هنگامی که صحبت از حیوانات خانگی می‌شود، خیلی از ما عاشق نگاه معصوم توله سگ‌ها، گوش‌های نرم خرگوش‌ها و پوست پشمالوی گربه‌ها هستیم. اما قبل از اینکه برای اضافه کردن یک عضو جدید به خانواده خود عجله کنید، باید چند مورد مهم را در نظر بگیرید. در ادامه مطلب 6 سوال مهم را که باید قبل از خرید حیوان خانگی دلخواه‌تان به آنها پاسخ دهید، بخوانید.

  • آیا نگهداری از حیوان خانگی دلخواه‌تان با مدل زندگی شما سازگاری دارد؟

شاید شما به توله سگ‌های بازیگوش و پرانرژی علاقه داشته باشید، اما اگر شرایط شغلی و زندگی شما طوری است که به ندرت قبل از ساعت 9 شب خانه هستید، این حیوان برای شما مناسب نیست. بهتر است گربه یا سگی مسن‌تر یا با نژادی آرام‌تر بخرید. همیشه قبل از خرید حیوان خانگی مورد نظرتان کمی با آن وقت بگذرانید تا با روحیات و عادات آن آشنا شوید و در صورتی که با مدل زندگی خودتان مطابقت دارد، تردید نکنید.

حیوان خانگی

  • آیا یک حیوان خانگی در خانواده شما جایگاهی دارد؟

اضافه کردن یک شخصیت جدید به خانواده همیشه نیاز به زمان دارد و حیوان خانگی هم از این قائده مستثنی نیست. ابتدا شما باید زمانی را به برقراری ارتباط با حیوان‌تان اختصاص دهید. بچه گربه‌ها معمولاً مضطرب هستند و به صبوری شما نیاز دارند. همچنین تربیت کردن سگ‌ها زمان‌بر خواهد بود.

هیچ وقت برای آموزش دادن رفتار درست با حیوانات به کودکان زود نیست. اینکه به آنها احترام بگذارند، آنها را دوست داشته باشند و درک کنند. برای کودک‌تان توضیح دهید که گربه‌ها دوست دارند هنگام خوابیدن و خوردن تنها باشند و ممکن است با سر و صدای بلند، حرکت ناگهانی و تلاش برای گرفتن‌شان، بترسند.

همچنین باید هنگام آوردن حیوانی جدید به خانه، عکس‌العمل حیوان خانگی قبلی‌تان را در نظر بگیرید. معمولاً حیوانات پیر حضور یک توله سگ پرانرژی را تحمل نمی‌کنند.

حیوان خانگی

  • آیا همه کارهای لازم را انجام داده‌اید؟

قبل از خرید یک حیوان خانگی دوست‌داشتنی باید اقداماتی را انجام دهید. ابتدا یک دامپزشک در دسترس و ماهر پیدا کنید و بعد از خرید حیوان‌تان را برای معاینات اولیه، واکسیناسیون و عقیم کردن نزد او ببرید.

همچنین وسایل لازم برای نگهداری از عضو جدید خانواده مثل سینی ادرار سگ، وسایل بازی و ... را فراهم کنید.

حیوان خانگی

  • آیا می‌توانید هزینه‌های نگهداری از حیوان خانگی را بپردازید؟

علاوه بر قیمت خرید حیوان خانگی، نگهداری از آن هزینه‌های فراوانی در بر خواهد داشت. هزینه غذا، بیمه، دامپزشکی، لوازم ضروری و وسایل بازی از جمله آنها هستند. همچنین ضررهای مالی که ممکن است حیوان خانگی شما به کفپوش، مبلمان و دیگر وسایل منزل‌تان وارد کند، نیز باید در نظر گرفته شوند.

حیوان خانگی

  • آیا خانه شما برای نگهداری از یک حیوان خانگی مناسب است؟

به همان اندازه که حیوان خانگی به زندگی شما شادی می‌بخشد، راحتی آن باید اولویت اول شما باشد. به عنوان مثال یک خانه کوچک در طبقه سوم مناسب سگ نژاد گرِیت دین (Great Dane) که جثه‌ای بزرگ دارد، نیست. خانه‌ای در همسایگی خیابان‌های شلوغ و پر ترافیک برای گربه‌های بازیگوش خطرناک است. قفس خرگوش باید فضای کافی برای جست و خیز و ارتفاع مناسب برای ایستادن روی دو پا را داشته باشد. 

حیوان خانگی

  • آیا منزل خود را برای نگهداری از حیوان خانگی مقاوم کرده‌اید؟

باید این نکته را در نظر بگیرید که حیوان شما ممکن است چگونه به خانه و وسایل‌تان صدمه برساند. حیوانات پر هیجان می‌توانند مبلمان یا کفش‌های شما را تکه تکه کنند، به کفپوش‌ها و وسایل چوبی صدمه بزنند یا در فضای باز گل و گیاه‌های شما را خراب کنند. همیشه زمان و فضای کافی و وسایل مخصوص را داخل و بیرون از خانه برای بازیگوشی حیوان خود فراهم کنید تا به دیگر وسایل کاری نداشته باشد. بهتر است تا وقتی که حیوان‌تان به طور کامل تربیت نشده است، وسایل حساس را دور از دسترس آن نگه دارید.

حیوان خانگی