فرشاد مومنی: رانت‌جویی را برای بقای خود متوقف کنید

رییس مؤسسه دین و اقتصاد گفت: باید به سران سه‌قوا به‌ویژه رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی هشدار داد کسانی که از رهگذر کاهش ارزش پول ملی منافعی را به دست آورده‌اند، در حال تعزیه‌گردانی هستند.

فرشاد مومنی: رانت‌جویی را برای بقای خود متوقف کنید/ انتقاد از سخنان«بسیار غم انگیز» رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی

فرشاد مومنی در جلسه هفتگی موسسه دین و اقتصاد با اشاره به بازار ثانویه ارز گفت: باید به سران سه‌قوا به‌ویژه رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی هشدار داد کسانی که از رهگذر کاهش ارزش پول ملی منافعی را به دست آورده‌اند، در حال تعزیه‌گردانی هستند و دولت را برای کاهش ارزش پول ملی تشویق می‌کنند که شکل نوین این تضعیف در قالب بازار ثانویه ارز جلوه‌گر شده و باید نسبت به بنیه کارشناسی رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی تاسف خورد.

وی ادامه داد: روزهای اخیر سخنان سست رییس‌جمهور و صحبت‌های ناسنجیده رییس‌ بانک‌مرکزی بسیار غم‌انگیز بود چون یک مقام مسئول اقتصادی به وضوح می‌گوید از منظر ما مصرف‌کنندگان نسبت به تولیدکنندگان اولویت دارند. منهای همه صلاحیت‌های فنی، اگر قرار باشد بانک‌مرکزی در غیاب دیدگاه توسعه‌گرا اداره شود، به رییس‌جمهور و رییس بانک‌مرکزی توصیه می‌شود یا استعفا دهند یا تمهیداتی بیاندیشند تا بنیه‌فکری خود را ارتقاء دهند و یک بازنگری‌ جدی در این زمینه داشته باشند.

استاد دانشگاه علامه بازار ثانویه ارز را شعبده‌بازی دانست و افزود: البته در این مورد ویژگی‌های بازار در نظر گرفته نشده و بزرگترین خطای راهبردی آن وابسته کردن سرنوشت تولید کنندگان و فرودستان به مطامع رانتی سوداگران ارز بوده که طبیعی است چنین رویکردی نمی‌تواند دستاوردی داشته باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین به مقام‌های نظارتی نسبت به این موضوع  هشدار می‌دهیم و حاضریم خطاهای راهبردی آن را مشخص کنیم. متاسفانه یک رویکرد جزیره‌ای نسبت به ارز وجود دارد که نه ربطی به سیاست‌های دولتی دارد، نه سیاست‌های تجاری. این نشان می‌دهد تا چه اندازه در راستای منافع غیرمولدها شتابزده بوده‌اند.

مومنی با اشاره به مشکل نقدینگی در اقتصاد کشور گفت: افراد با دیدگاه‌های گوناگون بر این موضوع تاکید دارند تا زمانی‌که نتوانیم منشاء سرطان‌گونه نقدینگی را بر طرف کنیم و دهان این بختک و هیولا باز باشد، درباره نرخ بهره و ارز نیز تصمیم مناسبی نمی‌توانیم بگیریم. این نقدینگی به اعتبار نابرابری‌هایی که در همه عرصه‌ها ایجاد کرده به شکل شکننده‌ای موجب عدم تقارن حتی میان دارندگان ارز شده است.

رییس موسسه دین و اقتصاد تصریح کرد: کسانی که به شکل ناموجه ارزطلب شده‌اند و از سویی نقدینگی بالایی دارند تمایلی به خرید کالاهای داخلی ندارند که بخش بزرگی از آنها خصلت نابارور و رانتی داشته که با دور بودن از مشخصه تولید سعی در تحریک تب سوداگری دارند. با تکرار این مسئله صمیمانه و مشوقانه توصیه می‌کنم، رانت‌جویی را برای بقای خود متوقف کنید تا بسترهای مادی، ذهنی و اجتماعی ایران که مورد تهدید است ترمیم شوند چون در غیر این صورت ضرر خواهید دید. متاسفانه این کارهای غیرتوسعه‌ای و خانمان برانداز از موضع بازارگرایی صورت می‌گیرد و ذهن غیر متخصص تصمیم‌گیری به‌دلیل نداشتن صلاحیت‌های لازم تحت تأثیر جو رسانه‌ای سوداگران قرار می‌گیرد.

این اقتصاددان یادآور شد: وقتی همین دولت ارز 4200 تومانی را مطرح کرد طرفداران لاشخورها ادعا کردند که این نرخ موجب چند نرخی و فسادآور خواهد بود و حالا چون منافع سوداگران را تامین می‌کند اشکالی ندارد.

به گزارش ایلنا، رییس موسسه دین و اقتصاد با اشاره به اهمیت ارز در شرایط تحریمی کشور گفت: وقتی وزیر کار در آستانه تحریم‌ها می‌گوید تقریبا یک‌میلیون فرصت شغلی را از دست خواهیم داد؛ آیا شدت اضطرار باید بیشتر از این باشد تا منابع ارزی کشور به جای کالاهای حیاتی به کالاهای لوکس اختصاص نیابد. مگر شما نمی‌گویید در شرایط غیرعادی و بدتر از جنگ هستیم، پس چرا راهبردی‌ترین ابزار یعنی ارز را به بازارهای بدون نهادهای پشتیبان و بخش قانونی جنگلی می‌سپارید.

وی در پایان تصریح کرد: دولت براساس دیدگاه کوته‌نگرانه سعی می‌کند دلارهای نفتی را به بازار تزریق و معادل ریالی بیشتری کسب کند در حالیکه در صفحات 34 تا 49 گزارش اقتصادی سازمان برنامه در سال 73 نشان می‌دهد به‌ازای هر ریال درآمدی که از فروش سوداگرانه ارز بدست می‌آید هزینه‌های مصرفی دولت 3.5 برابر افزایش می‌یابد و بر همین تجربیات این توهم دولت را راهی باتلاق می‌کند اما گویی منافع افراد اجازه می‌دهد تا این تذکرات تعمدا نادیده گرفته شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان