1. از جمعیت 81 میلیون نفری ایران از هر 100 ایرانی، 35 نفر بازیکن هستند. به این ترتیب 28 میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد که از میان آنها 65 درصد بازیکنان مرد و 35 درصد بازیکنان زن هستند. از هر 100 زن در ایران، 24 نفر بازیکن و از هر 100 مرد در ایران، 45 نفر بازیکن هستند.
در هر خانوار ایرانی به طور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام میدهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی 19 سال است. در میان بازی کنندگان 31 درصد را کودکان زیر 12 سال، 36 درصد را نوجوانان 12 تا 19 سال، 26 درصد را جوانان 20 تا 34 سال، شش درصد را میانسالهای 35 تا 59 سال و یک درصد را افراد بالای 60 سال تشکیل میدهند.
2. از جمعیت بازیکنان ایرانی 88 درصد از پلتفرم موبایل، 25 درصد از پلتفرم رایانه شخصی و 18 درصد از پلتفرم کنسول استفاده میکنند. در این میان 77 درصد از گوشی هوشمند، 31 درصد از تبلت، 20 درصد از رایانه شخصی، 11 درصد از لپ تاپ، 18 درصد از کنسول خانگی و دو درصد از کنسول دستی استفاده میکنند.
3. بازی
Clash of Clans پرطرفدارترین بازی در ایران است. بازی PES در رده دوم و بازی GTA در رده سوم بازیهای پرطرفدار در ایران قرار دارد.
بازیهای کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پوو کوییز او کینگز به ترتیب ردههای چهارم تا دهم بازیهای پرطرفدار ایرانی را از آن خود کرده اند. پنج ژانر پرطرفدار بازی ایرانی نیز به ترتیب ژانر معمایی، دونده اسکوبازی، رانندگی، ورزشی و آرکید است.
4. سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران 31 دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است. در عین حال بازیکنان ایرانی به طور متوسط 90 دقیقه در روز بازی میکنند.
5. حدود 18 درصد از بازیکنان کشور خریدار نرم افزار (بازی) هستند و متوسط سن خریداران بازی نیز 18 سال است. از مجموع درآمد بازار بازیهای دیجیتال در ایران حدود شش درصد به سهم بازیهای بومی اختصاص دارد؛ میزانی که نسبت به سال 1394 رشد یک درصدی را نشان میدهد.
6. درآمد بازار بازیهای دیجیتال کشور 920 میلیارد تومان بوده است که سخت افزار و نرم افزار را شامل میشود.
7. از میزان 120 میلیارد تومان کل درآمد بازار بازیهای دیجیتال ایران در سال 1396 حدود 525 میلیارد تومان سهم سخت افزار و حدود 395 میلیارد تومان سهم بازی است. دستگاه کنسول با 428 میلیارد تومان محبوبترین سخت افزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کرده اند.
در میان بازیها نیز بازیهای موبایلی با سهم 229 میلیارد تومان در رده نخست و پس از آن بازیهای کنسولی و بازیهای رایانهای از جمله بازیهایی هستند که توسط خریداران ایرانی تهیه شده اند.
منبع: روزنامه هفت صبح