به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس محراب آقازاده اظهارداشت: در تیرماه سال جاری تماس های مردمی با این سامانه نسبت به ماه های گذشته افزایش چشمگیری داشته که این افزایش به دلیل اطلاع رسانی مناسب دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده است. این تماس ها منجر به ثبت 9069 خبر در سامانه شده که تاکنون به بیش از 99 درصد این اخبار و شکایات رسیدگی شده است.
وی افزود: بیشترین اخبار و شکایات مردم به ترتیب از حوزه تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، مشهد و البرز بوده است. در همین مدت شکایت مردم از اماکن مسکونی با فعالیت غیر مجاز بیشترین ثبت اخبار و شکایات را به خود اختصاص داده و شکایت از صنف اغذیه فروشی، ساندویچ و پیتزا و نانوایی در رده های بعدی بوده است.
آقازاده ادامه داد: در دسته درخواست، بهداشت مواد غذایی با 37 درصد، بهداشت ساختمان با 31 درصد و بهداشت فردی با 16 درصد و در نوع درخواست عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد 10 درصد، دفع غیر بهداشتی فاضلاب 5 درصد و عرضه مواد غذایی بسته بندی شده، فاقد تاریخ مصرف معتبر نیز با 5 درصد بیشترین اخبار و شکایات را به خود اختصاص داد. همچنین 70 درصد جنسیت تماس گیرندگان مرد و 30 درصد خانم ها بوده اند.
وی بیان داشت: کشف و معدوم سازی 3469 کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، نتیجه اقدامات شبانه روزی بازرسان بهداشت محیط کشور بود.
آقازاده گفت: در مورد نتیجه اقدامات این بازرسان می توان به 18 درصد رفع نقص ، 14 درصد ابلاغ اخطار و ارائه مهلت رفع نواقص غیر بحرانی، 12 درصد مکاتبه و معرفی به مراجع قضایی، 5 درصد تحویل اخطار 48 ساعته برای رفع نواقص بحرانی و 3 درصد معدوم سازی مواد غذایی این اماکن و مراکز اشاره کرد.
وی افزود: طبق نظرسنجی انجام شده از 22 درصد اخبار و شکایات ثبتی، 93 درصد رضایتمندی از رسیدگی مناسب به این اخبار و شکایات اعلام شده است.
سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت، به صورت شبانه روزی و حتی در ایام تعطیل آماده پاسخگویی، راهنمایی، مشاوره و ثبت شکایات بهداشتی هموطنان از اقصی نقاط کشور است و در همین راستا بازرسان بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای به صورت 24 ساعته به این اخبار و شکایات رسیدگی خواهند کرد.