ماهان شبکه ایرانیان

سردرگمی تجار در بازار ثانویه

با اجرایی شدن بسته ارزی جدید و واگذاری قیمت‌ها به بازار ثانویه، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که بازار دوم ارز به دنبال درخواست تجار راه‌اندازی شده، اما آن‌طور که باید، مورد استقبال واقع نشده است، چراکه آن‌ها نمی‌دانند معاملات‌شان کجا و چگونه انجام می‌شود و با چه قیمتی باید ارز خود را تبادل کنند

ایسنا: با توجه ویژه رئیس جمهور سیاست گذاری‌ها در حوزه ارز اصلاح و هفته گذشته بسته جدید ارزی ابلاغ شد و طبق آخرین اطلاعیه‌ها در اواخر هفته گذشته حدود 200 میلیون دلار عرضه از سوی پتروشیمی‌ها صورت گرفته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که آرامش بازار ارز تاحدودی برقرار شده، چراکه این دلار با قیمت حدود 8000 تومان در سامانه نیما عرضه شده است.

همچنین صرافی‌ها این فرصت را پیدا کردند که بعد از حدود چهار ماه که فعالیت آن‌ها در بازار آزاد قاچاق و ممنوع شده بود، بتوانند در چارچوب ضوابط مصوب دولت به معاملات ارزی بپردازند و قیمت‌گذاری در صرافی‌ها این گونه تعیین شد که بتوانند ارز را با یک درصد بالاتر از نرخی که در بازار ثانویه تعیین می‌شود بفروشند. بازار ثانویه که محلی برای عرضه ارز ناشی از صادرات و خرید ارز مورد نیاز واردکنندگان است، بر اساس قیمت‌های توافقی و عرضه و تقاضا، معاملات آن شکل گرفته و برای هر روز می‌تواند متفاوت باشد.

در این راستا پدرام سلطانی - نایب رییس اتاق بازرگانی ایران - در گفتگو با ایسنا درباره بازار ثانویه ارزی و فعالیت تجار در آن اظهار کرد: اولین و جدی‌ترین ایراد به بازار دوم ارز این است که کسی نمی‌داند این بازار کجاست و چه ساز وکاری دارد. تجار نمی‌دانند چطور باید در بازار دوم معامله و اقدام کنند. آیا ورود و فعالیت در این بازار دستورالعمل دارد یا خیر و از همه مهم‌تر، قیمت این بازار چیست.

به اعتقاد وی، بازار دوم باید دارای تابلوی قیمت و از شفافیت و چابکی اطلاع‌رسانی برخوردار باشد. از طرفی دیگر این بازار باید وجود خارجی داشته باشد، این در حالی است که هم‌اکنون فعالان اقتصادی نمی‌دانند معاملات‌شان کجا و چگونه انجام می‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: در بازار دوم نیز درجه‌ای از کنترل، به این معنا که نرخ‌ها معادل نرخ واقعی بازار باشد، وجود ندارد و معامله‌گران نیز در این بازار نگران هستند، چراکه ممکن است گرفتاری‌های مالیاتی و مواردی از این دست، برای تجار ایجاد شود.

سلطانی تاکید کرد: برای فعال شدن بازار دوم و تقاضای موثر در آن، در ابتدا دولت باید تصمیم بگیرد که به این بازار وفادار بماند. وفاداری به بازار دوم، مهم‌ترین پیش نیازی است که می‌تواند این بازار را به توفیق برساند.

وی ضمن تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی نباید برخورد‌های ضد و نقیض و حرف‌های متناقض داشته باشند، گفت: درغیر این‌صورت افراد تصور می‌کنند با وارد شدن در این بازار باید معاملات شفاف داشته باشند، اما پس از مدتی با مالیات‌های کلان مواجه می‌شوند و اعتمادشان از بین می‌رود؛ لذا این بازار و بازیگران آن نیازمند شفافیت بیشتر است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان