هفته نامه گزارش بازار: اگر با بودجه ای حدود 60 تا 70 میلیون تومان قصد خرید خودرویی شاسی بلند داشته باشید و از طرفی ریسک خرید خودرو دست دوم را نیز نپذیرید باید به سراغ چینی ها بروید. آن هم نه کراس اوورهای شان بلکه هاچ بک های کراسی که تنها با ظاهر غلط اندازشان ادای خودروهای شاسی بلند را در می آورند. چانگان CS35 مدتی است که توسط سایپای کاشان تولید می شد و می توان گفت از نظر اندازه بدنه و ویژگی های حرکتی، بین هاچ بک های کراس و کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرد.
تا پیش از این کار برای چانگان CS35 در بازار ایران با توجه به قیمت معقول اش چندان دشوار نبود اما حالا رقبای جدیدی در مقابل خود می بیند که از این میان ام وی ام X22 نزدیک ترین برچسب قیمتی را به آن دارد. ام وی ام X22 قیمتی نزدیک به چانگان CS35 دارد و باید گفت میان هاچ بک های کراس، بیشترین شباهت را به خودروهای کراس اوور دارد. از این جهت آن را در مقابل چانگان CS35 قرار دادیم تا ببینیم در مقابل رقیب با سابقه تر خود چه وضعیتی در بازار ایران دارد.
چانگان CS35
باید گفت ظاهر CS35 بیش از ام وی ام فرم یک خودروی کراس اوور را تداعی می کند. داخل کابین نیز شاهد فضایی گرم و زیبا هستیم که در مجموعه کنسول جلو شباهت هایی با شاسی بلندهای کره ای دارد. البته فضای کابین کمی کوچک است. نشان دهنده های داشبورد شبیه به محصولات اوپل طراحی شده و در مجموعه پشت آمپر شاهد طراحی جذاب و به روز هستیم. نورپردازی نمایشگرها نیز برخلاف اکثر خودروهای چینی، مناسب و جذاب است.
قبل از روشن کردن پیشرانه چانگان به این نکته دقت کنید که این کراس اوور چینی تنها برای رانندگی راحت در مسیرهای شهری ساخته و به هیچ عنوان از آن انتظار عملکردی هیجان انگیز نداشته باشید اما مروری بر مشخصات پیشرانه نشان می دهد که CS35 بیشتر از ام وی ام انتظارات را در بخش فنی برآورده می کند. پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری CS35 با لرزش کمی روشن می شود. پیشرانه CS35 از سری پیشرانه های BLUE CORE به شمار می رود که سازگار با محیط زیست طراحی شده اند و آلایندگی پایینی دارند.
گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک چانگان کیفیت پایینی در تعویض دنده ها دارد و از طرفی در معکوس دادن با تاخیرهایی همراه است. این گیرباکس فاقد دکمه اسپرت است اما در حالت تیپ ترونیک می توان دنده ها را به صورت دستی تعویض کرد تا وضعیت افت دور موتور و کاهش کنش بهتر از حالت اتوماتیک باشد.
در دورهای زیر 3000 گشتاور ضعیف گریبان این کراس اوور دیفرانسیل جلو را می گیرد و این مورد در سربالایی ها دردسرساز می شود و با روشن بودن کولر این عیب تشدید می شود. پیشرانه چانگان 125 اسب بخار و 160 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که برای یک رانندگی آرام و کم تنش شهری مناسب به نظر می رسد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع بازوی دنباله دار است و عملکرد نرم آن باعث می شود تا بخشی از کم و کاستی های فنی چانگان را فراموش کنید.
تعادل CS35 نسبت به سایر چینی ها در وضعیت بهتری قرار دارد اما کم فرمانی شدید در پیچ ها به شما گوشزد می کند که با مراعات بیشتری در مسیرهای پر پیچ و خم پدال گاز را بفشارید. هدف از ساخت CS35 راحتی عملکرد در مسیرهای شهری بوده، پس بادی رول در پیچ ها به خاطر نرمی سیستم تعلیق دور از انتظار نیست. ترمزها در هر 4 چرخ از نوع دیسکی هستند که در چرخ های جلو از دیسک های خنک شونده استفاده شده. همچنین CS35 به 2 عدد ایربگ مجهز شده و توانسته 4 ستاره ایمنی از موسسه CNCAP کسب کند.
درب ها نیز هنگام تصادف باز می شوند. چانگان CS35 با مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در 100 کیلومتر، علی رغم پیشرانه کم توان و گیرباکس قدیمی، گزینه ای مناسب برای رفت و آمدهای شهری به نظر می رسد.
ام وی ام X22
نکته جالب این خودرو این جاست که از پایه به این شکل طراحی شده و از ابتدا یک هاچ بک نبوده که به شکل خودروهای کراس اوور درآمده باشد. از پارامترهای ظاهری X22 می توان به باربند (روف رک) مشابه خودروهای کراس اوور، زه دور گلگیرها و فاصله محوری بیشتر و ابعاد بزرگ تر نسبت به ام وی ام 315 اشاره کرد. نوع خطوطی که در طراحی کابین به کار رفته اند و محل قرارگیری دکمه ها کاملا شبیه برادر بزرگ تر هستند. تم مشکی – نارنجی کابین و دیزاین شاد این هاچ بک کراس باعث می شود به حال و هوایش علاقه مند شوید.
کنسول جلو نیز با طرح فیبر کربنی طراحی شده و یک مانیتور 8 اینچی لمسی در وسط آن قرار گرفته است. خبری از استارت دکمه ای نیست اما در نسخه اتوماتیک می توانید حالت رانندگی را در 3 برنامه اکو و اسپرت تنظیم کنید که باعث می شود حس بهتری از سواری با این کراس چینی داشته باشید. البته تنها تفاوت این 2 حالت، گازخور بهتر در حالت اسپورت است. کمی عجیب است که خودرویی با قابلیت انتخاب حالت رانندگی، از سیستم کنترل پایداری بی بهره باشد. این کاستی در طی کردن پیچ ها با سرعت نسبتا بالا بیشتر خودش را نشان می دهد؛ زمانی که برای کنترل X22 به زحمت می افتید!
فضای کابین اما نسبتا مناسب است و هر 4 سرنشین نه یک فضای ایده آل اما راحتی مناسبی دراند. از برخورد سر افراد قد بلند با ستون ها هنگام سوار و پیاده شدن نیز نباید گذشت. صندوق بار 420 لیتری نیز فضای مناسب دارد و در حد یک سدان جمع و جور جادار است.
X22 از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری برخوردار است. این پیشرانه 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید تمی کند. در نسخه مجهز به گیرباکس دستی هماهنگی گیرباکس با پیشرانه مناسب است و کلاچ اش نیز نرم و راحت است.
اما داستان نسخه اتوماتیک کمی متفاوت است. گیرباکس 4 دنده این خوردو برخلاف خودروهای امروزی تیپ ترونیک نیست و قابلیت تنظیم دستی ندارد. این گیرباکس تنها در 2 حالت دنده 2 و دنده سنگین L تنظیم می شود و استفاده از آن نیاز به عادت و قلق گیری دارد. پس می توان گفت گیرباکس نسخه اتوماتیک ام وی ام X22 در مقابل چانگان حرفی برای گفتن ندارد. تعلیق X22 نسبتا نرم و راحت است و به جز دید محدود قسمت عقب، نقطه کور خاصی شما را حین رانندگی آزار نمی دهد.
پیشنهاد نهایی
در این مقایسه به این نتیجه رسیدیم که ام وی ام X22 از نظر مشخصات فنی و عملکرد گیرباکس، میدان را به چانگان CS35 واگذار می کند. علی رغم این که هر 2 خودروی چینی مقایسه ما مثل سایر هموطنان خود کیفیت ساخت و متریال متوسطی دارند اما باید گفت در زمینه کیفیت قطعات، چانگان وضعیت بهتری نسبت به ام وی ام دارد.
در مقابل ام وی ام X22 با ظاهر متفاوت تر و مدرن تر و رنگ های جذاب قابل سفارش برای بدنه می تواند نظر افراد مدگرا را به سمت خود جلب کند. شاید بتوان X22 را مناسب جوانان زیر 30 سال دانست و خودرویی چون چانگان CS35 را به افرادی توصیه کرد که سنی بالاتر از 30 سال دارند و توقع شان از خودرو بیشتر در حد وسیله ای برای رفت و آمد روزانه است.