ماهان شبکه ایرانیان

در نشست «علی البدل» مطرح شد:

آگاهانه ریسک کردیم/ انتخاب روستای ناکجاآباد به دلیل سانسور

سیروس مقدم درباره سریال «علی البدل» بیان کرد که فضاها در این سریال جدید است و عوامل به صورت آگاهانه ریسک کرده اند.

آگاهانه ریسک کردیم/ انتخاب روستای ناکجاآباد به دلیل سانسور

به گزارش خبرنگار مهر، نشست سریال «علی البدل» با حضور سیروس مقدم کارگردان این سریال، مهدی فخیم زاده، هادی کاظمی، هومن حاجی عبداللهی و بهرام افشاری بازیگران و همچنین محسن تنابنده سرپرست نویسندگان و بازیگر سریال، امشب دوشنبه 14 فروردین برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرویس مقدم درباره سریال «علی البدل» و اینکه این فضا چقدر توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند، گفت: تا به حال انتقاد به تلویزیون این بود که چرا هر کانالی را که می زنی همه سریال ها شبیه به هم هستند و تازگی در کارها وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما وحشت داریم که سراغ پدیده های جدیدتر برویم و کمدی های نوتر را تجربه کنیم ولی ما می دانستیم که در سریال «علی البدل» قرار است یک فضای جدید را از صفر خلق کنیم.

مقدم با اشاره به سریال «علی البدل» اظهار کرد: در این روستا گویش، پوشش و دکوراسیونی جدید طراحی شد به گونه ای که ممکن بود تماشاچی احساس کند همه چیز برایش غریبه است و این ریسکی بود که ما آگاهانه در آن پا گذاشتیم.

کارگردان «پایتخت» درباره انتقاد به شباهت این سریال با فیلم «ایران برگر» اظهار کرد: طرح اولیه سریال «علی البدل» توسط محسن تنابنده حدود 2.5 سال پیش به من ارائه شد. برخی فکر می کنند که ما این سریال را با توجه به فضای نوروز و انتخابات نوشته ایم در صورتی که این گونه نبود و این طرح 2.5 سال پیش نوشته شد اما به دلیل اینکه باید در شرایط و فصل مناسبی تولید می شد هر بار ساخت آن به تعویق می افتاد.

وی اظهار کرد: «علی البدل» در ناکجاآباد اتفاق می افتد تا هیچ کس اتفاقات این سریال را به خود نگیرد.

در ادامه محسن تنابنده نیز درباره قصه این سریال و نوع پرداخت آن بیان کرد: این کار خیلی پیش تر در تلویزیون مطرح شده بود و به دلیل اینکه تولید سختی داشت و من سر کار بودم نمی توانستیم آن را بسازیم.

وی درباره ایده شکل گیری قصه نیز بیان کرد: ممکن است یک قصه بارها تعریف شده باشد فقط لحن و سر و شکل آن هر بار تغییر کند. ما مدعی بوجود آوردن هسته اصلی این قصه نیستیم اما من زمانی به یک روستای آب گرم در لاریجان رفتم که چند نفر در آنجا درباره مساله و بحران آب حرف می زدند و این خیلی برای من جالب بود که افرادی که در آب غوطه ور هستند از آن به عنوان یک مشکل یاد می کنند.

در ادامه در این نشست مقدم در واکنش به سوال دیگری درباره جهت گیری های سیاسی «علی البدل» اظهار کرد: ما یاد گرفتیم که سریال ها بتوانند خود را با روزگارشان منطبق کنند و وقتی با آنچه که در جهان اتفاق می افتد هماهنگ باشند فیلمنامه پویاتری خواهیم داشت. فیلمنامه «علی البدل» با همه جوامع بشری مرتبط می‌شود و درباره داشتن یک ثروت خدادادی که ممکن است در منطقه ای الماس باشد یا در سرزمینی دیگر نفت و انرژی های دیگر؛ مساله این است که اداره و مدیریت غلط این مناطق باعث می‌شود که آنها روز به روز کمتر شوند. در این سریال اما نشان می دهیم که منافع شخصی چگونه جایگزین منافع عمومی می‌شود و در این مسیر اخلاق غلط، روابط غلط خانوادگی، تعریف غلط قدرت و ... نمایش داده می‌شود.

طاقت نداشتن تلویزیون، دولتمردان و اصناف باعث  می‌شود که نه تنها این سریال بلکه سریال های دیگری مثل «شب های برره» ناکجا آباد را انتخاب کنند و این به دلیل سانسور استدر ادامه این نشست مهدی فخیم زاده درباره حضورش در سریال «علی البدل» بیان کرد: من تا به حال در چنین ژانری کار نکرده بودم و برایم جذاب بود. این علاقه را هم داشتم که با سیروس مقدم که سال ها است که او را می شناسم و از قدیم هم با هم کار کرده ایم همکاری داشته باشم.

در ادامه محسن تنابنده در پاسخ به انتقادی دیگر درباره شخصیت پردازی ضعیف سریال و قصه عنوان کرد: به نظرم قصه همانقدر که لازم است باید حرف بزند. اینکه آدم های قصه در گذشته چه بوده اند و چه می کرده اند اهمیتی ندارد. آغاسی خبری را برای شهر می آورد که فضا را عوض می کند.

وی درباره انتخاب یک ناکجا آباد عنوان کرد: طاقت نداشتن تلویزیون، دولتمردان و اصناف باعث  می‌شود که نه تنها این سریال بلکه سریال های دیگری مثل «شب های برره» ناکجا آباد را انتخاب کنند و این به دلیل سانسور است زیرا این نهادها همه چیز را به خود می گیرند وگرنه ما آنقدر متوجه می شویم که بتوانیم شرایط را تعریف کنیم ولی باور کنید طاقتی برای شنیدن وجود ندارد.

این بازیگر مجموعه های «پایتخت» در پایان تصریح کرد: مخصوصا زمانی که قصه ها رنگ و بوی سیاسی می گیرند شرایط بدتر می‌شود و بعد مواجهه شما با گروهی است که دیگر اصلا طاقت ندارد؛ این یک حقیقت است که باید آن را بپذیریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان