به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در دوران درآمدهای اندک برای شرکتهای کشتیرانی، برخی از آنها از کرایه گرانتر از حد معمول مسیر ایران به اروپا سود میبرند حتی با وجود اینکه صادرات نفت ایران به اروپا رو به کاهش است.
طبق آمار پلاتس، نرخ حمل کشتی های سوئزماکس که بین 140 هزار تن یا یک میلیون بشکه نفت را حمل می کنند در یک سفر خاورمیانه به اروپا اخیرا حدود 6.94 دلار در هر تن بوده است.
اما مالکان کشتی که نفت ایران را از پایانه صادراتی جزیره خارک به مقصد مدیترانه بارگیری می کنند، نرخ 15 دلار در هر تن را دریافت می کنند.
حمل محموله های نفت ایران به مدیترانه به دلیل شرایط اخیر بینالمللی گرانتر شده است.
عمده صادرات نفت خام ایران با نفتکشهای متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران انجام شده و باقی محموله صادراتی توسط شماری از شرکتهای کشتیرانی یونانی و ترکیه ای بارگیری می شود.
منابع آگاه اظهار کرده اند دستکم چهار مالک کشتی در اروپا هستند که همچنان سرگرم حمل نفت ایران هستند.
برخی از آنها به پلاتس گفته اند تا زمانی که موارد توافق شده در قراردادهای بیمه شان را نقض نکرده اند، مشکلی از بابت پوشش بیمه کشتی هایشان پیش نخواهد آمد.
کاهش صادرات
صادرات ایران به اروپا در آستانه تحریمهای آمریکا کاهش یافته اما پالایشگاههای اروپایی همچنان به قراردادهایشان با ایران پایبند هستند.
در نتیجه این قراردادها، مالکان کشتیها گفتهاند که دریافت بیمه کشتیرانی برای حمل نفت ایران آسانتر است و آنها نگرانی نسبت به نقض تحریمهای آمریکا ندارند.
اروپا مقصد مهمی برای نفت ایران است و حدود 600 تا 700 هزار بشکه یا یک سوم از نفت ایران را خریداری کرده است.
خریداران مهم نفت ایران شامل ترکیه، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و یونان هستند. جریان صادرات ایران به ترکیه و ایتالیا بالا مانده اما تقاضا از سوی فرانسه، یونان و اسپانیا رو به کاهش است.
بنا بر ارزیابی پلاتس، صادرات نفت ایران به اروپا در ژوئن و ژوییه به 400 تا 500 هزار بشکه در روز رسید. ایران سومین صادرکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی و عراق است و حدود 3.70 تا 3.74 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند.