چگونه به کودکان خود بیاموزیم که به دیگران احترام بگذارند

احترام گذاشتن پدیده‌ای پسندیده و ویژگی اکتسابی است و باید در طول زندگی به شکل مطلوب فراگرفته شود و مطمئنا هر فرد برای این که دیگران به او احترام بگذارند ابتدا باید خود او این کار را انجام دهد و در غیر این صورت نباید منتظر احترام بود چون به قول معروف از هر دست که بدهید از همان دست نیز دریافت می‌کنید.

احترام گذاشتن پدیده‌ای پسندیده و ویژگی اکتسابی است و باید در طول زندگی به شکل مطلوب فراگرفته شود و مطمئنا هر فرد برای این که دیگران به او احترام بگذارند ابتدا باید خود او این کار را انجام دهد و در غیر این صورت نباید منتظر احترام بود چون به قول معروف از هر دست که بدهید از همان دست نیز دریافت می‌کنید.

هیچ انسان عاقلی به بی‌احترامی دیگران احترام نمی‌گذارد و اگر اغراق نباشد نسل جوانان امروزی جزو بی‌ادب‌ترین جوانان تاریخ هستند و دنیا تاکنون چنین نسلی را به خود ندیده است! اما قبل از این که جوانان امروزی را قضاوت کنیم ابتدا باید نگاهی به خودمان بیندازیم و ببینیم که برای داشتن جوانان خوب و با ادب آیا کاری کرده‌ایم؟ آیا راه و روش ادب را به خود ما نیز آموخته‌اند؟

چگونه به کودکان خود بیاموزیم که به دیگران احترام بگذارندCredit: facelesscreations

دلیل این سوال‌ها توهین به والدین امروزی نیست. نگاه ما به مردم نگاه بیمارگونه نیست. تنها کافی است که به نوع برخورد مردم توجه کنید تا متوجه منظور ما بشوید. تنها جوانان نیستند که باید احترام بگذارند بلکه بزرگ‌ترها نیز باید الگو باشند. یکی از مشکلات عمده‌ای که وجود دارد این است که هیچ‌گاه والدین به فرزندان خود به طور شایسته و بایسته احترام نمی‌گذارند. بنابراین فرزندان نیز همین‌گونه عمل می‌کنند و نه تنها به خانواده‌ی خود احترام نمی‌گذارند بلکه دیگر افراد جامعه را نیز مورد بی‌مهری خود قرار می‌دهند. این افراد حتی به خودشان نیز احترام نمی‌گذارند.

اما منظور ما این نیست که شما والدین خوب و مناسبی نیستید بلکه مقصود ما این است که باید بیشتر به تربیت فرزندان که مهمترین رکن زندگی است دقت کنید. باید با فرزندان خود بیشتر از پیش تعامل داشته باشید و در طرز رفتار فرزندانتان با شما و با دیگران بیشتر دقت کرده و آنان را راهنمایی کنید.

والدین

Credit: facelesscreations

بسیاری از والدین بر این باورند که کودک بی‌ادب آن‌ها تنها در کودکی این‌گونه رفتار می‌کند و در بزرگسالی اصلاح می‌شود و کودک‌شان نیازی به آموزش و تربیت ندارد و اجازه می‌دهند که کودک به همه و حتی به خودشان بی‌احترامی کند. دسته‌ی دیگری از والدین به رفتار ناشایست کودک خود افتخار می‌کنند و بر این باورند که هر چقدر که کودک بی‌ادب‌تر باشد در آینده نیز می‌تواند در جامعه به قول معروف حق خودش را بهتر بگیرد اما اگر تمام والدین این گونه عمل کنند مطمئنا هرج‌ومرج تمام دنیا را فرا خواهد گرفت و به قول معروف سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

آموزش احترام گذاشتن به کودکان کار سخت و دشواری نیست. والدین باید در برابر رفتار ناشایست کودک خود صبور باشند و مادامی که کودکشان پرخاشگری می‌کند باید کودک را به عمل زشتی که انجام داده است واقف کنند و به او بفهمانند که عمل او ناشایست بوده است و باید عواقب رفتار بدش به او گوشزد کنند.

بسیاری از والدین احترام گذاشتن را با اطاعت و فرمانبرداری اشتباه می‌گیرند. مطمئنا شخصی که در خانه به دیگران احترام نمی‌گذارد در بیرون از خانه نیز هرگز به دیگران احترام نخواهد گذاشت.

به کودکان خود گوش دهید تا آن‌ها نیز به شما گوش دهند

تربیت کودکCredit: gemius

هنگامی که کودکتان با شما شروع به صحبت کردن می‌کند آیا به او توجه می‌کنید یا همچنان مشغول کار خودتان هستید و یا به او می‌گوید وقت مناسبی نیست و باید وقت دیگری به سراغ شما بیاید؟ انجام دادن کارها خوب است اما کودکان به توجه والدینشان نیاز جدی دارند. والدین باید این نکته را بدانند که کودکشان هر کاری را انجام می‌دهد و یا هر حرفی را می‌گوید باید برای والدین باارزش باشند. هنگامی که کودکانتان به توجه شما نیاز دارند به قول معروف اگر آب در دست دارید روی زمین بگذارید و به آن‌ها توجه کنید. می‌توان کار را برای چند لحظه تعطیل کرد اما نمی‌توان دل شکسته‌ی کودک را به دست آورد. هنگامی که کودکانتان با شما حرف می‌زنند به چشمانشان با مهربانی نگاه کنید. تاکنون با خود فکر کرده‌اید که تا به حال به چند نفر گفته‌اید هنگامی که با شما حرف می‌زنم به چشمان من نگاه کنید؟ دلیل این حرف شما این است که دوست دارید دیگران با نگاه کردن در چشمان شما به شما بیشتر توجه کنند. کودکان شما نیز مانند شما هستند و به نگاه گرم شما نیاز دارند. همیشه با کودکانتان به گونه‌ای رفتار کنید که بفهمند برای شما در الویت هستند.

صداقت بهترین سیاست است

تربیت کودکCredit: Understood

با خود فکر کنید و به خود بگویید که آیا فردی که مدام دروغ می‌گوید قابل احترام است و آیا شما به فردی احترام می‌گذارید که دروغ می‌گوید؟ مطمئنا این گونه نیست. اگر زمانی مرتکب اشتباه شدید آن را بپذیرید و در برابر اشتباهتان مسئول باشید و عذرخواهی کنید، زیرا کودکان با دیدن این رفتار شایسته‌ی شما تحت تاثیر قرار می‌گیرند و ملکه‌ی ذهنشان می‌شود. البته این نکته مهم را باید بدانید که اگر از کودکتان بابت اشتباهی که در برابر او مرتکب شده‌اید عذرخواهی کنید کودک بیش از پیش به وجد می‌آید. کودکان با دیدن رفتار شایسته و مطلوب شما هر گاه مرتکب اشتباهی شوند با خوش‌رویی اشتباه خود را می‌پذیرند و بابت آن اشتباه عذرخواهی می‌کنند.

بیشتر از اینکه به صفات منفی کودکتان توجه کنید به صفات مثبت او توجه کنید

والدینCredit: nancyjrose

اگر زمانی فرزندتان نتوانست توقع شما را جلب کند و دچار اشتباهی شد هرگز او را تحقیر و خجالت‌زده و شرمسار نکنید و حتی نباید به او توهین کنید. اگر می‌خواهید با فرزندتان شوخی کنید و یا این که سر به سرش بگذارید در حین بازی با او این کار را انجام دهید و نباید بعد از پیروز شدن در بازی او را تحقیر کنید و دیگر این که نباید شوخی را ادامه بدهید. تعریف کردن از فرزند خوب است و باید انجام شود اما مراقب باشید که نباید زیاده‌روی کنید، زیرا ممکن است او متوجه شود و دیگر به شما اعتماد نکند و یا این که به قول معروف لوس و از خود راضی شود.

با دیگران همان گونه رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند

چگونه به کودکان خود بیاموزیم که به دیگران احترام بگذارند

Credit: Understood

اگر می‌خواهید که فرزندتان به محدودیت‌های شما احترام بگذارد باید شما نیز این گونه عمل کنید. به عنوان مثال هنگامی که فرزندتان بدون اجازه از شما از وسایل شخصی شما استفاده می‌کند قبل از این که او را مورد سرزنش قرار دهید ابتدا به این فکر کنید که آیا شما قبل از استفاده از وسایل دیگران از دیگران کسب اجازه کرده‌اید؟ آیا به او آموخته‌اید که باید به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارد و نباید بدون اجازه از وسایل دیگران استفاده کند؟ هنگامی که فرزندتان بدون این که در اتاق شما را بزند وارد اتاق شما می‌شود نیاز به پرخاشگری نیست و نباید این عمل او را بهانه‌ای برای خالی کردن عقده‌هایتان بدانید. تنها به او گوشزد کنید که باید قبل از ورود به هر جایی کسب اجازه کند.

ارزش فردی = احترام

چگونه به کودکان خود بیاموزیم که به دیگران احترام بگذارندCredit: satxlaw

فرزند شما باید بداند که او به عنوان یک انسان صاحب ارزش است و باید همان گونه که به دیگران احترام می‌گذارند به او نیز احترام بگذارند و فرقی میان فرزند شما با دیگران وجود ندارد. کودک با دانستن این موضوع می‌آموزد که اگر می‌خواهد به او احترام بگذارند باید او نیز به دیگران احترام بگذارد. همیشه مشوق فرزندتان باشید تا بتواند به خوبی از خودش مراقبت کند، اطمینان حاصل کردن از این که فرزندتان به موقع استراحت می‌کند و همیشه لباس‌های آراسته می‌پوشد و از خوراک مناسب و کافی برخوردار است بسیار مهم است.

این مطلب را به صورت فهرست‌وار می‌‌توان در این 9 مورد خلاصه کرد:

1) یادتان باشد کودک شما دوست شما نیست.

2) جلوی هر گونه بی‌احترامی را بگیرید و در اولین فرصت برنامه‌ای برای عدم تکرار آن تدوین کنید.

3) برای برخورد با رفتار توهین‌آمیز فرزند خود با همسرتان هماهنگ باشید.

4) مهارت‌های تعامل اجتماعی را به فرزند خود آموزش دهید.

5) در کمال ادب و احترام موارد توهین‌آمیز سر زده از سوی فرزند خود را به او گوشزد کنید.

6) با توجه به نوع رفتار خوب و مثبت فرزندتان پاداش‌های قابل تحققی برای او در نظر بگیرید.

7) هیچ گاه در حالت مشاجره به دلیل رفتار توهین‌آمیز فرزندتان اعمال محدودیت نکنید، بلکه این کار باید در زمانی صورت گیرد که همه چیز آرام است.

8) در فرصتی مناسب درباره‌ی اتفاقاتی که بر اثر بی‌احترامی رخ داده با فرزند خود صحبت کنید.

9) موضوع را شخصی نکنید و به فکر انتقام‌گیری از فرزند خود نباشید.

در پایان و در همین خصوص مطالعه‌ی دو مطلب چگونه کودکان باهوشی تربیت کنیم و چگونه مسائل جنسی را به کودکان آموزش بدهیم را به شما مادران دلسوز ایرانی توصیه می‌کنیم.

منبع:Empoweringparents ,farhangi.iki 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر