سرویس سبک زندگی فردا: رئیس انجمن گفتاردرمانی گفت: حدود یک درصد ایرانیها گرفتار ناروانی گفتار (لکنت) هستند که این آمار در کودکان به پنج تا هفت درصد میرسد.به نقل از ، دکتر علی قربانی با بیان اینکه ناروانی گفتار در کودکان سه تا پنج سال میتواند طبیعی باشد، افزود: ترساندن کودک، تب و تشنج میتواند سبب ماندگاری این مشکل شود.
به گزارش دبیرخانه شانزدهمین همایش گفتار درمانی ایران، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ناروانی گفتار میتواند سبب عدم ارتباط، تمسخر و پیامدهای رفتاری باشد؛ بنابراین پیشگیریهای اولیه، ثانویه و درمان این مساله حائز اهمیت است.
قربانی اضافه کرد: برخی از کودکان قبل از دوران مدرسه گرفتار اختلالات تولید صدا هستند و یا به اصطلاح نوک زبانی حرف میزنند و برخی کلمهها را به درستی ادا نمیکنند؛ در صورتی که این مشکل در آنها برطرف نشود، در دوران مدرسه در دیکته نویسی و رونویسی دچار مشکل خواهند داشت که میتوان با آموزش و گفتار درمانی مانع افت تحصیلی آنها شد.
رئیس هیات مدیره انجمن گفتار درمانی اظهار کرد: کودکان نارس به دلیل اختلالات تغذیهای ممکن است دچار اختلال در عملکرد اندامهای گویایی همچون زبان دهان و حلق شوند و این مساله برای آنها مشکلات گفتاری ایجاد کند که میتوان با گفتار درمانی در راستای رفع مشکل آنها اقدام کرد.
وی خاطرنشان کرد: بزرگسالان نیز میتوانند مبتلا به اختلالات صوت ناشی از گرفتگی صدا یا خشن بودن صدا باشند به طوری که زنان صدای کلفت و مردانه و مردان صدای زنانه داشته باشند که با گفتاردرمانی میتوان به آنها آموزشهای لازم را ارائه داد تا حنجره آنها آسیب نبیند.
رئیس انجمن گفتار درمانی اضافه کرد: راهکارهای درمانی مبتنی بر آموزش است و بر این اساس فرد میتواند بهبود یابد و اندامهای گویایی یا گفتاریش خوب عمل کند؛ همچنین گفتار درمانی کمک میکند که فرد مهارتهای دریافتی بهتری داشته باشد.
قربانی با اشاره به اینکه گاهی نیاز به مداخلات بیشتری اعم از دستکاری اندامهای گویایی توسط درمانگر داریم، گفت: این اقدام شامل جراحی نیست و فرد درمانگر با دست یا قاشقک اندام گویایی را دستکاری میکند تا عملکرد آن بهتر شود.
وی بیان داشت: کودکان دچار شکاف کام، کسانی که مراحل رشد کندتری دارند یا دچار آسیبهای عصبی و مسائل رفتاری هستند، ممکن است با مشکلات گفتاری همراه شوند که اقدامات پزشکی و دارویی توسط متخصصان مربوطه برای آنها صورت میگیرد و در کنار این مساله اختلالات گفتاری فرد هم با آموزش گفتار درمان کاهش و درمان میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: گفتار جنبههای مختلف بیوشیمیایی عصب شناختی، ساختمانی، حسی و حرکتی فیزیولوژیکی و یادگیری دارد و این پایههایی است که بر اساس آن گفتار را یاد بگیریم.