آشنا کردن فرزندان با شغل ها

اول از همه ازکودکان بخواهید به سؤال در آینده می‌خواهی چه کاره شوی، پاسخ دهند و در صورت تمایل و علاقه در مورد شغل مورد نظر خود برای دوستان توضیحاتی بدهند.

آشنا کردن فرزندان با شغل ها

یاسمن عسگری؛ روانشناس بالینی

در ادامه سلسله مقالات بازی‌های هدفمند با کودک و به جهت تقویت هوش هیجانی کودکان عزیز که امروزه مورد توجه کارشناسان می‌باشد و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده سعی نمودم با طراحی بازی هدفمند دیگری به تقویت این جنبه از رشد کودکان کمک نمایم.

امیدوارم مورد توجه شما خوانندگان محترم قرار بگیرد.

کوچولوی ما می‌خواد چی کاره بشه؟

مناسب 4 تا 10 سال

اهداف‌بازی

تقویت خودآگاهی،‌ ابراز وجود،‌ روابط بین‌فردی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، استقلال و عزت‌نفس، آشنا شدن با شغل‌های مختلف،‌ تشویق به انتخاب شغل بر اساس توانمندی‌ها و علایق.

وسایل مورد نیاز

عکس‌هایی از شغل‌های گوناگون برای هر گروه

نحوه اجرای بازی

به کودکان بگویید: «امروز می‌خواهید در مورد اینکه در آینده می‌خواهند چه کاره شوند صحبت کنید».

اول از همه ازکودکان بخواهید به سؤال در آینده می‌خواهی چه کاره شوی، پاسخ دهند و در صورت تمایل و علاقه در مورد شغل مورد نظر خود برای دوستان توضیحاتی بدهند.

در مرحله بعد کودکان را به گروه‌های دو یا سه نفره تقسیم کنید و عکس‌هایی در مورد شغل‌های مختلف به آنها نشان دهید.

سپس از کودکان بخواهید با هم گروه‌های خود در مورد شغل مورد نظر نمایش داده شده و عکس و توانمندی‌های صاحب این شغل با یکدیگر صحبت کنند و در مورد اینکه چه افرادی به خوبی قادر به ایفای این شغل هستند با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.

پس از چند دقیقه هر گروه یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب می‌کند تا او در مورد آنچه با یکدیگر صحبت کرده‌اند به سایر بچه‌ها توضیحاتی بدهد.

بعد از اینکه همه نماینده‌های گروه‌ها در مورد عکس اول شغل‌شان صحبت کردند به توزیع کارت‌های دیگر اقدام نمایید.

توجه داشته باشید در هر دور بازی، از کودک جدیدی از گروه استفاده کنید تا همه بچه‌ها فرصت ارائه گزارش و صحبت را در جمع پیدا کنند.

در پایان از کودکان بپرسید آیا شغلی به نظرشان می‌رسد که عکسش در بین این عکس‌ها نبوده و مایل باشند در مورد آن با همدیگر صحبت کنند؟

اگر پاسخ آنها مثبت بود، باید برای دفعه بعد هر گروه عکس شغل مورد نظر را نقاشی کند و به کلاس بیاورد تا با همدیگر در مورد آن صحبت کنند.

در پایان بازی، دوباره از کودکان بپرسید دوست دارند در آینده یا وقتی بزرگ شدند چه کاره شوند.

فعالیت‌های تکمیلی

1- کودکان می‌توانند همراه والدین خود به مکان‌های گوناگون بروند و افرادی را که در شغل‌های گوناگون کار می‌کنند از نزدیک ببینند و با محل کارشان آشنا شوند.

2- خوشبختانه در حال حاضر شهربازی‌هایی در خصوص آشنایی کودکان با مشاغل نیز در سطح شهر تهران تعریف شده که بردن بچه‌ها به این مکان‌ها خالی از لطف نیست و با توجه به اینکه خود بچه‌ها به همراه بازی و استفاده از ابزار کودکانه با این مشاغل آشنا می‌شوند، حس لذت دلپذیری را در بچه‌ها ایجاد می‌نماید.

پیشنهاد می‌کنم خانواده‌های عزیز برای یکبار هم که شده نسبت به بردن بچه‌ها به این مکان‌ها اقدام نموده و به صورت عینی و عملی همراه بازی نسبت به معرفی شغل مورد نظر اقدام نمایند.

3- هر کودک می‌تواند از اعضای خانواده و یا فامیل خود بپرسد چه شغلی دارد؟ از چه وسایلی استفاده می‌کند؟ چه فعالیت‌هایی می‌کند؟ محل کار چه ویژگی‌هایی دارد؟

سپس می‌تواند در مورد یکی از مشاغل که بیشتر از همه خوشش آمده است، تحقیق کند و اطلاعات بیشتری به دست بیاورد تا بدین ترتیب راه رسیدن به هدف‌های متعالی آینده برای عزیزان‌مان هموارتر شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان