علی آشتیانی پور مدیر اکران فیلم های خارجی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص روند اکران فیلمهای خارجی و رضایت خود از این روند گفت: هنوز برای قضاوت در خصوص موفقیت و یا عدم موفقیت اکران فیلمهای خارجی کمی زود است زیرا این تجربه هنوز به یک فیلم خلاصه شده و نمیتوان آمار درستی از نتیجه این اکران داد.
وی در همین راستا ادامه داد: درباره اکران فیلمهای خارجی باید به مخاطب فرصت داد تا بتواند به اکران این آثار عادت کند. از سویی باید به خودمان هم فرصت بدهیم تا صبورانه تر مسائل و مشکلات این اکران را هموار کرده و به ایده آل مان نزدیک شویم. ایده آل ما برای اکران آثار خارجی انتخاب آثار با کیفیت و خوب و همین طور همزمان بودن این اکران با پخش بین المللی اثر است.
این مسئول سینما با اشاره به وضعیت نامناسب فروش در سینماها اضافه کرد: کاهش فروش فیلمها تنها به آثار خارجی ختم نمی شود و ما شاهد این هستیم که به غیر از دو یا سه فیلم اکثر آثار داخلی هم این روزها با افت فروش مواجه هستند. بدون شک اکران موفق فیلمهای خارجی به همکاری بیشتر سینماداران وابسته است.
آشتیانی پور درباره نوع تبلیغات اکران فیلمهای خارجی ادامه داد: تبلیغات خوب به وسعت آن و همچنین جنس تبلیغات بر می گردد. اگر بخواهیم قیاسی بین تبلیغات آثار خارجی و ایرانی داشته باشیم، باید بگویم که ما نمی توانیم در سطح آثار داخلی تبلیغات داشته باشیم و در اصل بنای چنین کاری را نیز نداریم.
وی در همین راستا افزود: در حال حاضر تبلیغات تلویزیونی و شهری را در برنامه نداریم و تبلیغات اکران فیلم های خارجی در فضای مجازی و همچنین دورن سالن ها ختم می شود که خوشبختانه تاکنون موفق بوده است. تبلیغات شهری و تلویزیونی فعلاً از بنیه فیلمهای خارجی خارج است، زیرا تعداد سالنهای کم و بضاعت فروش اجازه تبلیغات شهری یا تلویزیونی را به ما نمیدهد.
مدیر اکران فیلم های خارجی با اشاره به هدف اصلی فروش اکران فیلمهای خارجی اذعان کرد: هدف اصلی و نقطه هدف درآمدهای اکران فیلمهای خارجی کمک به خانه سینما است و به همین دلیل می خواهیم با کم ترین هزینه سود بیشتری را برای این کمک به دست آوریم.
وی اضافه کرد: البته این را بگویم که برنامههایی برای تبلیغات بهتر داریم اما متاسفانه خیلی از سالنها تبلیغات را درون سالن نمی روند که این مشکلی است که باید به آن رسیدگی کنند زیرا سالنها جزو موثرترین اماکن تبلیغاتی برای فیلمها هستند. این روزها داخل سینما آنونس فیلمها به ندرت پخش می شود. این اتفاق مختص فیلم های خارجی نیست و ما آنونس فیلمهای داخلی را هم در اکثریت سالنها نمی بینیم که این به نظر من مشکل بسیار بزرگی است.
آشتیانی پور درباره ملاک انتخاب آثار خارجی برای اکران در ایران تصریح کرد: واقعیت امر من تاکنون زیاد روی انتخاب آثار دخیل نبودم اما به تازگی به این عرصه ورود پیدا کردهام و امیدوارم اتفاقات خوبی را رقم بزنم. در گام ابتدایی ما باید به دنبال فیلمهایی برویم که کمترین میزان ممیزی را داشته باشند و از سوی دیگر نیز باید آثار شاخص سینما را انتخاب نماییم تا مردم با فیلمهای با کیفیتی روبرو شوند.
وی درباره زمان انتخاب تا اکران یک فیلم خارجی افزود: من به شدت پیگیر این مسئله هستم که اکران یک فیلم خارجی با اکران آن در جهان فاصله زمانی زیادی نداشته باشد. در همان ابتدا تمام تلاشمان را انجام دادیم تا زمان دریافت مجوز در کمترین زمان ممکن رخ دهد. طبق آخرین صحبت هایی که انجام شده دوستان اعلام کردند که ما در صورتی که فیلمها به موقع به دستمان برسد می توانیم طی دو هفته آن اثر را دوبله و برای پخش آماده کنیم.
مدیر اکران فیلم های خارجی درباره رعایت حق کپی رایت فیلم های اکران شده ادامه داد: این اولین سوالی بود که برای خود من هم پیش آمد و آن را از مسئول مربوطه خرید آثار در موسسه رسانه های تصویری پرسیدم. آنها گفتند که تمامی حقوق این فیلمها رعایت شده و کپی رایت همه آثار خریداری شده است. اتفاقاً رعایت حق کپی رایت در موسسه رسانه های تصویری جزو خط قرمزها بوده و از این حیث هیچ جای نگرانی نیست.
وی اکران آثار خارجی را مثبت برای سینمای ایران دانست و اذعان کرد: از نظر من با اکران یک یا دو فیلم نمی توان در مورد اکران فیلمهای خارجی قضاوت کرد. ما نمی خواهیم با اکران فیلمهای خارجی پولی را در جیب کمپانیهای خارجی بریزیم بلکه هدف ما تنوع در سینمای ایران و همچنین اکران آثاری با کیفیت و در شان مردم ایران است.
آشتیانی پور با اشاره بر برنامه خود مبنی بر اکران فیلم اونجرز-جنگ ابدیت در سینماهای تهران خاطرنشان کرد: امروز با یکی از دوستان صحبت می کردم که مدعی بود میتواند فیلم اونجرز را بصورت مستقیم برای ما تهیه کند و اکران فیلم جزو برنامه هایی است که در آینده مد نظر داریم.