ماهان شبکه ایرانیان

یک جامعه‌شناس با مهر مطرح کرد:

هیچ شکاف قومیتی در ایران وجود ندارد/ ایجاد تنش سیاسی است

یک جامعه‌شناس ورزشی با اشاره به اتفاقاتی که در دو دیدار هفته سوم لیگ برتر رخ داد: شعارهای نژادپرستانه در حالی در ورزشگاه سر داده می‌شوند که هیچ شکاف قومیتی وجود ندارد.

هیچ شکاف قومیتی در ایران وجود ندارد/ ایجاد تنش سیاسی است

داروین صبوری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اتفاقات رخ داده در ورزشگاه آزادی بین دو تیم تراکتورسازی تبریز و استقلال تهران گفت:  زمانی که یک سری از نهادهای اجتماعی از بیرون دچار دستکاری می‌شوند حیات طبیعی خود را از دست می‌دهند. حتی در محیط آزمایشگاهی نیز این شرایط را می‌توانیم تصور کنیم، یعنی موجودات و اشیایی که در محیط آزمایشگاهی قرار می‌گیرند از حیات اولیه خود خارج و تبدیل به موجودات دیگر می‌شوند.

وی در ادامه افزود: در حوزه های اجتماعی نیز همینطور است. نهادهای اجتماعی با توجه به کارکرد و نیاز خود باید باز تولید شوند اما متاسفانه نهادهای اجتماعی در ایران از بیرون دچار دستکاری می‌شوند. در واقع تمام حوزه ها تحت کنترل حوزه‌های سیاسی قرار دارند و اجازه سخن گفتن از نهادهای اجتماعی سلب می‌شود. به عبارتی من به عنوان یک جامعه شناس و یا شما به عنوان ژورنالیست برای مورد مطالعه قرار دادن پدیده‌ها با دشواری روبرو هستیم. 

جامعه شناس ورزش در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر گفت: نمی توان قبول کرد زمانی که مسئول کمیته هواداری پرسپولیس فردی وابسته به حکومت است شعارها و اتفاقات ورزشگاه‌ها خارج از سلیقه و خشنودی سیاست باشد.  شعارهای نژادپرستانه در ورزشگاه آزادی داده می‌شود در حالی که من به عنوان یک جامعه شناس می دانم با توجه به تحقیقات و پژوهش های انجام گرفته هیچ شکاف قومیتی وجود ندارد و هیچ تضادی نیست. 

صبوری ادامه داد: زمانی که چنین فضاهایی در ورزشگاه به وجود می‌آید، قرار است بیانگر وضعیت استثنایی شود، یعنی حوزه سیاست می‌خواهد چنین به اذهان عمومی القا کند که شرایط خطرناکی وجود دارد. البته قرار نیست که سیاست از صفر تا صد همراه شود و تنها یک  هل کوچک کافی است تا سایر اتفاقات ادامه دار شود.

داروین صبوری در پایان گفت: در 40 سال گذشته در ایران شاهد چنین وضعیتی بوده ایم. زمانی که صحبت از بحرانی شدن ایران می‌شود چه جایی بهتر از میدان ورزش وجود دارد تا اختلاف قومیت‌ها را نشان دهند. چنین وضعیتی دارای حیات طبیعی نیست و سیاست می‌خواهد این را القا کند که ورزشگاه نه تنها جای مناسبی برای ورود خانواده‌ها نیست بلکه مکانی برای ترساندن مردم نیز  هست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان