۲۰ صحنه‌ی برتر آثار کوئنتین تارانتینو

طی بیست‌وپنج سال گذشته کوئنتین تارانتینو QUENTIN TARANTINO فیلم‌های موفق زیادی را به نمایش در آورده است

طی بیست‌وپنج سال گذشته کوئنتین تارانتینو QUENTIN TARANTINO فیلم‌های موفق زیادی را به نمایش در آورده است. باهم نگاهی به بیست‌تا از برترین صحنه‌های آثار این کارگردان می‌اندازیم:
RESERVOIR DOGS، نما از داخل صندوق‌عقبطی سال‌های گذشته‌، صحنه‌ی صندوق‌عقب به یکی از المان‌های مشخص استایل تصویری تارانتینو تبدیل شده است. بااینکه زاویه‌ی دوربین این صحنه تارانتینو انتخاب نکرده بود، اما آن‌قدر از این زاویه در فیلم‌‌هایش استفاده کرده است که دیگر یک‌جورهایی امضای کار او به‌حساب می‌آید.
RESERVOIR DOGS، بن‌بست مکزیکی
«سگ‌های انباری» RESERVOIR DOGS اولین همکاری تارانتینو با فیلم‌بردار لهستانی آندژی سکووا ANDRZEJ SEKUŁA بود، فیلم‌برداری که بعدازآن فیلم‌برداری «داستان عامه‌پسند» PULP FICTION را هم بر عهده گرفت. صحنه‌ی بن‌بست مکزیکی یکی از معروف‌ترین صحنه‌های این فیلم است.
RESERVOIR DOGS، راه رفتن کنار دیوارتارانتینو در ثبت سکانس‌های در حال حرکت مهارت خاصی دارد و در این صحنه‌ی «سگ‌های انباری» موفق می‌شود خلاف‌کاران مشهورش را در حال حرکت، در یک تصویر نشان دهد.
PULP FICTION، کیف سامسونتصحنه‌ی مشهور کیف سامسونت در «داستان عامه‌پسند» اشاره‌ای به صحنه‌ای مشابه در فیلم «مرگبار ببوس مرا» KISS ME DEADLY به کارگردانی رابرت آلدریچ ROBERT ALDRICH دارد. طرفداران فیلم در مورد محتوای کیف نظرات مختلفی دارند. جان تراولتا JOHN TRAVOLTA در مصاحبه‌ای گفته است تارانتینو به او گفته بود در این صحنه شوکه به نظر برسد، طوری که انگار چیزی که تابه‌حال در زندگی‌اش ندیده بوده است را می‌بیند.
PULP FICTION، میکروفونبااینکه تارانتینو در «داستان عامه‌پسند» میا والاس MIA WALLACE با بازی اوما تورمن UMA THURMAN را به طرزی دلفریبانه به تصویر کشیده است اما یکی از دلایلی که این فیلم به یک شاهکار تبدیل شده است نحوه‌ی نگاه و استفاده‌ی او از صحنه‌های کلاسیک سینمایی است.
JACKIE BROWN، تصویر در آینهتارانتینو هر چیزی که لازم است در مورد جکی براون JACKIE BROWN با اعتمادبه‌نفس، منزوی و زرنگ بدانید را در این صحنه‌ی فوق‌العاده به شما نشان می‌دهد.
JACKIE BROWN، نمای آغازینتارانتینو «جکی براون» JACKIE BROWN را با یک نمای حرکتی به‌یادماندنی از یک تعقیب و گریز شروع می‌کند. تیتراژ و اسامی عوامل فیلم از روی شخصیت اصلی فیلم که در حال فرار است رد می‌شوند. این صحنه با آهنگ فوق‌العاده ACROSS 110TH STREET از بابی وومک BOBBY WOMACK تکمیل شده است.
JACKIE BROWN، کلوزآپتارانتینو برای فیلم‌برداری «جکی براون»، فیلم‌بردار مکزیکی گی‌یرمو نابارو GUILLERMO NAVARRO را انتخاب کرد. نابارو بعداً اسکار بهترین فیلم‌برداری BEST CINEMATOGRAPHY OSCAR را برای فیلم «هزارتوی پن» PAN’S LABYRINTH به خانه برد.
KILL BILL، چشم‌ها«بیل را بکش» KILL BILL اولین همکاری رابرت ریچاردسون و تارانتینو است، همکاری که در پروژه‌های بعدی این کارگردان نیز تکرار شد. تارانتینو دراین فیلم به‌خوبی از ژانر وسترن WESTERN و علاقه‌ی این ژانر به گرفتن نمای نزدیک چشم‌ها استفاده کرد.
KILL BILL، نبرد سایه‌ها مقابل پس‌زمینه آبی‌نبرد مشهور میان عروس THE BRIDE و اعضای مافیای 88 دیوانه CRAZY 88 مقابل پس‌زمینه‌ آبی‌رنگ، از صحنه آغاز فیلم «داستان سامورایی» SAMURAI FICTION به کارگردانی هیرویوکی ناکانو NAKANO HIROYUKI الهام گرفته است. تارانتینو دعوای 88 دیوانه را درزمینه‌ی آبی به تصویر می‌کشد، درحالی‌که ناکانو رنگ قرمز را انتخاب کرده بود.
KILL BILL، تمرین با مربیتارانتینو بار دیگر در قسمت دوم «بیل را بکش»، قسمتی که عروس در حال تمرین هنرهای رزمی زیر نظر مربی‌اش پای می است، از ایده‌ی ناکانو الهام می‌گیرد. این بار تارانتینو مشابه صحنه‌ی آغازین «داستان سامورایی» از رنگ قرمز استفاده می‌کند.
KILL BILL، مرگ گوگونبرد بین عروس و قاتل جوان گوگو یوباری GOGO YUBARI یکی از مشهورترین صحنه‌‌های قسمت اول این فیلم است. صحنه‌ی مرگ گوگو یکی از صحنه‌های مشهور «بیل را بکش» است.
DEATH PROOF، تعقیب و گریز ماشینیبااینکه «ضد مرگ» DEATH PROOF یکی از ضعیف‌ترین کارهای تارانتینو تا به امروز به‌حساب می‌آید، بااین‌حال یکی از پرهیجان‌ترین صحنه‌های آثار او را می‌توانیم در این فیلم ببینیم. داستان فیلم به تعقیب و گریزی ماشینی می‌رسد که در آن زویی بل ZOË BELL چندین حرکت خطرناک انجام می‌دهد.
INGLOURIOUS BASTERDS، کف‌پوش چوبیتارانتینو و ریچاردسون به زیبایی تمام پرده از راز دامدار فرانسوی پریر لا پدیته PERRIER LA PADITE برداشته و یهودیانی که او زیر کف‌پوش خانه‌اش پنهان کرده است را به تصویر می‌کشند.
INGLOURIOUS BASTERDS، چهارچوب درتارانتینو چندین بار از صحنه‌ی معروف فیلم «جویندگان» THE SEARCHERS به کارگردانی جان فورد JOHN FORD در فیلم‌هایش استفاده کرده است که مثال خوب آن می‌تواند «بیل را بکش» و «حرام‌زاده‌های لعنتی» INGLOURIOUS BASTERDS باشد.
INGLOURIOUS BASTERDS، تصویر در شیشهاستفاده از تصویر شوشانا SHOSHANNA در شیشه‌ی پنجره که نشان از وضعیت او به‌عنوان یک جاسوس دوجانبه دارد، انتخاب معقولی است. به‌ویژه وقتی‌که داستان جلو رفته و این شخصیت مأموریت آخرش را به پایان می‌رساند.
INGLOURIOUS BASTERDS، پرده نمایش در آتشبه‌یادماندنی‌ترین صحنه‌ی «حرام‌زاده‌های لعنتی» تصویر صورت شوشانا بر روی پرده نمایشی است که در آتش می‌سوزد. این فیلم که سومین همکاری میان تارانتینو و ریچاردسون است یک نامزدی اسکار برای ریچاردسون به همراه داشت.
DJANGO UNCHAINED، پیروزی جنگوتارانتینو و ریچاردسون بعد از موفقیت جنگو در نجات همسرش و سوزاندن مزرعه‌ی دشمنانش، این شخصیت را وسط تصویر قرار می‌دهند، به‌طوری‌که صورتش بر اثر نور شعله‌های عمارت در حال سوختن روشن می‌شود. این صحنه، تصویری تمام قد از پیروزی است.
DJANGO UNCHAINED، قطرات خون روی غوزه‌های پنبهاز تصویر پخش شدن خون بر روی غوزه‌‌های پنبه در تبلیغات این فیلم استفاده‌ی زیادی شد به‌طوری‌که این تصویر به یکی از صحنه‌‌های به‌یادماندنی این فیلم تبدیل شده است. ریچاردسون بار دیگر برای فیلم‌برداری این فیلم نامزد جایزه‌ی اسکار شد.
THE HATEFUL EIGHT، پرده عریضاین فیلم‌نامه‌ی پر از نماهای بسیار باز وسترن است و بعضی از نماهای آن حیرت‌انگیزترین صحنه‌های آثار تارانتینو را رقم زده‌اند. این فیلم هم نامزدی اسکار بهترین فیلم‌برداری را برای ریچاردسون به همراه داشت.

این مطلب برگرفته از نوشته‌ی زک شارف ZACK SHARF در سایت WWW.INDIEWIRE.COM است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر