بندر بریس؛ بندر ماهیگیری و صیادی زیبای چابهار

بندر بریس؛ بندر ماهیگیری و صیادی زیبای چابهار سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - گردشگری,ایران گردی,طبیعت گردی بندر صیادی بریس، بندری زیبا و آرام با مردمانی خون گرم و مهمان نواز است که در ۶۰ کیلو ...

بندر صیادی بریس، بندری زیبا و آرام با مردمانی خون گرم و مهمان نواز است که در 60 کیلو متری شرق چابهار، در پس کوه های مخروطی و در حاشیه ی ساحلی شمالی دریای نیلگون عمان واقع شده است. این بندر زیبا در امتداد دریای عمان رو به اقیانوس هند قرار دارد و اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم، وقتی از چابهار به سمت شرق می رویم، پس از پیمودن 60 کیلومتر از در کناره های سواحل مکران و جاده ی پر پیچ و خم آن، در میان کوه های مینیاتوری زیبا و دریای عمان به بندری بی نظیر می رسیم که محل مناسبی برای صیادی و ماهیگیری است. اینجا بندر صیادی بریس چابهار است.

بریس

مشخصات بریس چابهار

ارتفاع بریس از سطح دریا و حداقل عمق آب در حدود 4 متر است. روستای بریس کنونی درواقع یک روستای جدیدالتاسیس است که اهالی آن از سال 60 به بعد از محل قبلی بریس به آنجا مهاجرت کردند. این روستا روز به روز در حال گسترش است و به دلیل قرارگرفتن در ساحل دریای عمان و داشتن اسکله و محل مناسب برای ماهیگیری و صید، مردم بیشتر روستاهای اظراف را به خود جذب کرده است. در حال حاضر بریس تقریبا حالت یک شهر دارد و یکی از بزرگترین روستاهای استان محسوب می شود.

بندر بریس

روستای بریس

چیزی که بریس را از سایر روستاهای ایران متمایز و شگفت انگیزتر می کند، بافت سنگی این روستاست. درواقع بریس روی لایه های ماسه سنگی متراکم و صدفدار تشکیل شده که عمر آن ها به دوران سوم زمین شناسی می رسد. گفتنی است که بیرون زدگی های این لایه های ماسه ای در صخره های مشرف به ساحل جنوبی کاملا قابل رویت است.
بریس روستایی گرم و آفتابی است که در تمام طول سال درجه حرارت آن بین 16 تا 36 درجه سانتی گراد در نوسان است. در واقع باران در بریس بسیار نایاب است و اگر روزی در این روستا باران ببارد، در حد فاصل کوه های مشرف به بریس و نوار ساحلی، تالاب عظیمی شکل می شود که یکی از زیبا ترین جلوه های مناظر طبیعی را به وجود می آورد و یک جاذبه توریستی زیبا به حساب می آید و بی شک اگر شانس دیدن آن را داشته باشید، بسیار از دیدن این منظره لذت خواهید برد.
در حدود یک قرن پیش بریس دارای 35 خانه و 30 شناور بوده که کفاف اقامت بلوچ ها و میدهای این روستا را می داد. درواقع قسمت عمده جمعیت بلوچ های بریس را میدها تشکیل می دهند. میدها ماهیگیران، لنج داران و ملوانانی هستند که وضع مالی نسبتا خوبی داشتند و بر اوضاع اقتصادی روستا مسلط بودند و نیز کارگران زیادی را برای صیادی به کار می گرفتند.

 سواحل عمان

صیادی و ماهیگیری در بندر صیادی بریس چابهار

با گذشت سالیان سال، اکنون 35 خانه روستا جای خود را به صدها خانه داده اند و دیگر خانه های قدیمی روستا متروک مانده اند، اما صیادی هنوز هم در بریس چابهار حرف اول را می زند. قرار گرفتن این روستا در حاشیه شمالی ساحل دریای عمان و در دهانه خلیجی کوچک از این دریا مهم ترین دلیل تبدیل این روستا به بندر صیادی بوده است. صیادان بریس دوستان دیرینه آفتاب سوزان و ساحل بسیار گرم با امواج کوچک و بزرگند و تیره شدن رنگ پوست و زبری پوست دستان آنان گواه این مطلب است.
از آنجا که دریا همیشه آرام هم نیست، از اواسط خردادماه تا آخر مرداد صیادان می بایست با طوفان های استوایی دست و پنجه نرم کنند، البته شناورهای کوچک از رفتن به دریا در این زمان پرهیز می کنند یا اینکه مسیر خود را به سمت بندر جاسک و تنگه هرمز تغییر می دهند و یا از صیادی صرف نظر می کنند. صیادان بریس بیش از هرچیز به خاطر صید میگو و کوسه ماهی معروفند، اما حلوای سفید و سیاه، سنگسر قباد، هَوور، شوریده و سرخو صیدهای دیگری هستند که بریسی ها به کشورهای دیگر صادر می کنند.
همانطور که گفتیم در این منطقه کوسه ماهی نیز صید می شود. انتهای باله دمی کوسه ماهی بعد از صید، قطع شده و به وسیله پمپاژ، خون کوسه خارج شده و آنگاه آن را نمک سود کرده، به بازارهای پاکستان ارسال می کنند. قیمت هر کیلو گوشت کوسه در بازارهای پاکستان 60 روپیه است. صید کوسه ماهی و صدور آن به کشورهای همسایه و آسیای دور، در درآمدزایی ارزی یسیار موثریست. لابستر یا شاه میگو یکی دیگر از آبزیان گران قیمت آب های شور سواحل دریای عمان است. این سخت پوست زیبا ارزش غذایی بالایی داشته و عمدتا صادر می شود. گفتنی است که بریس دارای 13 هزار محوطه مستعد پرورش میگوست.

بندر صیادی بریس

گردشگری در بریس

برای دیدن این بندر صیادی بهتر است یکی از شهر های بزرگ اطراف آن را به عنوان اقامتگاه انتخاب کنید، البته انتظار می رود که با تامین امنیت، تزریق امکانات و بها دادن به تحقیقات و استفاده از کارشناسان خبره، این بندر صیادی و توریستی زیبا را روز به روز برای جذب هرچه بیشتر گردشگران آماده کنند.
تماشای ساحل آرام و صدای برخورد موج بر صخره های محکم و استوار بسیار زیبا و دلشنین است و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. برای کسانی که عاشق دریا و ساحل و موج های خروشان آن هستند، قدم زدن در ساحل طلایی رنگ بریس در وقت غروب آفتاب بسیار دل انگیز خواهد بود. پس اگر گذرتان به سیستان و بلوچستان و چابهار افتاد، بندر صیادی بریس چابهار، این بندر بکر و زیبا را از دست ندهید.
صیادی در بریس


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان