مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد:

دام‌ها خوراک ایرانی می‌خورند

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد از جایگزینی ٦ هزار تن از محصولات حاصل از فرآوری محصولات کشاورزی با نهاده‌های دامی وارداتی شد.

دام‌ها خوراک ایرانی می‌خورند

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی در نشستی خبری چهارمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام طیور  و آبزیان در پاسخ به خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای جایگزینی نهاده دامی وارداتی با محصولات داخلی گفت: از دو سال پیش برنامه جایگزینی نهاده‌های دامی وارداتی با محصولات حاصل از فراوری ضایعات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون ٦هزار تن از این محصولات فرآوری در خوراک دام به عنوان جایگزین استفاده می شود.

تورج صارمی با تاکید بر اینکه جایگزینی کنجاله کلزا به جایرکنجاله سویا نیز در این برنامه گنجانده شده است، افزود: امکان جایگزینی ٧ تا ٨ درصدی کنجاله سویا با کنجاله کلزا در جیره غذایی دام‌ها وجود دارد.

وی یاد آور شد: با توجه به اینکه ضریب وابستگی به کنجاله سویا بالا است استفاده از کنجاله کلزای تولید داخل در کاهش قیمت تمام شده خوراک دام بسیار موثر خواهد بود.

صارمی با بیان اینکه خوراک دام 60 تا 70 درصد قیمت محصولات دامی را تشکیل می دهد، گفت: تاثیر خوراک بر روی کیفیت محصولات دامی بسیار زیاد است و باید به کیفیت صنعت خوراک دام توجه جدی شود.

وی میزان تولیدات دامی در سال 96 بالغ بر 14 میلیون تن عنوان کرد و افزود:ارزش ریالی این تولیدات 608 هزار میلیارد ریال بوده است.

صارمی با بیان اینکه بالغ بر 427 هزار میلیارد ریال خوراک برای تولید این محصولات مصرف کرده ایم، اظهار کرد: بیش از 72 میلیون تن خوراک دام در سال 96 مصرف شده است.

وی با اشاره به مهمترین کشورهای تولید کننده خوراک دام اضافه کرد: در سال 2017 چین، آمریکا، برزیل، هند، اسپانیا، مکزیک و روسیه 7 کشور مهم تولید کننده خوراک دام در جهان بوده اند که نصف خوراک دنیا را این کشورها تولید می کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه  امور دام وزارت جهاد کشاورزی، همچنین اضافه کرد: استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، فارس، گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان و اصفهان استان‌های مطرح کشور در سال 96 در زمینه تولید خوراک دام هستند.

صارمی با اشاره به رشد تولید خوراک آماده دام از سال 92 تا 96 بیان کرد: متوسط رشد سالیانه صنعت خوراک دام در کشور طی این سالها حدود 12 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 10 میلیون تن خوراک آماده در کشور تولید می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری نیز میزان خوراک در همین حدود باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نرخ رشد سالیانه صادرات خوراک آماده به طور متوسط 33 درصد بوده است.

صارمی با بیان اینکه در سال 1390، به میزان 26 هزار تن خوراک دام، طیور و آبزیان از کشور صادر شده است، افزود: در سال 96 این عدد به بالغ 208 هزار تن به ارزش 83 میلیون دلار رسید.

وی تاکید کرد: در راستای ظرفیت سازی و توسعه کارخانجات تولید کننده خوراک آماده دام نظام نظارت فنی و کنترل کیفی اجرایی شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه  امور دام وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به برگزاری چهارمین همایش بین المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران (فید اکسپو) اضافه کرد: این همایش و نمایشگاه که از 20 تا 22 مردادماه در تهران برگزار می‌شود در راستای ظرفیت و افزایش کیفیت در صنعت خوراک دام برگزار می‌شود.

وی  گفت: 33 کشور از جمله آلمان، آمریکا، اتریش، اسپانیا، اکراین، انگلستان، ایرلند، برزیل، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه، کانادا، هلند، هند و نروژ در این نمایشگاه حضور دارند.

صارمی در ادامه سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار ادامه داد: در حال حاضر با اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام، بازار نهاده‌ها رو به تعادل می رود ضمن اینکه این شرکت برنامه خرید بیش از 2 میلیون تن انواع نهاده‌های دامی را برای کنترل شرایط بازار در دستور کار خود قرار داده بود که برخی از این نهاده‌ها وارد کشور شده و مابقی نیز در حال ترخیص است.

وی اظهار کرد: طبق گزارشات گمرک در روند واردات نهاده‌ها با هیچ گونه مشکلی مواجه نیستیم و این اقدام به سهولت انجام می‌شود.

صارمی درباره دلایل افزایش 25 درصدی قیمت جو در بازار گفت: هر ساله زمانی که ما از فصل بهار به فصل تابستان می رسیم با توجه به شرایط گرما و افزایش دما عرضه علوفه‌های دستی به بازار کم می‌شود و ظرفیت مراتع نیز کاهش می یابد.

وی ادامه داد: همین مسئله باعث می‌شود تقاضا برای نهاده‌هایی مانند جو در بازار زیاد شود. که همین مسئله دلیل افزایش قیمت جو در بازار است.

صارمی تاکید کرد: رصدهایی که انجام داده ایم نشان می دهد برنامه ریزی‌های انجام گرفته در تولید جو توسط معاونت امور زراعت محقق شده و با توجه به اینکه 150 هزار هکتار از اراضی جو هنوز در برخی استانها هنوز برداشت نشده است پیش بینی تولید در سال جاری محقق می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه  امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام بالغ بر 400 هزار تن جو در برنامه خرید خود داشته که این میزان جلو خریداری شده و به تدریج وارد بازار می‌شود.

صارمی تصریح کرد: به محض اینکه عرضه این نهاده در سطح تشکل‌های استانی انجام شود قیمت آن در بازار تعدیل خواهد شد.

در ادامه این نشست، مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در مورد اهمیت استفاده از خوراک دام آماده گفت: طبق جلساتی که با انجمن کشتارگاه‌های ایران داشته‌ایم، تولیدکنندگانی که از خوراک آماده برای تولید مرغ استفاده می‌کنند، 6 تا 8 درصد افت لاشه کمتری در کشتارگاه‌ها دارند که اگر این رقم را در 2 میلیون و 200 هزار تن محصول تولیدشده در کشور در این حوزه محاسبه کنیم، رقم چشم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا واحدهای دامداری و مرغداری با آسیاب و میکسر خوراک تهیه نمی کنند و  ما  نیز باید به سمتی برویم که که از خوراک آماده دام و طیور استفاده کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ چهارمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان ایران از 20 تا 22 مرداد با حضور نمایندگان سی و سه کشور دنیا در بوستان گفت‌وگو برپا می‌شود.

در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه استفاده از پسماندهای کشاورزی به عنوان خوراک دام آخرین روش‌های افزایش ضریب تبدیل و کاهش مخاطرات تأثیر خوراک دام آماده بر کیفیت ارائه می‌شود.

در این نمایشگاه 12 سمینار علمی برپا می‌شود و همچنین نمایندگان شرکت‌های معتبر در حوزه خوراک دام از کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، اطریش، اسپانیا و اسلواکی در این نمایشگاه حضور دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر