معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت:

توسعه پارس جنوبی، تراز انرژی ایران را در سطح جهانی تغییر داد/نیاز۱۰ میلیارد دلاری برای توسعه میادین دریایی کشور

تهران- ایرنا- معاون شرکت ملی نفت ایران با بیان این که باید سالیانه حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار در میادین نفتی فراساحلی (دریایی) سرمایه گذاری شود، گفت: توسعه پارس جنوبی، تراز انرژی ما را در کشور و در سطح بین‌المللی، تغییر داده و موجب رشد اقتصادی، افزایش رفاه، ارتقای سطح تکنولوژی و ارتقای سطح کار پیمانکاران ایرانی شد.

توسعه پارس جنوبی، تراز انرژی ایران را در سطح جهانی تغییر داد/نیاز10 میلیارد دلاری برای توسعه میادین دریایی کشور
به گزارش ایرنا، ایران تا چندی پیش در بخش فراساحل (دریایی) به شرکت های خارجی وابسته بود، اما با توجه به تجربه شرکت های ایرانی در توسعه فازهای پارس جنوبی در این بخش به خودکفایی رسیده است، به گونه ای که ایران تنها کشور در منطقه به شمار می رود که قادر است پروژه های ساخت، نصب و بهره برداری از سکوها و خطوط لوله های دریایی را بدون وابستگی به شرکت های خارجی انجام دهد.
توانایی متخصصان ایرانی در بخش فراساحل به حدی است که حتی مذاکراتی نیز برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه و اجرای این پروژه ها در میدان های نفتی کشورهای همسایه انجام شده است.
به گزارش شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، غلامرضا منوچهری، معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با بیان این که با برنامه های پیش بینی شده به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور، بازارهای کاری جدیدی برای شرکت‌های فراساحلی فراهم خواهد شد، گفت: با وجود افت و خیزهای بوجود آمده در صنعت نفت کشور در سالهای اخیر، سابقه 30 سال کار پیوسته در فلات قاره و بطور کلی در خلیج فارس وجود دارد.
وی بازسازی برخی سکوها همچون سازه های دریایی میدان های سلمان، فروزان و رشادت و افزایش ظرفیت تولید از میادین یاد شده را از دیگر بازارهای جدید کاری در بخش فراساحل دانست و افزود: فعالیت‌های توسعه‌ای در صنعت نفت نیازمند بلوغ فکری، بهره گیری از تکنولوژی های جدید و بهره‌گیری از مدل‌ های مختلف قراردادی است.
وی به آینده کاری شرکت های فراساحلی اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی فرصت گسترده گذشته همانند آنچه در پارس جنوبی رخ داد، وجود ندارد، اما همچنان شاهد میادین کشف شده توسعه نیافته و میدان های در حال بهره برداری در خلیج فارس هستیم که لزوم کار توسعه‌ای و افزایش ضریب بازیافت را ضروری ساخته است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت یادآور شد: البته ظرفیت های اکتشافی نیز در منطقه خلیج فارس به ویژه در سمت ایران بی نظیر است.
وی پروژه‌های بزرگی همچون فرزاد A و B ،‌ میدان گازی پارس شمالی، میدان های فروز A و B، گلشن و فردوسی در میدان های غیر مرزی را نمونه هایی از فرصت های آتی فراساحلی صنعت نفت کشور دانست.
معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: احداث سکوهای تقویت فشار گاز که باید به ازای هر فاز یا هر دو فاز پارس جنوبی ایجاد شود، همچنین حفر چاه های جدید و بازسازی چاه‌ها، بازارهای جدید کاری شرکت های فراساحلی به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه صنعت نفت در آینده به سرمایه گذاری و فناوری بیشتری نیازمند است، ادامه داد: ‌اکنون در بخش فراساحل، بیش از 70 درصد هزینه سرمایه گذاری توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌گیرد.
این مقام مسئول درباره امکان مشارکت‌های بین ‌المللی شرکت های ایرانی در پروژه های صنعت نفت کشور نیز گفت: مشارکت ‌های بین المللی شرکت‌های داخلی، نیازمند مدل‌ های کارآمد قرارادی با دارا بودن ابعاد فنی، اقتصادی و مالی است.
وی با بیان این که هم اکنون بستر کار مشارکت‌های بین المللی فراهم شده است، گفت: ماده 12 قانون برنامه، اجازه می‌دهد هر پروژه نفتی یا گازی که منجر به توسعه ظرفیت‌ها شود، از محل 50 درصد افزایش تولید و افزایش درآمد آن، سرمایه گذاری را جبران کند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: بر این اساس شرکت ملی نفت ایران توانسته است با همین مکانیزم در پارس جنوبی و در غرب کارون، منابع مالی لازم را تامین کند، البته این مکانیزم نیز در همه میادین قابل اجرا نیست و محدودیت هایی دارد. لازم به ذکر است که پشتوانه این منبع، در بیشتر موارد، صندوق ذخیره ارزی بوده است.
منوچهری، لازمه تحقق این مهم را بروز رسانی علم و بهره گیری از فناوری های روز دنیا دانست و اضافه کرد: صنعت نفت کشور، مانند هر صنعت دیگری، بر پایه فناوری است و این فناوری باید ملی شود.
وی درباره این که آیا در ایران شرکت نفتی مانند شرکت های شل و توتال می تواند وجود داشته باشد؟ بیان داشت: برای تشکیل یک شرکت نفتی در ایران، باید بخشی از وظایف شرکت نفت مجزا و به آن شرکت ها واگذار گردد تا جائی که شرکت یاد شده،‌ اختیار بازاریابی و فروش محصول را داشته باشد، این در حالی است که در حال حاضر شرکت نفت و وزیر نفت، موافق این موضوع نیستند و جایگاه قانونی معتبری نیز وجود ندارد؛ بنابراین ایجاد یک شرکت نفتی به معنای جامع و کامل آن امکانپذیر نیست.
معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران افزود: اجرای پروژه های همزمان و توسعه ای فازهای پارس جنوبی در مجموع، سطح مدیریت ساخت داخل را بهبود بخشیده است.
به گفته وی، با تکمیل فازهای در آستانه بهره برداری رسمی در ابتدای سال 96، تولید گاز کشور از میدان گازی پارس جنوبی به سطح قطر یا حتی مقداری بیش تر از این کشور خواهد رسید.
منوچهری، دستیابی به تولید پایدار را مقوله قابل توجهی دانست و گفت: حفظ تولید از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با تکیه بر تجربیات گذشته، سرعت و کیفیت کار را ارتقا داده و هزینه ها را کاهش دهیم.
وی اضافه کرد: نیاز داریم تنها برای تولید و افزایش سالیانه آن، مطابق برنامه های توسعه کشور، حفظ ظرفیت کاری موجود شرکت های ایرانی و توسعه اشتغال، سالیانه حدود 8 تا 10 میلیارد دلار در میادین نفتی فراساحلی سرمایه گذاری کنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:

https://t.me/irnaeco
اقتصام**2022*1579*خبرنگار:میثم طاهری* انتشار : مرضیه فاتحی
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان