هنگامی که خبری از تولید خودروهای با کیفیت متعلق به برندهای معتبر جهانی در کشور به گوش نمیرسد، بنابراین به ناچار ره به سوی تولید محصولات چینی پیش خواهیم گرفت. حضور محصولات چینی در کشورمان اگرچه سابقه چندین ساله دارد اما در این اواخر با نرخ رشد دوچندانی مواجه بوده است.
شرکتهایی نظیر: چری، جی ای سی، بی وای دی و... که کم کم جای خود را در بازار ایران مستحکم نمودهاند، برنامه ویژهای برای این مرکز داد و ستد بکر در ذهن پرورانده و تولید برخی از محصولات جدیدتر خود را برای ایران در نظر گرفتهاند.
البته در زمان نگارش این مطلب به دلیل اعمال تحریمهای ایالات متحده بر روابط اقتصادی کشورمان با دیگر کشورها، مشکلاتی در توسعه همکاریهای میان خودروسازان ایرانی با دیگر همتایان بین المللی خود به وجود آمده است. همین امر موجب به تعلیق درآمدن همکاری خودروسازان فرانسوی با کشورمان شده و چینیها نیز فعلاً با احتیاط در کشورمان حضور دارند.
البته خودروسازان چینی به این راحتی بازار ایران را ترک نخواهند کرد اما احتمالا برنامههای توسعهای خود را در ایران با هوشیاری بیشتری دنبال کنند. بنابراین به احتمال فراوان تا رفع کامل موانع به وجود آمده ما نباید شاهد حضور محصولات جدید از برندهای چینی در کشورمان باشیم و بیشترین توجه خود را معطوف به مدلهای موجود نماییم.
یکی از معروفترین مدلهای چینی موجود در بازار، خودروی چانگان CS35 است که توسط سایپا از سال 1394 وارد کشورمان شد و پس از مدتی در خط تولید سایپا کاشان به مرحله مونتاژ رسید.
این خودرو از سال 2013 وارد سبد محصولات شرکت چانگان موتورز شد و در کلاس کراس اوورهای کوچک این خودروساز جای گرفت. در این مقاله سعی داریم تا نگاهی به جنبههای مختلف ظاهری و باطنی چانگان cs35 بیاندازیم؛ بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا باهم به بررسی این خودرو بپردازیم.
طراحی ظاهری و بدنه
ظاهر این کراس اوور جمع و جور اگرچه شاید آنچنان هیجان انگیز نباشد اما به هیچ وجه زشت و ناپسند جلوه نمیکند. بدنه cs35 در همکاری با شرکتهای طراحی اروپایی شکل گرفته، نسبتا هماهنگ بوده و نمای مناسبی را برای این خودرو پدید آورده است.
در نمای روبرو فضای خالی کمتری به چشم میخورد و سعی شده تا بیشترین بهره از فضاهای خالی موجود در خلق چهرهای مناسب برای این خودرو برده شود. چراغهای جلو سایز مناسبی دارند و نوع طراحی آنها در عین سادگی، زیبا و متناسب به نظر میرسد.
یک جلوپنجره به فرم چند ضلعی در فضای بین دو چراغ جلو جای داده شده و نوارهای ضخیم کروبی به همراه نماد V مانند شرکت چانگان، زینت بخش آن شده است. در دو انتهای کناری نیمه پایینی سپر، جایگاه سیاه رنگ مه شکن ها دیده میشود که میانه آن توسط چراغ دایرهای تسخیر شده و یک ابرویی نقرهای نیز قسمت فوقانی آن را پوشش داده است.
قسمت عمده ناحیه پایین نمای روبروی چانگان cs35 را نیز یک دریچه بزرگ هواکش اشغال نموده و نوارهای LED روشنایی در روز به همراه یک قطعه پلاستیکی نقرهای رنگ در جوانب و بخش زیرین آن به کار رفتهاند. همچنین به منظور افزایش حس جسارت و کاهش سادگی طراحی، بر روی درب کاپوت از چندین خط نسبتا کم عمق حجم دهنده استفاده شده است.
در نمای جانبی چانگان cs35، شیب نسبتا زیاد خط تحتانی فریم پنجرهها جلب توجه مینماید. فریم پنجرهها فرمی تقریبا چهارضلعی (متوازی الاضلاع) داشته و گوشه بالایی توسط نوار مشکی رنگ (به صورت کاذب) به شیشه عقب متصل شده است.
از این زاویه خطوط حجمی مختلفی بر روی بدنه چانگان cs35 به چشم می خورد. یکی از این خطوط به صورت مستقیم و شیبدار از انتهای چراغ عقب تا انتهای درب جلو امتداد یافته و خط سیال دیگری به صورت مشابه با نمای زیرین بدنه (قوس گلگیرها و حد فاصل آنها) از قسمت زیرین سپر جلو تا سپر عقب به صورت برجسته کشیده شده و در حجیم تر جلوه دادن بدنه این خودرو تاثیر نسبتا مناسبی داشته است.
میله باربند سقفی، قاب پلاستیکی مشکی رنگ ناحیه زیرین بدنه و دور گلگیرها و مقطع عرضی مثلثی شکل اسپویلر نصب شده در بالای شیشه عقب، از دیگر نکاتی است که در این نمای cs35 قابل مشاهده هستند. نمای پشت این خودرو با آنکه جلوه موثری ندارد اما به هر حال با توجه به رنج قیمتی خودرو میتوان آن را مناسب ارزیابی کرد.
سایز شیشه عقب کمی کوچک به نظر میرسد و چراغها به صورت دو رنگ و دو تکه (بخشی از آنها بر روی درب صندوق قرار دارد) طراحی شدهاند. نوار پهن کرومی حاوی لوگوی چانگان در بالای محل نصب پلاک حضور داشته و دو عدد چراغ مه شکن نیز در جوانب سپر عقب تعبیه شدهاند.
دیفیوزر نقرهای که سر اگزوز یگانه خودرو از کناره آن سربرآورده نیز زینت بخش ناحیه تحتانی نمای عقب چانگان cs35 شده است. به طور کلی نمای ظاهری چانگان cs35 نسبتا هماهنگ و زیبا به نظر میرسد و قاعدتا میتواند مشتریان کراس اوورهای ارزان قیمت را راضی نگه دارد.
تیپ |
M/T |
A/T |
ابعاد بدنه |
طول(mm) |
4160 |
4160 |
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها)(mm) |
1810 |
1810 |
ارتفاع(mm) |
1670 |
1670 |
فاصله بین دو محور(mm) |
2560 |
2560 |
فضای داخلی و کابین
طراحی فضای داخلی چانگان cs35 از منظر دیداری جلوه مناسبی داشته و از لحاظ اصول ارگونومیک در مرتبه قابل قبولی جای میگیرد. برخلاف شعار سایپا که مدعی است با این خودرو کیفیت را لمس خواهید نمود، متریال داخلی cs35 از مرغوبیت و کیفیت آنچنانی برخوردار نبوده و در حد و اندازههای سایر خودروهای چینی رده قیمتی زیر 100 میلیون تومان ظاهر شده است.
غربیلک فرمان فرم مناسبی داشته و با روکش چرم مصنوعی پوشش داده شده و تنها به صورت بالا و پایین قابل تنظیم است که بهتر بود در جهات جلو و عقب نیز تنظیم میشد. صفحه نمایشگر تعبیه شده روی کنسول میانی داشبورد، به جز نمایش دما، ساعت و تنظیمات رادیو قابلیت دیگری ندارد.
در زیر صندلی ها نیز یک جعبه کوچک برای قرار دادن اشیا مختلف جاسازی شده تا سرنشینان وسایل ریز خود و یا زبالهها را در آن بگذارند. فرم صندلی ها مناسب بوده و در حالی که با چرم مصنوعی پوشش داده شدهاند، راحتی و آسایش نسبتا مناسبی را در ردیف عقب و یا جلو به سرنشینان خودرو ارائه می دهند.
فضای پا و سر برای سرنشینان عقب در حد مناسبی ارزیابی میشود و از این جهت مشکلی وجود نخواهد داشت؛ سه سرنشین با ابعاد بدنی جمع و جور میتوانند به راحتی در صندلیهای ردیف عقب جای بگیرند.
ظرفیت فضای صندوق عقب چانگان cs35 اگرچه چندان زیاد نیست اما به هر حال مناسب نیازهای یک خانواده کوچک است. گنجایش صندوق عقب cs35 معادل 337 لیتر است که با خواباندن صندلی ها این رقم تا 1251 افزایش خواهد یافت. همچنین برداشتن طاقچه پارچهای و کفپوش این بخش، حجم صندوق را به میزان بیشتری گسترش خواهد داد.
به طور کلی، فضای کابین چانگان cs35 از نظر بصری، ارگونومی، آسایش صندلیها و گنجایش با مشکل خاصی روبرو نیست و تنها کیفیت متریال داشبورد و پنل دربهاست که آنچنان چنگی به دل نمیزند.
تجهیزات و امکانات
تیپ |
M/T |
A/T |
کیسه های هوای جلو (راننده و سرنشین) |
دارد |
دارد |
کیسه های هوای جانبی |
ندارد |
دارد |
سانروف |
ندارد |
دارد |
کروز کنترل |
ندارد |
دارد |
مجهز به سیستم ضد سرقت (Immobilizer) |
دارد |
دارد |
کامپیوتر اطلاعات سفر |
دارد |
دارد |
صندلی چرمی |
ندارد |
دارد |
قابلیت تنظیم صندلی راننده در 6 جهت |
دارد |
دارد |
مجهز به سیستمپیشرفته ترمز ABS/EBD/BAS |
دارد |
دارد |
سنسور پارک دنده عقب |
دارد |
دارد |
هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی |
دارد |
دارد |
دکمه های تنظیم بر روی فرمان/ قابلیت تنظیم ارتفاع/فرمان چرمی |
ندارد |
دارد |
چراغهای جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع |
دارد |
دارد |
شیشه بالابر برقی جلو و عقب |
دارد |
دارد |
چراغ مه شکن جلو و عقب |
دارد |
دارد |
دی لایت و اتولایت (Day Light& Auto light) |
دارد |
دارد |
زیر آرنجی مرکزی جلو |
دارد |
دارد |
سیستم تهویه مطبوع دستی |
دارد |
دارد |
آینه های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما |
دارد |
دارد |
آینه های جانبی با قابلیت تاشو برقی |
ندارد |
دارد |
سیستم صوتی مجهز به: رادیو +CD Player با قابلیت پخش MP3 و
پورتUSB/ مجهز به 6 بلندگو |
دارد |
دارد |
کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع |
دارد |
دارد |
ریموت کنترل تاشو |
دارد |
دارد |
قفل مرکزی |
دارد |
دارد |
گرمکن شیشه عقب |
دارد |
دارد |
برف پاک کن عقب |
دارد |
دارد |
مشخصات فنی و قوای محرکه چانگان CS35
چانگان CS35 از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ به حجم 1600 سی سی نیرو میگیرد که قادر است در دور موتور 6000rpm توانی معادل 113 اسب بخار را از خود به نمایش بگذارد. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه معادل 160 نیوتن متر بوده که در دور موتور 4000rpm اعلان حضور خواهد کرد.
همچنین طبق اطلاعات منتشره در وب سایت شرکت سازنده، دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال نیروی تولیدی حاصل از پیشرانه را به چرخ های جلو بر عهده دارند که البته تداوم تولید نسخه دستی با تردیدهایی مواجه است.
وزن خالص نمونه دستی برابر 1270 کیلوگرم بوده و نمونه اتوماتیک به اندازه 20 کیلوگرم سنگین تر از نمونه دستی است. میزان مصرف سوخت چانگان سی اس 35 مجهز به گیربکس دستی معادل 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است و این رقم برای مدل اتوماتیک برابر 7 واحد خواهد بود. ظرفیت باک سوخت این خودرو نیز برابر 52 لیتر است.
فرمان الکتریکی، تعلیق جلو مک فرسون، تعلیق عقب بازویی کشنده، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و ترمز های عقب دیسکی، از جمله دیگر مشخصات فنی چانگان CS35 به حساب میآیند.
تجربه رانندگی با چانگان CS35
پس از روشن کردن پیشرانه حرکت عقربه های دور موتور و سرعت سنج که یک حرکت رفت و برگشتی تا انتها انجام می دهد، راننده را به یاد خودروهای اسپرت می اندازد اما صدای پیشرانه چهار سیلندر و 1.6 لیتری با 123 اسب بخار قدرت اعلامی سایپا، نشان می دهد که ارتباط خاصی بین این چانگان و یک خودرو اسپرت وجود ندارد.
عملکرد پدالها هرچند بهموقع و پاسخگو است اما در چند ثانیه اول به نظر میرسد که خودرو چندان تمایلی به حرکت پرشتاب ندارد. این موضوع به گیربکس خودرو برمیگردد که بیش از اسپرت بودن، کاراکتری اقتصادی دارد.
پس از گذشت مدتی کوتاه چانگان CS35 خود را باز مییابد و شتاب به حد قابل توجهی میرسد که میتوانیم آن را برای استفاده روزمره کافی بدانیم.در مجموع با توجه به عملکرد سایر خودروهای حاضر در تست می تواند تخمین زد که شتاب صفر تا صد چانگان CS 35 می تواند در حدود 15 ثانیه باشد که در محدوده خودروهای نسبتا کُند قرار می گیرد.
با ورود سریع به پیچها یکی دیگر از مشخصههای این چانگانِ کاشانی رو میشود، CS 35 در محور عقب پایداری قابل قبولی دارد. هرچند این مساله درمورد چرخهای جلو صادق نیست و اگر سرعتتان از حدود 65 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد محور جلو به سادگی تمایل خود را برای کم فرمانی و عدم اجرای درست دستورات راننده نشان میدهد.
البته طبیعتا سرعت ناپایداری ارتباط زیادی با زاویه ورود به پیچ و کیفیت آسفالت دارد و نمی توان 65 کیلومتر در ساعت را برای هر پیچ و هر جاده ای معتبر دانست.
این مساله میتواند علل گوناگونی داشته باشد اما آنچه ما بطور تجربی به آن رسیدیم این است که عدم توزیع مناسب وزن باعث می شود که در سرعتهای بالا چسبندگی چرخهای جلو از دست برود.
با رها کردن گاز یا وارد کردن فشار اندکی روی پدال ترمز، وزن خودرو به جلو تمایل پیدا کرده، چسبندگی این محور افزایش یافته و درنهایت مشکل کم فرمانی حل می شود.
شاید با تعویض تایرهای چینی با نمونه های بهتر و مرغوب تر از شدت این مشکل تا حد زیادی کاسته شود، اما نکته اساسی این است که CS 35 مونتاژی سایپا از سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) بی بهره است.
این درحالیست که میزان تاثیر گذاری این سیستم در ایمنی خودرو دست کمی از ABS ندارد و نصب آن برای تمام خودروهای اروپایی اجباری شده است، اما خودروسازان ایرانی و حتی وارد کنندگان خودروهای چینی معمولا این سیستم را از محصولات خود حذف می کنند.
تعلیق و فنربندی چانگان CS 35 چندان پیشرفته نیست اما کارایی نسبتا مناسبی دارد و با توجه به دستاندازهای مخصوص تعبیه شده در مسیر آزمایش فنیِ سایپا کاشان، خیال مارا از این بخش راحت کرد، البته این به این معنا نیست که حتی برای یک لحظه تصور آفرود رفتن با چانگان CS35 به ذهنتان خطور کند و این عملکرد مناسب صرفا ویژه جادههای شهری است!
نکته دیگری که باید درنظر بگیریم این است که علیرغم عملکرد مناسب سیستم تعلیق و ترمز، گیربکس نهچندان لذت بخش یکی از ایرادات این چانگانِ سایپایی است.
تکنولوژی قدیمی این گیربکس تیپ ترونیک یکی از علتهای همان مکثهای مذکور در شتابگیری اولیه است و در حالت دستی تاخیرهای محسوسی را از خود نشان میدهد بطوری که پس از مدتی حالت D و اتوماتیک را به دستی آن ترجیح میدهید.
گشتاور 160 نیوتنمتری باعث شده تا در سربالایی 20 درجه موجود در مسیر آزمایش فنی، خودرو عملکرد مشخصی داشته باشد و از عهده انتظاراتمان برآید البته درصورتی که خودرو را در این شیب متوقف کنید و دوباره بخواهید بالا بروید متوجه اندکی عقبگرد و سپس فشار زیادی که به موتور میآید، خواهید شد.
بنابراین مشخص است که اگر با وزن زیاد (بار و مسافر) در یک مسیر سربالایی به ترافیک برخورد کنید، فشار زیادی به اجزای فنی این کراس اوور چینی وارد می شود و ممکن است عطای شیب پیمایی را به لقایش ببخشید.
توجه: تصاویر مرتبط با تجربه رانندگی از منابع خارجی دریافت شده اما تست خودروی چانگان توسط کارشناسان دیجیاتو به مرحله عمل و نگارش درآمده است.
رقبا و محصولات مشابه
از جمله رقبای چانگان CS35 در بازار ایران میتوان به محصولاتی نظیر: MVM X33، لیفان ایکس60، ساندرو استپ وی، هایما اس5 و جک اس3 اشاره نمود.
قیمت و شرایط فروش چانگان CS35
قیمت چانگان CS35 در بازار معادل 97 میلیون تومان بوده و بهای آن به صورت ثبت نام در نمایندگی (در صورت موجود بودن) معادل 75 میلیون تومان اعلام شده است.
همچنین جدیدترین شرایط فروش محصولات سایپا را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.
مزایا و معایب چانگان CS35
نکات مثبت
- طراحی ظاهری مناسب
- طراحی داخلی نسبتا زیبا
- هندلینگ خوب
- مصرف سوخت مناسب
- کابین نسبتا جادار
نکات منفی
- فقدان سامانه کنترل پایداری
- فضای کوچک صندوق عقب
- شتاب متوسط
- ضعف خدمات پس از فروش سایپا از نظر تامین قطعات یدکی
- عملکرد نه چندان دقیق گیربکس اتوماتیک