درباره ایده قالیباف هنوز صدایی از هیچ جریانی در درون اردوگاه اصولگرایی به گوش نمی‌رسد

قالیباف و اشتباهاتی که تمامی ندارد

محمدباقر قالیباف سیاستمدار همیشه ناکام سالهای گذشته این روزها به فکر رهبری اصولگرایان افتاده است و بعد از ۱۲ سال امروز به جای رویای ریاست جمهوری رویای رئیس مجلس شدن را در سر می‌پروراند.

قالیباف و اشتباهاتی که تمامی ندارد

فائزه عباسی: یک هفته بعد از دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بود که قالیباف به عنوان کاندیدای ناکام و کنار گذاشته اصولگرایان انتقاد از جناح راست را کلید زد. او که تصور نمی کرد جمنایی ها ابراهیم رئیسی را به او ترجیح بدهند در روزهای آخر رقابت انتخابات 96 با اکراه به نفع تولیت آستان قدس کنار رفت اما این کنار رفتن به معنای کنار گذاشتن کینه اصولگرایان نبود.

درست در همان روزها ایده نواصولگرایی را مطرح کرد و از جناح راست خواست تا پدرخوانده ها را کنار بگذارند. همین حرف باعث شد تا راست سنتی از موتلفه تا جامعه روحانیت مبارز مقابل او جبهه بگیرند. اما گویا قالیباف همچنان سودای رهبری در میان اصولگرایان را دارد.

قالیباف‌نامه یا مانیفست نواصولگرایی

تا چند ماه بعد از انتخابات تیرهای قالیباف یک ریز و پی در پی جناح راست را نشانه رفت تا اینکه به یکباره در انتقاد به اصولگرایان دست به قلم شد و فرمان آتش به اختیار برای جوانان اصولگرا صادر کرد. او نوشت: در ماههای گذشته بسیاری از شما به صورت حضوری و غیر‌حضوری با من از دغدغه‌های جدی خود دربارة آینده کشور و انقلاب سخن گفتید. این شور و شوق و احساسِ مسئولیتِ تحسین‌برانگیزِ شما مرا برآن داشت که دست به قلم برده و برخی نگرانی‌های خودم را با شما و مردم عزیزمان در میان بگذارم. پایانِ رقابت‌هایِ انتخاباتی به معنایِ فراموش کردنِ ناکارآمدی‌هایِ دولتِ مستقر یا نادیده‌گرفتن برخی خطاهایِ دوستانِ جبهه انقلاب نیست.

قالیباف با اشاره به اینکه به این باور رسیدم که «تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی» یکی از مطالباتِ اصلیِ امروزِ شما جوانانِ مومن و دلسوزِ انقلاب و کشور است، تأکید کرد که اصول‌گرایی باید با حفظِ مبانی و ارزش‌هایِ انقلابیِ جمهوریِ اسلامی، حرکت در راستایِ «نو‌اصول‌گرایی» را هرچه زودتر آغاز کند. (اینجا)

بیشتر از یک سال است که از آن نامه نگاری ها و انتقادات می گذرد اما ماجرا هنوز برای او  تمام نشده است و حالا حزب پیشرفت و عدالت که پرچم رهبری اش در دست قالیباف است از انتشار مانیفست «نواصولگرایی» سخن می گوید. محسن پیرهادی عضو شورای مرکزی این حزب به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: تا دو هفته آینده مانیفست در شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران به طور کامل تصویب و منتشر خواهد شد و بعد از انتشار در مورد ابعاد آن صحبت خواهیم کرد. ما تلاش کردیم این ایده را پیگیری کنیم.

پیرهادی با اشاره به صحبت های قالیباف در مورد نواصولگرایی گفت: ایده نواصولگرایی به نام قالیباف است و بعد از انتشار حتما نظراتی را بیان خواهد کرد. این ایده توسط جمعیت پیشرفت و عدالت ایران پیگیری شده و سایر اصولگرایان می توانند نظراتشان را پس از انتشار بیان کنند.

هرچند تمام هم و غم قالیباف و یارانش کنار گذاشتن چهره های سنتی اصولگرا است و در این مسیر روی کمک جوانان اصولگرا حساب باز کرده است اما هنوز صدایی از هیچ جریانی در درون اردوگاه اصولگرایی به گوش نمی رسد؛ موضوعی که پیرهادی ان را به بعد از انتشار مانیفست نواصولگرایی موکول می کند و در پاسخ به این سوال که آیا با گروه های دیگرِ اصولگرا در مورد این مانیفست رایزنی شده است یا خیر اظهار کرد: دوستان دیگر هم بعد از انتشار عمومی و با دقت، نظرات و انتقادات خود را حتما منعکس خواهند کرد، ولی بنایی برای رایزنی نبوده و نیست. این مسئله در شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت در حال پیگیری است. ما طرح های جدید و نکته هایی را در مورد ایده نواصولگرایی قالیباف داریم.

انتخابات

قالیباف مجلس را می خواهد

سه دوره ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری یک حقیقت را در گوش قالیباف فریاد می‌زند و آن خداحافظی با آرمان ریاست جمهوری است. هرچند به نظر می رسد خودش هم کم کم به این باور رسیده است که نمی تواند مرد اول خیابان پاستور باشد اما این دلیل نمی شود که به نفر اول بهارستان شدن فکر نکند. در راستای همین رویاپردازی ها است که با نگاه به مهلت دوساله تا  انتخابات مجلس فکر رهبری اصولگرایان برای رسیدن به کرسی‌های خانه ملت او و برخی نزدیکانش را رها نمی کند و همه برنامه ریزی ها برای تحقق این آرمان  حتی در تاروپود عکس های اینستاگرامی‌اش موج می زند. قالیباف که گویا دوران علی لاریجانی را برای مجلس تمام شده می داند رویای رئیس قوه مقننه شدن بعد از او را در سر می پروراند و از امروز به دنبال هموار کردن راه برای رسیدن به ساختمان هرمی شکل بهارستان است اما از انجایی که سایه سنگین رقیب هم‌تیمش یعنی ابراهیم رئیسی و محسن رضایی بر سر آن سنگینی می کند(اینجا) هیچ بعید نیست قالیباف در این موضوع هم ناکام بماند.

29216 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان