بزرگ Tencent روی شرکت های ایالات متحده به شمار می رود اما نخستین سرمایه گذاری کمپانی چینی روی یک تولیدکننده اتومبیل های الکتریکی نیست. Tencent پیش از این 86 میلیون دلار روی Nio (که قبلاً با نام NextEV شناخته می شد) و نیز Baidu سرمایه گذاری کرده است.
از طرف دیگر، Tencent یکی از سرمایه گذاران اصلی سرویس حمل و نقل Didi Chuxing به شمار می رود. Didi که سرویسی همچون اوبر در خاک چین ارائه می دهد، اخیراً آزمایشگاهی برای کار روی هوش مصنوعی در ایالت کالیفرنیا تاسیس کرده و به دنبال توسعه سیستم ناوبری هوشمند مخصوص به خود است. بنابراین درست مثل تسلا، Didi هم به توسعه اتومبیل های خودران می پردازد؛ اما این مسئله لزوماً از رقابت دو کمپانی در کوتاه مدت حکایت ندارد و حتی ممکن است این دو به همکاری با یکدیگر نیز بپردازند.