به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، دستیارهای صوتی به طور معمول نیاز به گفتن کلماتی برای فعال شدن و توجه کردن به راننده و اجرای دستورات وی دارند. به طور مثال "هِی، سیری" برای دستیار صوتی شرکت اپل یا "سلام گوگل".
این همان کاری است که در خودروها هم باید انجام شود. مثلا در خودروهای مرسدس بنز که با سیستم صوتی MBUX کار میکنند، باید بگویید "هی، مرسدس" تا توجه دستیار صوتی خودرو را به خود جلب کنید.
شرکت "نوانس" که سازنده سیستم MBUX و دیگر سیستمهای دستیار صوتی خودروسازان است، میخواهد عملکرد آنها را توسعه دهد.
از سال آینده، بی.ام.و با آخرین نسخه از دستیار صوتی نوانس که قادر به درک تفاوت صدای راننده از مسافران و تمایز بین صحبت راننده با خودرو و با مسافران است. به عبارت دیگر، نیاز به گفتن هیچ کلمهای برای فعال کردن دستیار صوتی نیست.
به گفته "نوانس"، حالت "Just Talk" که در نسخه جدید توسعه داده شده است، قادر خواهد بود تفاوت بین مکالمههای معمولی و جملات دستوری را تشخیص دهد.
این سیستم نه نیازی به گفتن کلمه خاصی برای فعال شدن دارد و نه فشار دادن دکمهای، بلکه سیستم به طور خودکار میتواند زمانی که راننده دستوری میدهد، آن را متوجه شده و عمل کند.
این سیستم همچنین موجب بالا رفتن ضریب ایمنی رانندگی میشود، چرا که دیگر نیازی به لمس صفحه لمسی خودرو نیست و همه چیز با دستورات صوتی انجام میگیرد. بنابراین حواس راننده پرت نخواهد شد و با تمرکز بیشتری میتواند رانندگی کند.
نوانس میتواند کاری کند که رانندگان مرسدس بنز، بی.ام.و و دیگر خودروسازان سیستم اندروید و CarPlay را کنار بگذارند. زیرا این سیستمها، در عین اینکه برای پخش موسیقی و راهنمایی مسیر عالی هستند، اما به کنترلهای وسیله نقلیه دسترسی ندارند.
به عنوان مثال این سیستم جدید میتواند دمای خودرو را تنظیم کند و یا صندلی را برای شما تنظیم کند. بعید است که خودروسازان هیچوقت دسترسی به این بخش از خودروهای خود را به شرکتهایی نظیر گوگل و اپل بدهند.
البته از آنجایی که این سیستم به صورت تمام وقت به صحبتهایی که در خودرو انجام میشود، گوش میدهد، نگرانیهایی نیز در باب امنیت این سیستم وجود دارد.
"نوانس" میگوید که اطلاعات شما را نمیخواهد و سعی در نمایش تبلیغ ندارد و اطلاعات را با دادههای ناشناس سرورها میفرستد. دستورات را اجرا میکند و هر چیز دیگری که در ماشین گفته میشود را مستقیما کنار میگذارد.
دستیارهای صوتی و خودروها به هم میآیند. چرا که آنها میتوانند رانندگان را از شر نمایشگرهای درخشان و منوهای پیچیده خلاص کنند و با استفاده از "نوانس"، تعامل با راننده افزایش مییابد و نهایتا ایمنی رانندگی بالا میرود.