همهی استارتاپها در مرحلهی جذب افراد حرفهای دچار تزلزل میشوند. آنها اغلب اعتبار و سابقهی کافی برای جذب این افراد ندارد. نکتهی مهمتر اینکه استخدام افراد حرفهای برای هر کسب و کار نوپایی حیاتی است. دلیل این امر کمبود منابع مالی و زمان در این نوع کسب و کارها است. به بیان دیگر، یک استارتاپ زمان و هزینهی کافی برای هدر دادن روی پرسنل ندارد و باید تا جای ممکن از افرادی استفاده کند که کمترین میزان اشتباه را داشته باشند. آمارها نشان میدهند که 75 درصد از استارتاپها شکست میخورند و 25 درصد از این تعداد در سال اول با شکست روبهرو میشوند. بنابراین یک استخدام اشتباه میتواند عواقب جبرانناپذیری برای شما داشته باشد.
اما راه حل موجود برای فرار از این مشکل چیست؟ یک کارآفرین چگونه میتواند بدون صرف هزینهی زیاد، افراد باهوش و با استعداد را به کسب و کار جدید خود جذب کند؟ با زومیت همراه باشید تا 4 نکته برای جذب بهترین افراد را شرح دهیم.
1- برند جذاب بسازید
برندهای بزرگ به کارمندان و مشتریان این حس را القا میکنند که عضوی از یک مجموعهی مهم هستند. برندهای معتبر خودخواه نیستند و در نشان دادن مزایای خود اغراق نمیکنند. این برندها ایدههایی مطرح میکنند که از رهبران و حتی سازمان بزرگتر هستند. به بیان دیگر آنها بلندپروازانه عمل میکنند.
2- از دورکاری استقبال کنید
دورکاری در دوران کنونی یکی از مزیتهای کسبوکار است. این فرآیند برای هر دو طرف کارمند و کارفرما مفید است. با اجرای پروژههای دورکاری، هزینههای مربوط به فضای کاری و دفتر را کاهش و خلاقیت افراد را افزایش میدهید. آمارها نشان میدهند که کارمندان دورکار با وجود انجام دادن ساعتهای کاری بیشتر نسبت به کارمندان ثابت، رضایت بیشتری از شغل خود دارند. این مسئله برای استارتاپها بسیار مفید است؛ چرا که بسیاری از افراد حرفهای ترجیح میدهند در فضای دلخواه خود و بهصورت دورکار فعالیت کنند.
تا زمانی که استارتاپ شما به وضعیتی پایدار نرسد، استخدام حرفهایترین افراد بسیار دشوار است. برای رفع این مشکل میتوانید مانند شرکتهای بزرگ دنیا از سرویسهای کاریابی آنلاین استفاده کنید که کارمندان و شرکتها را بر اساس استعدادها و نیازها با هم مرتبط میکنند.
استارتاپهایی که از این امکانات و استراتژیها استفاده میکنند، مزایا و نقاط مثبت خود را بهخوبی به متقاضیان نشان میدهند. در برخی اوقات آنها در این فرآیند از شرکتهای باسابقه هم بهتر عمل میکنند. کسبوکارهای نوپا افراد را تشویق میکنند که بخشی از یک اتفاق بزرگ و مثبت باشند و در شکوفا آن نقشی اساسی ایفا کنند.
3- فارغالتحصیلان دانشگاهی را دست کم نگیرید
افرادی که بهتازگی از دانشگاهها و مراکز آموزشی فارغالتحصیل شدهاند، علاقهی زیادی به تجربه کردن دارند. آنها میخواهند دانش و مهارتهای خود را آزمایش کنند. البته استخدام افراد بدون سابقهی کار کمی ترسناک است؛ اما جذب افراد با استعداد در اولین روزهای تجربهی کاریشان، اقدامی است که میتواند استارتاپ شما را به شرکتی پایدار و مستحکم تبدیل کند. اگرچه پیدا کردن فرد بدون سابقهای که با نیازهای شما همخوانی داشته باشد، دشوار است؛ اما میتوانید این افراد را با هزینهی کمتر استخدام کنید و پس از مدتی، تیمی داشته باشید که برای همیشه به شرکت وفادار است و با شما رشد میکند.
4- افراد را بر اساس فرهنگ کاری استخدام کنید نه سابقه
افراد حرفهای که رزومهی بلندبالا دارند، قیمت بالایی هم دارند. از طرفی افراد باسابقه که در شرکتهای بزرگ کار کردهاند، بهسختی میتوانند در تیمهای کوچک موفق شوند. در نتیجه حتی اگر سرمایهی کافی برای استخدام این افراد داشته باشید، با این خطر روبرو هستید که پس از مدتی، مهارتهای خود را بیشتر از کار تیم ببینند یا به خاطر عقب افتادن حقوق، شما را ترک کنند. متأسفانه این اقدام برای استارتاپها هزینهی زیادی در بر دارد.
جدای از کمبود سرمایه در استارتاپها، این نوع استخدام میتواند خطرات زیادی داشته باشد. کسبوکارهای نوپا خصوصا در ابتدای کار نیاز به رشد سریع دارند. در این شرایط، به افرادی نیاز است که اهداف شرکت را درک کنند و از کار و تلاش بیشتر نگرانی نداشته باشند. در این محیط، افراد باید به نقش خود علاقهمند باشند و تنها به سابقه و اعتبار قبلی خود پایبند نمانند.
کسب و کار نوپای شما بهاحتمال زیاد افراد کمی را در بر میگیرد. این مسئله بسیار مهم است که این تعداد کم، خود را عضوی از هدف اصلی بدانند و به فرهنگی که با هم ساختهاید پایبند باشند. در اینجا مزیت افراد با سابقهی کمتر مشخص میشود. آنها علاقه دارند در تیمهای جدید که با روحیات آنها سازگار هستند، عضو شوند و شاهد رشد آنها باشند.
در زمان جذب افراد جدید برای استارتاپ خود، این 4 نکته را برای متقاضیان به کار ببرید. در جذب نیرو عجله نکنید و تحت تأثیر عوامل بیرونی نباشید. در این مراحل باید ترکیبی از صبر و تردید را تجربه کنید تا بتوانید بهترین افراد مناسب با فرهنگ استارتاپی خود را بیابید.