بازگشت صرافی‌ها به بازار؛ فردوسی آرام‌تر می‌شود؟

همزمان با اولین روز اجرای بسته جدید ارزی، فعالیت صرافی ها پس از ۱۱۵ روز بار دیگر از سرگرفته شد.

بازگشت صرافی‌ها به بازار؛ فردوسی آرام‌تر می‌شود؟

به گزارش تسنیم، با اعلام دولت و بانک مرکزی، بسته جدید ارزی از امروز سه شنبه 16 مردادماه اجرایی شد.

طبق این بسته، زین پس خرید و فروش ارز آزاد است و صرافی ها نیز می توانند فعالیت های خود را از سرگیرند.

صرافی‌ها در 115 روز گذشته عملاً هیچ فعالیتی را انجام نمی دادند و تنها کرکره های مغازه خود را بالا نگه داشته بودند.

از 21 فروردین ماه سال جاری با تصمیم دولت و ابلاغ بخشنامه توسط بانک مرکزی خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی‌ها ممنوع و هر نوع مبادله ارز در بازار آزاد از این تاریخ قاچاق به اعلام شد.

اما با اتخاذ تصمیمات جدید توسط سران سه‌قوه فعالیت صرافی‌ها پس از 115 روز وقفه دوباره از امروز آغاز می‌شود و دولت تصمیم گرفته صرافان را دوباره به چرخه خرید و فروش فیزیکی ارز بازگرداند.

 بر اساس مصوبه دولت، تمامی صرافی‌های مجاز می‌توانند در چارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.

بر این اساس، فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز صرفاً بابت مصارف خدماتی و مسافرتی مطابق مقررات ارزی بانک مرکزی با ثبت مدارک و مستندات لازم امکان پذیر خواهد بود.

این مصوبه همچنین، ورود اسکناس ارز به کشور را آزاد کرده است؛ به نحوی که ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است و واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شود.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی دیروز با صراف ها جلسه ای داشت تا هماهنگی های لازم را جهت اجرای بسته جدید ارزی با آنها انجام دهد. او قبلاً درباره فعالیت صرافی‌ها گفته ارز مورد نیاز مردم در حد نیازهای خرد از طریق صرافی‌ها تامین خواهد شد و نرخ ارز در صرافی ها حدود 5 درصد با بازار ثانویه تفاوت خواهد داشت.

بعد از اعلام جزئیات بسته جدید ارزی، بازار طلا و ارز سیگنال مثبت را دریافت کرد و سیر نزولی را پیش گرفت؛ سقوط قیمت ها همچنان ادامه دارد و موجب شده دلار به کانال 9 هزار تومان و سکه به کانال سه میلیون و 300 هزار تومان برگردد.

خیابان فردوسی دیروز و امروز شاهد افزایش مراجعات مردم و خانه دارهایی است که تلاش می کنند ارزهای خانگی خود را که در ماه های قبل خریداری کرده بودند، بفروشند.

افزایش فروشنده از مهمترین دلایل کاهش قیمت ها در بازار طلاو ارز است؛ روز قبل اغلب صرافی ها خرید نداشتند و فقط می فروختند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند سیاست های جدید ارزی سیگنال های مثبتی به بازار مخابره کرده و می تواند اثرات مثتبی داشته باشد.

صحبت های شب گذشته رئیس جمهور با مردم نیز موجب شد تا سیر نزولی قیمت ها و افزایش فروشنده ها ادامه داشته باشد.

دیشب کانال های تلگرامی خرید وفروش ارز مدام از افزایش فروشنده و کاهش قیمت ها خبر می دادند.

قیمت دلار تلفنی در اولین ساعت کاری امروز از 9100 تا 9180 تومان در نوسان است؛ فعالان بازار پیش بینی می کنند با توجه به کاهش قیمت دلار هرات و سلیمانیه، قیمت ارز در تهران امروز نیز ریزشی باشد.

باید دید صرافی ها اولین معاملات خود را بعد از 4 ماه وقفه چطور انجام خواهند داد و بازار قیمت ها با آزاد شدن خرید وفروش ارز به کدام سمت حرکت خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان