به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی روز چهارشنبه افزود: از نظر قانونی دارندگان شماره های شخصی تلفن همراه حق هیچگونه فعالیت تبلیغاتی با استفاده از سیم کارت های خود را ندارند.
وی تصریح کرد: این موضوع جزو مصوبات شورای عالی فضای مجازی است اما با این حال عده ای تخلف کرده و از سیم کارت های شخصی برای ارسال پیامک های تبلیغاتی استفاده می کنند.
آذری جهرمی درخصوص ارسال پیامک های تبلیغاتی توسط برخی فروشندگان کالا در شبکه های ماهواره ای نیز گفت: همه پیامک ها از طریق مجاری رسمی ارسال می شود و سرشماره آنها با عددهای هزار، دو هزار و سه هزار آغاز می شود.
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، اینگونه مسائل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازنگری می شود.
آذری جهری اظهار داشت: در این ارتباط مسئولیت صدور مجوز برای اینگونه فعالیت ها و نظارت بر آنها طبق قانون برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی گفت: در این ارتباط محتوا مهم نیست زیرا که ما با کلیات موضوع کار داریم و حتی اگر از کانال های غیرمجاز مطالب مباح هم ارسال کنند، خلاف قانون است.
* اپراتورها باید پاسخگوی مشتریان درخصوص صدور سیم کارت ها باشند
اخیرا شنیده شده است که برخی افراد پس از ارسال کدملی خود به سرشماره 3000504901 یا 3000150 ناباورانه شاهد ثبت چندین سیم کارت به نام خود بودند؛ درحالی که هیچ درخواستی از سوی آنان مبنی بر دریافت سیم کارت جدید ارائه نشده بود.
طبق اعلام وزارت ارتباطات، برای اطلاع از وضعیت این سیم کارت های سرگردان باید به اپراتورهای مربوطه مراجعه و سیم کارت های مذکور را مسدود کرد. اما متصدیان برخی اپراتورها پس از مسدود کردن سیم کارت ها در پاسخ به مشتریان خود درباره این که چه کسانی این سیم کارت ها را فعال می کنند و چگونه از کدملی شهروندان سوءاستفاده می شود، آنان را به طرح شکایت در محاکم قضایی حواله می کنند در حالی که به گفته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اپراتورها وظیفه دارند اطلاعات مربوطه را در اختیار صاحبان کدملی قرار دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص توضیح داد: اپراتورهای مخابراتی موظفند اطلاعات مربوط به سیم کارت هایی راکه با کدملی شهروندان به دیگران واگذار می شود، در اختیار آنها قرار دهند.
آذری جهرمی افزود: ممکن است بسیاری از شهروندان اطلاعی از این موضوع نداشته باشند؛ در حالی که هر شهروند می تواند با ارسال یک پیامک به سرشماره مذکور از تعداد سیم کارت هایی که به نام آنها صادر شده است، آگاه شود.
وی تاکید کرد: این حق شهروندان است که بدانند سیم کارت هایی که به نام و با کدملی آنها صادر شده در کدام دفاتر فعال شده است و نیازی به حضور آنان در دادگاه نیست. در واقع شهروندان باید در مورد اینکه کدام دفتر خدمات ارتباطی این سیم کارت ها را به نام آنان ثبت کرده است، به راحتی مطلع شوند.
آذری جهرمی با اشاره به خدمات ارائه شده مانند «سامانه استعلام تعداد خطوط» برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی گفت: درصورتی که سیم کارت جدیدی به نام فردی صادر شود، از طریق این سامانه موضوع پیامک می شود و وی مطلع می شود که سیم کارت جدیدی به نامش فعال شده است. درواقع به محض ثبت یک سیم کارت در هر اپراتوری، یک پیامک برای مالک آن ارسال می شود.
وی تاکید کرد: در صورت دریافت اینگونه پیام ها، شهروندان حق دارند به اپراتور مربوطه مراجعه کنند و بپرسند این سیم کارت ها از کدام دفتر صادر شده است و اپراتورهای مخابراتی هم وظیفه دارند اطلاعات موردنظر را در اختیار مشتریان قرار دهند.
مشترکان می توانند با ارسال کدملی خود به سرشماره 3000504901 یا 3000150 از تعداد سیم کارت های ثبت شده به نام خود آگاه شوند.
همچنین با توجه به ساماندهی سیم کارت های تلفن همراه و به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از اطلاعات هویتی مشترکان و کاهش تخلفات توسط افراد سودجو، مشترکان تلفن همراه میتوانند با مراجعه به «سامانه استعلام تعداد خطوط» به آدرس www.mobilecount.cra.ir از تعداد سیم کارت های ثبت شده به نام خود در اپراتورهای مختلف تلفن همراه مطلع شوند.